Kreativ prising av kollektivtransport i by

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Effektiv prosjektplanlegging
Ferieloven Turid Hatland.
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
COINCO North Presentasjon for Den Skandinaviska Arenaen 20 mars 2009 Knut Halvorsen Daglig leder, Oslo Teknopol osloteknopol North.
Del 2: Personlig økonomi.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Problem Solution Key Metrics Unfair advantage Problem for bruker: • Ting er for dyrt(for meg) • Jager tilbud • Får ikke info om når produkt er på tilbud.
SAS er stolt støttestpiller til norsk fotball
American Express – Ny medlemsfordel i YS
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Eirik Skjetne SINTEF Veg- og transportplanlegging
Del 2: Personlig økonomi.
OM 11: Capacity Planning and Control
Seminar januar 2012 Geir Berg
Løpstur til Barcelona oktober 2011 INVITASJON FRIIDRETTSGRUPPEN HAUGESUND.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Markedsstruktur - teori og empiri
Eksterne virkninger og offentlige goder
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Korn- og kraftforpolitikken; hvordan fungerer kornordningen
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Rapport VAR-Vestfold Orientering 21. juni mai Hvorfor? De tre selskapenes oppdrag er å levere viktige samfunnstjenester med høy kvalitet til.
Månedsbrev fra Blåklokka
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Camping Card Scandinavia
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Samdata 2012 Somatikk.
Forelesning i mikroøkonomi.
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
1 The relationship between travel distance and fares, time costs and generalised costs in passenger transport Presentasjon på Trafikdage 2006, Aalborg.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Canal Street 2012 og Introduksjon Revenue Management: Data / leadtime / CRM Målsetting Revenue Management - Forbedre likviditet - Redusere risikoprofil.
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
OM 11: Capacity Planning and Control
UNITED NATIONS PILGRIMAGE. United Nations Pilgrimage Ungdommer fra forskjellige land møtes Tilbringer en uke i New York sammen med ledere Deltar på en.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet NMBU Skoletjenesten Reise med buss fra Oslo til Ås Alternativ 1: TE6 (Hvaler – Fredrikstad.
Et selskap innenfor den tilrettelagte trafikken Per Sundberg Daglig Leder Samres Norge
Hva er viktigst for kundenes transportvalg? Etterspørselsdrivere i kollektivmarkedet Sian Ambrose – Markedssjef Ruter (mai 2016) 1.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
SAS rutetilbud Vigra Passasjerer Vigra 2006 (000)
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Bestemmelser om prestenes reiser
Gruppe- og bedriftssalg
Innlegg Dialogmøte: Buddy Mobility
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Etterspørsel og konsument-atferd
Utskrift av presentasjonen:

Kreativ prising av kollektivtransport i by Nils Fearnley, TØI

Tilskudd, trafikantbetaling og takster

Finansiering av kollektiv-transporten i en norsk by

Kreativ prising (1): Marginalkostnadsprising Effektiv ressursutnyttelse: Marginal betalingsvilje = marginal kostnad Rushavvikling: høy marginalkostnad Ved stordriftsfordeler: marginalkostnad dekker ikke alle kostnader

Kostbar rushavvikling

Marginalkostnadsprising betyr: Alle reiser har en kostnad  Bør periodekortene opprettholdes? Kostnadene varierer over driftsdøgnet  Tidsdifferensiering av takstene Ved fallende gjennomsnittskostnader:  a) Øke alle takster  b) Fastledd i periodekort: K = F + T*X

Fordeler ved å se takster i og utenom rush i sammenheng Trafikantene opplever at de påfører kollektivsystemet ulike kostnader avhengig av når de reiser Noen endrer reisetidspunkt Rabatter utenom rush gir flere passasjerer Økte rushtakster vil øke trafikkinntektene Rabatter utenom rush gir bedre tilbud til dårligere stilte trafikanter

Kreativ prising (2): Inntektsøkende strategier Yield management  Max profitt Ramsey-prising  Minimere velferdstapet på grunn av budsjettbetingelse Forutsetter prisdifferensiering

3 grader av prisdifferensiering (eller -diskriminering) Perfekt differensiering: Individuell prising – max betalingsvilje/-evne Differensiering m.h.t. mengde eller kvalitet Differensiering mellom kundegrupper Krever grundig kjennskap til markedene

Differensiering etter kvantitet og kvalitet Antall reiser: Flerreisekort, verdikort, gruppe- og familierabatter osv. Reiselengde: Sonetakst, ”sentrumsbillett” Kvalitet (betalingsvillighet) varierer med bl.a.: - Transportmiddel (jf. ”skinnefaktor”) - Sitteplass - Reisetid - Reisetidspunkt - Bytte - Gangtid - Ventetid - Billetten: forhåndssalg, refusjon, fleksibilitet

Differensiering mellom kundegrupper Honnør-, student-, familierabatter osv. Nisjemarkeder Forutsetter effektiv segregering av trafikantgruppene Rabatter og takstpåslag må sees i forhold til gruppenes prisfølsomhet og betalingsvillighet

Differensiering - ulemper Noen får rabatter, andre må betale full pris. Urettferdig? Uoversiktlig prisstruktur Avveiing mellom enkle og "rettferdige" takstsystemer og prisdifferensiering Skap ”goodwill” med attraktive rabatter

Lar ”kreativ prising” seg gjennomføre? Rigide takstregulativer og politisk motstand? Problemer knyttet til takstsamarbeid mellom byer, transportmidler og operatører? Praktisk gjennomførbarhet? Noen eksempler 

Eksempler fra Norge Tidsbestemte grupperabatter, f.eks. familiebilletten og fritidskortet i Bergen 2-prissystem for enkeltbillett i Oslo Kundekort på Nor-Way bussekspress gir 33% rabatt (fastledd i takststrukturen) Notodden–Oslo: 20% rabatt ved kjøp av en tur/retur voksenbillett Pris Oslo–OSL avhenger av kvaliteten på transportmiddelet (flytoget, ordinære tog, flybuss)

Sverige LördagSöndagkortet i Stockholm (månedskort som gir rett til et fritt antall reiser i helgene) 2 typer månedskort i Göteborg: Én for alle reiser, og én for reiser i lavtrafikkperioder Ekspressbusstillegg med Västtrafik sine ekspressbusser innenfor Göteborg

Storbritannia ”Saver tickets” og honnørrabatter gjelder bare etter morgenrushet Billettpris avhenger av reisemiddel i London:

USA Washington (1): Dagskort kun gyldig etter kl 9:30 på hverdagene Washington (2): Vanlig billett $1.10; ekspressbussruter $2.00 New York: Ekspressbussbilletter er dobbelt så dyre som øvrige billetter

Hong Kong Ingen periodekort som gir fritt antall reiser Stadige kampanjer, som: Kjør innom utvalgte stasjoner i utvalgte tidsom og få HK$2 tilbakeført til kortet. Reis 10 turer i løpet av en uke og få én bonusreise. Rabatter for å starte reisen før rushtiden om morgenen. Souvenirbilletter 

Oppsummering Fallende/lave tilskudd gjør kreativ prising aktuelt Takstøkninger hittil kan ha gitt unødvendig stort passasjerbortfall Mer effektiv kostnadsdekning med kreativ prising: takster står i forhold til kostnader og betalingsvilje Det er mulig! Men vi må kjenne markedet godt for å oppnå ønskede resultate