BRENSELCELLA En brenselcelle har svært høy virkningsgrad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

Hvordan kan vi lage salt av syrer og baser?
Elektrolyse O H De fleste salter løser seg i vann.
PowerPoint nr 2 Energi – ting skjer
Nordlys Drivhus- effekten Ozonlaget Solvind→
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Kap. 9 Reaksjoner i vann Løselighet Løselighetsprodukt Utfelling
Vannmolekylets kjemiske egenskaper
Fotosyntesen Her er et forsøk på å vise på en veldig enkel måte hvordan vi kan tenke oss fotosyntesen foregår Vi kan tenke oss at det er en liten fabrikk.
Fremtidens energiteknologi
Forsøk i 9A - Finnes det ioner i saltløsninger?
FRA DE FØRSTE ELEKTROKJEMISKE CELLENE TIL DAGENS BATTERIER
Kapittel R Entropi og fri energi.
Løselighetslikevekter
Kapittel S Elektrokjemi.
MENA 1000 – Materialer, energi og nanoteknologi
Kap.11 Elektrokjemi.
Kap.10 Oksidasjon og reduksjon
Avfall og avfallsbehandling
Strøm / Resistans / EMS.
Pellets i Hallingdal er kortreist og miljøvennlig energi!
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
Karbohydrater Består av grunnstoffene C, H og O
FORBRENNING.
Johanne Molnes Harkjerr
MENA 1000 – Materialer, energi og nanoteknologi
MEF 1000 – Materialer og energi
Fortelling Novelle Roman
MEF 1000 – Materialer og energi
Naturfag /7 Redoks-reaksjoner.
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Naturfag 1 og Syrer og baser.
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Alternativ og ikke riktig så alternativ energi
LÆRING I BEDRIFT Jon Henjum HSF HYDRO FAGDIDAKTIKK HØYANGER SKULE.
Varme, uorden og spontanitet
Spørretime TMT4110 – Vår 2015 Presentasjon basert på spørsmål som har kommet på epost eller itslearning.
Batterier Virkemåten til Li-baserte celler. Batterier generelt: Et stoff som oksideres (negativ elektrode) Et stoff som reduseres (positiv elektrode)
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Elektrokjemi for Kjemi2 ( kurs Oslo, 3. mars 2011 ) Truls Grønneberg Skolelab – kjemi, UiO.
ATOMET Minste del av en ting…… Elektroner, protoner, nøytroner, skall.
Elektrokjemi i undervisningen POE Realfagkonferansen 2012.
Hvordan fungerer de?. Plantecelle Funksjonene i ei plantecelle. Planteceller: Planteceller består av en cellevegg, en cellemembran, en cellekjerne, mitokondrier,
BASIS - CELLER Alle levende organismer er bygd opp av celler
Biokjemi Om å forstå kjemi og energi i biologiske systemer
MENA1001 – Materialer, energi og nanoteknologi
Elektrisitet.
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Prøvemuntlig: -Fenomener og stoffer -Kropp og helse
Stoffer og reaksjoner Vi bygger molekyler.
Karbonkjemi – vi repeterer
Kan hydrogen bære energi?
Hydrogen Ny teknologi – fremdriftsmiddel
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Utskrift av presentasjonen:

BRENSELCELLA En brenselcelle har svært høy virkningsgrad Lite energi går tapt som varme Andre brennstoffer enn hydrogen kan brukes

Ved anoden: 2H2(g) → 4H+(aq) + 4e- (oks), E0oks = 0.00 V Ved katoden: O2(g) + 4H+(aq) + 4e- → 2H2O(l) (red),E0red = 1.23 V Totalreaksjon: 2H2(g) + O2(g) → 2H2O(l), E0 = 1.23 V

ELEKTROLYSE I en elektrolyse tvinger vi strømmen til å gå i motsatt retning i hva den naturlig ville ha gjort. Men dette koster mye energi! Vi må minst ha en spenning som er større enn det naturlige cellepotensialet for cella. Opplading av batterier er egentlig en form for elektrolyse.

Spenningsrekka forteller oss også hvilke produkter som lages i en elektrolyse. Jo lengre opp et stoff står på redform i spenningsrekka, desto vanskeligere er det å oksidere det. Jo lengre ned et stoff står på oksform i spenningsrekka, desto vanskeligere er det å redusere det. Dette er spesielt viktig når det er vann til stede i elektrolysen.

Vi vil elektrolysere en løsning av KBr i vann. Hvilke produkter lages?

Oksform Redform 4H+(aq) + 4e- + O2(g)  2H2O(l) Br2(aq) + 2e-  2Br-(aq) 2H2O(l)+ 2e-  H2(g) + 2OH-(aq) K+(aq) + e-  K(s)

Vi får altså Br2 ved anoden og H2 ved katoden. Dersom vi elektrolyserer en K2SO4-løsning, har vi følgende muligheter i spenningsrekka:

Oksform Redform 2S2O82- + 2e-  2SO42- 4H+(aq) + 4e- + O2(g)  2H2O(l) 2H2O(l)+ 2e-  H2(g) + 2OH-(aq) K+(aq) + e-  K(s)

Produktene blir nå H2 og O2, altså en vannspalting. 2H2O(l) → 2H2(g) + O2(g)

OVERPOTENSIAL Hvor høy spenning må vi minst ha for å elektrolysere en ZnSO4-løsning? Vi tenker oss en elektrokjemisk celle som består av to elektroder av Zn og Pt dyppet ned i en 1 M ZnSO4-løsning, og beregner et standardpotensial på + 1.99 V.

2Zn → 2Zn2+ + 4e- (oks), E0oks = +0,76 V O2 + 4H+ + 4e- → 2H2O (red), E0red = +1.23 V Totalreaksjonen er 2Zn + O2 + 4H+ → 2Zn2+ + 2H2O , E0 = (0.76 + 1.23) V = 1.99 V Skal vi få reaksjonen til å gå i motsatt retning ved en elektrolyse, trenger vi altså minst en spenning på 1.99 V som skal overvinne det naturlige cellepotensialet.

Denne motspenningen kalles overpotensialet, og gjør at halvreaksjonen Men det viser seg at dette ikke er nok. Bl.a. det at oksygengass adsorberes på Pt-elektroden, gjør at det lages en ekstra motspenning til elektrolysen på ca. 0.5 V. Denne motspenningen kalles overpotensialet, og gjør at halvreaksjonen O2 + 4H+ + 4e- → 2H2O (red), E0red = +1.23 V får spenningen +1.73 V istedet.

Den vil da komme over halvreaksjonen Cl2(aq) + 2e-  2Cl-(aq), E0red = +1.36 V Dersom vi nå elektrolyserer en løsning av ZnCl2 i vann, får vi laget klorgass og ikke oksygen ved anoden.