Policy related questions •What is the relationship between school performance and policy variations? •How is reading literacy taught in Nordic classrooms,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Konsekvenser post Osama bin Laden Kommandørkaptein Ola Bøe-Hansen Forsvarets stabsskole/Forsvarets høgskole.
Advertisements

-slåss for frihet Lillehammer Judo For Fred.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Presentasjon av refleksjoner rundt spørsmål fra ungdomskonferansen.
Organization and board
Régis Laurent Director of Operations, Global Knowledge Competencies include: Gold Learning Silver System Management Touch, flip and fold Håvard Haukeberg.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Audi Problem Sprenge seg inn på egne premisser i prestisjesegmentet mellom Mercedes og BMW Strategi Være alternativet til BMW og Mercedes: Akseptert Prestisje.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Publikasjonsprosessen Frode Svartdal UiTø Publikasjonsprosessen Kvalitetssikring ”Peer review” – 2-4 eksperter innen faget vurderer Hva er bidraget?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Microsoft for akademia Rune Zakariassen Fagansvarlig for forskning og høyere utdanning Microsoft Norge.
Produkeierrollen i Scrum
Council of Europe Common European Framework of Reference: learning, Teaching, Assessment Inger Langseth
Ytre miljø Q4 CAKE. Information for OIM/section leaders; The presentation is to be presented in the General safety meeting together with the film on the.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Bærekraft i Agder og Telemark. Definisjoner og dialog Stina Torjesen, UiA.
Økonomiske forutsetninger Gullfaks landsbyen 2007.
Making the best of a bad job. Microbiology in schools (ages 5-18).
VERB REGELMESSIGE UREGELMESSIGE PRESENS WALK(S) PRETERITUM WALKED
Evidens-basert praksis Kunnskapsbasert praksis Evidence based practice Kåre Birger Hagen Nasjonalt Revmatologisk Rehabilterings- og Kompetansesenter Diakonhjemmets.
1 After EVISOFT in 2011 ?? Cooperating researchers for 15 years: Tore Dybå (SINTEF), Dag Sjøberg (UiO), Reidar Conradi (NTNU)
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
NFS möde 2010 Reykjavík, Grand Hotel April 8 th 2010 The question of drop-outs What are the issues ― and for whom? Jón Torfi Jónasson
School leadership in changing institutional practice. Creating shared spaces for collective assessment of classroom practices and learning A KP-Lab project.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
IT services and support Information to new employees at UIB.
 A fjord is a small bit of water between two mountains or cliffs and they are very famous in Norway.
Writing essays 24. August Eli Støa. Contents What kind of text? What are the characteristics of a good text? –Addressing a question –Using knowledge.
«It’s in the face of a mother / As she takes the force of a blow / And it’s in the hands of the father / As he works his fingers to the bone». This = Love.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lesing og vurdering av forskningslitteratur og forskningsbasert kunnskap Klinisk beslutningslære – IIA/IIB Kristine Pape, Institutt for samfunnsmedisin.
BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Fellesmøte komité 2 & 3 i Istanbul Sonja Steen/president Underkomité Ungdom
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
IPv6 in the Norwegian public sector
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
Meta-analyser og systematiske oversikter
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
En sammenlikning av viktige tall Hvorfor er ting slik de er?
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
US CONGRESS Consists of US Senate (100 members) + US House of Representatives (435 members): As a whole body. Has the power to make all federal laws. Only.
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Sustainability as practice
English /22/18 What kind of relationship to the children have with Miss Maudie? What does she say about the Boo Radley stories? Why did the banker.
Marking Rubric for Work Presentation
Kaveet Patel – Education Officer
våre barn forandrer verden
EPiServer Connect for CRM
Population Diversity & Distribution
Developing an Educational Web Application for Student Training in Geographical Information Systems (GIS) Derek Morris Jr. , Edsel Norwood , Disaiah Bennett.
Utskrift av presentasjonen:

Policy related questions •What is the relationship between school performance and policy variations? •How is reading literacy taught in Nordic classrooms, and how is this influenced by the curricula? •How can we improve mathematics teaching in Nordic classrooms? •How do teachers’ attitudes, beliefs and practices influence pupils’ learning outcomes? •What characterizes the top performing pupils, and how can we stimulate more pupils to perform at the highest levels

Mål og målgruppe •Utnytte det store datagrunnlaget til å gjøre felles nordiske analyser som kan –belyse likheter og forskjeller mellom de nordiske utdanningssystemene –ta lærdom av hverandre –bruke resultatene til videre utvikling av nasjonal utdanningspolitikk. •Gi grunnlag for felles nordiske initiativ både til utviklingstiltak og videre behov for forskning. •Målgruppe –utdanningsministrene og utdanningsmyndighetene både nasjonalt og regionalt i de enkelte landene.

Arbeidsprosessen •Arbeidet med analyserapporten har vært organisert gjennom en felles nordisk redaksjonsgruppe utnevnt av det nordiske evalueringsnettverket. •Redaksjonsgruppen: –Hallvard Thorsen – Utdanningsdirektoratet, Norge (leder) –Ragnar Olafsson – Namsmat, Island –Jouni Valijarvi – University of Jyväskylä, Finland –Elsebeth Aller – Kvalitets og Tilsynsstyrelsen, Danmark –Ann-Kristin Boström – Skolverket, Sverige –Anne-Berit Kavli - Utdanningsdirektoratet, Norge –Rolf Olsen – Universitetet i Oslo, Norge

Tema og forfattere •Top- and low performers Pekka Kupari, Kari Nissinen, Sari Sulkunen – University of Jyväskyle •School performance and policy variations Kajsa Yang Hansen, Jan-Eric Gustafsson & Monica Rosén - University of Gothenburg •Classroom teaching and practices Ragnar F. Ólafsson and Júlíus K. Björnsson •Strengths and Weaknesses in the Nordic Education systems Matematikk: Liv Sissel Grønmo – Universitetet i Oslo Lesing: Louise Rønberg & Jan Mejding - Aarhus University, Department of Education (DPU)