Tallknuserne og de fire regnearter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Advertisements

Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Forside/oversikt Her kan du sette inn et bilde som illustrerer
Nasjonal digital læringsarena
TIP Teknikk og industriell produksjon.
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Tidligere læreplaner.
Behandlingslinje for nyoppdaget diabetes type 1 ved Drammen Sykehus
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Mons Og Marte i Regneskogen
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Studiespesialisering med formgivingsfag
Tanks videregående skole
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Ny læreplan, nye utfordringer
Velkommen til Hjalmar Johansen vgs.
Tallknuserne og de fire regnearter
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Matematikkvalg  Alle elever har hatt matematikk i vg2  enten valgte eleven fellesfaget som heter 2P, da velger eleven ingen matematikkfag i vg3  eller.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
Kartlegging og observasjon 2008 Tone Sunde. OBSERVASJON er et bindeledd som kobler teoretisk innsikt til praktisk erfaring (Gunnestad s 77)
ÅRSHJUL - ET VERKTØY FOR FYR-ARBEID
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Helhetlig yrkesfaglig kompetanse gjennom fagintegrering relatert til elevenes yrkesvalg. KIP - Konferansen 27 okt.2010 Anne-Catrine Wolden.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Vår lavvo – et sted å være et sted å lære Knut Hamsun videregående skole Jorunn Løding (bibliotekar) Mette Wolden (lærer) Gjennomført: oktober 2005-februar.
INFORMASJON OM VALG AV FAG TIL VG2/VG3 SKOLEÅRET EIKELI VIDEREGÅENDE SKOLE.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
VELKOMMEN TIL DØNSKI VGS ÅPEN DAG JANUAR 2014
Hva er nytt? De fire regneartene..
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
11. januar 2019.
Studiespesialisering
Masterspesialisering i kjemi
Utskrift av presentasjonen:

Tallknuserne og de fire regnearter av Jens Løvås, Laszlo Bodo, Ruben Høgmoen og Steinar Holm

Tallknuserne og de fire regnearter Tema Samarbeid MK-BAT Grunnleggende ferdigheter i matematikk Elevene sliter (henvis)

Tallknuserne og de fire regnearter Mål Integrere matematikk i programfag Muligheter for økt samarbeid mot fellesfag Bevist og systematisk bruk av matte Gi matematikken et ”løft” Matematikk som verktøy

Tallknuserne og de fire regnearter Metode Tverrfaglige kartleggingstester Eksempel MK Observasjon av elever Tilbakemelding Fokus på problemområder Hvor sliter eleven

Tallknuserne og de fire regnearter Metode Tverrfaglig undervisningsopplegg Teoretisk/praktisk prosjektoppgave Integrere grunnleggende ferdigheter i matte Elevene løser praktiske problemer med matte

Tallknuserne og de fire regnearter Konklusjon Elevene sliter med de fire regnearter Automatisering av ferdigheter Kartleggingstester, nyttig verktøy, riktig bruk Fokus på problemene Tverrfaglighet viktig for å skape interesse Se nytten av matematikken Tverrfaglig samarbeid mellom lærerne

Tallknuserne og de fire regnearter Spørsmål?

Tallknuserne og de fire regnearter Takk for oss! av Jens Løvås, Laszlo Bodo, Ruben Høgmoen og Steinar Holm