IKT i barnehagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Barns rettigheter - personvern
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Etikk og nettvett i barnehagen
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Powerpoint presentasjon i nettbruk & Etikk
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Den Norske Skolen i London
Ad. oppsummering av FINF4001
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Tidligere læreplaner.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Personopplysningsloven
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
”Morderne” Fra novelle til film.
Sosiale medier (Web 2.0) – personvern – opphavsrett – nettvett…
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Temakveld Nettvett og spill.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Sammensatte tekster ?.
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Donald + NetCom Av Mira. Bakgrunn Barn er stadig yngre når de introduseres for teknologi – viktig med gode vaner Eget blad rettet mot barn i barnehage.
Velkommen til foreldremøte.
Etikk og nettvett Eva Marie, Heidi og Mona.
Nettbruk og Etikk Viktige lover for nettbruk Styrerens rolle i barnehagen (Hvis vi får tid). Hvorfor IKT i barnehagen Farene ved barn & nettbruk Nettvett.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Etikk, nettvett og personvern
Digital dømmekraft -Nå også for voksne!. Digital hverdag Hver og en av oss har mer datakraft i lomma, enn Apollo 14 hadde da den landet på månen i 1971!
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
Betraktninger om gjennomføring
PERSONVERN Er en menneskerett Handler om menneskeverd Og om integritet
Ad. oppsummering av FINF4001
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

IKT i barnehagen

Hvorfor IKT i barnehagen? Viktig del av dagliglivet vårt Grenseløst, overalt og uunngåelig Med i skolens læreplaner På full fart i lekearealet i barnehagen IKT – den 5.grunnleggende ferdighet

IKT Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) er et begrep som omfatter teknologi for innsamling, lagring, behandling, overføring og presentasjon av informasjon. I praksis brukes ofte begrepene datateknikk og kommunikasjonsteknologi. Gjennom de siste 20 årene har begrepet IKT fått en nærmest eksplosiv utbredelse i næringsliv og industri utdanning og forskning, offentlig forvaltning og ikke minst, i private hjem. IKT er også ofte omtalt som IT – Informasjonsteknologi. (Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Ikt)

Viktig del av dagliglivet vårt PC Kamera Skrivere / scanner Bilder (Lover og regler) Film (Lover og regler) Dataspill (Lover og regler)

Bilder Digital foto er IKKE det samme som papirfoto Lettere å eksemplarfremstille Lettere å publisere Lettere å misbruke Scanne papirfoto er ikke greit Scanne barnetegninger er OK Skrive ut bilder av barn og henge opp i barnehagen er lovlig Kilde: Hagelia, Marianne (2009): Etikk, nettvett og personvern, HiVe

Film Det er spesielle regler for film (www.datatilsynet.no) Det må søkes om å filme i barnehagen Filming av foreldre på eksempelvis forestillinger i barnehagen

Filming av foreldre Husk samtykke i barnehagen Vær tydelig på foreldremøter, slik at det ikke levner tvil Har vi noen barn ”i skjul?” Informer foreldre om Personopplysningsloven

Personopplysningsloven Enhver som publiserer foto eller andre personopplysninger må forholde seg til denne loven Publisering krever samtykke fra foreldre (under 15 år) Også når nettestedet er lukket Lagring må skje i tråd med grunnvilkårene i lovens §11 Kilde: Hagelia, Marianne (2009): Etikk, nettvett og personvern, HiVe

Dataspill Spill alltid igjennom spillet selv, så minsker du muligheten for overraskelser senere Følg alltid anviste aldersgrenser Vær kritisk og selektiv, alt er ikke like bra… Ha alltid foreldrene på din side La ikke dataspill forbli barnevakt i barnehagen

Grenseløst, overalt og uunngåelig Berører stadig flere barnehagen virksomheter og er med i alle skolens læreplaner Viktig del av dagliglivet Viktig del av utdanning Viktig del av arbeid

Med i skolens læreplaner Derfor viktig å starte i barnehagen Hva ved ukjent for IKT ved skolestart? Viktigheten av å være sammen om noe

På full fart i lekearealet i barnehagen Tilgjengelighet av IKT utstyr i barnehagen Fokus på at IKT inngår i alle de sju fagområdene

IKT – den 5.grunnleggende ferdighet IKT angår alle de sju fagområdene i rammeplanen og hele virksomheten i barnehagen Kunnskapsløftet har gjort betydningen av IKT tydeligere

De 5 grunnleggende ferdighetene 1) Å kunne uttrykke seg muntlig 2) Å kunne uttrykke seg skriftlig 3) Å kunne lese 4) Å kunne regne 5) Å kunne bruke digitale verktøy

Lover og regler Personopplysningsloven Åndsverkloven Rammeplan Barnehageloven

Litteratur Bølgan, Nina (2008): Vil du være med så heng på!, Fagbokforlaget Kunnskapsdepartementet (2006): Rammeplan http://no.wikipedia.org/wiki/Ikt Hagelia, Marianne (2009): Etikk, nettvett og personvern, HiVe