HITLERS NAZISME Noen hovedpunkter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Profetene i Det gamle testamente
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Midtøsten, Iran, Afghanistan
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Kapittel 17: Andre verdenskrig
«SØNDAG FOR DE FORFULGTE» 2011
Lilandspeiderne Informasjon.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Mellomkrigstida Ideologiene sin tid?
Kapittel 6: Massepolitikk og nasjoner
Martin Luther Martin Luther ble født i Tyskland i 1483.
Den Amerikanske Revolusjon.
Konflikter som preget verden
8 Det politiske systemet i Norge
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Sterkere: Normisjons diakonale mulighet v/ Arne Kristian Rokseth.
ROMANTIKKEN.
Mellomkrigstiden: Fascismen og nazizmen
Den franske revolusjonen
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Enevelde og opplysningstid
Kapittel 15: Fascismen og nazismen
Kapittel 11: Den store krigen
11Jeg i arbeidslivet.
Kapittel 22. Andre verdenskrig
Kapittel 19. Nasjonalisme
Side 162 Sett inn riktig preposisjon eller adverb
Marius Vøllestad Bø vgs
Marius Vøllestad Bø vgs
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Matteus 2,1-12.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
“ Hjelpesendinger” fikk fikk spørsmål fra Aud Svare i Skjåk om vi ville ha tannklinikken etter hennes mann som nylig var død. ADRA Moldova hadde bruk for.
KONFLIKTOMRÅDE MIDTØSTEN - der tre verdensreligioner møtes;
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Nazismens fremvekst i Tyskland
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Det flerkulturelle samfunnet
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Demokratier som overlevde
I diktaturenes skygge.
Den store forsoningsdagen, 3.Mos.16
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Weimarrepublikken Parade. Stahlhelm, en tysk paramilitær organisasjon i mellomkrigstiden. Weimarrepublikken er en betegnelse på den tyske republikk som.
Andre verdenskrig.
Andre verdenskrig Foto: Tysk soldat inspiserer en død sovjetisk soldat. En sovjetisk stridsvogn står i flammer. Foto: Deutsches Bundesarchiv.
Den franske revolusjon
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Fascismen i Italia Bilde: Hitler og Mussolini i Venezia i 1934.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Mot ny krig Foto: Deutsches Bundesarchiv.
Hvordan vanlige mennesker gjennomlevde krigsårene
Stalingrad – krigslykken snur
Ødeleggelsen av Nord-Norge
Fascisme og nazisme Italia Tyskland. Mange likheitstrekk: Italia: Etter 1.verdskrig: Svake regjeringar, høg arbeidsløyse, aksjonar mot bedriftseigarane,
Livet i det okkuperte Europa. Forskjell på okkuperte land I alle land led folk men det var en fordel å være av den «ariske» eller germanske» rasen Gestapo.
Nazismen i Tyskland. Tysk bitterhet Tyskland tapte første verdenskrig Fikk harde straffer etter krigen Måtte ta på seg skylden for krigen.
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
29.Oktober 1929 BLACK TUESDAY. Børskrakk i New York Alle ville selje, ingen ville kjøpe Krisa spreidde til resten av verda Tyskland hard råka, fekk ikkje.
I diktaturene skygge. Sovjetunionen Lenin skulle ikke skape et demokrati. Lenin skulle virkeliggjøre Karl Marx ide om det klasseløse samfunnet. Lenin.
Tsarene Den nest siste tsar: Aleksander Undertrykking Jødeforfølgelse Drept i et attentat 1894.
Mange sterke inntrykk knyttet til andre verdenskrig.. Dette er et av de for meg.
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
Ideologier Syn på hvordan et samfunn skal styres og utvikles
Andre verdenskrig DEL 1.
2.verdenskrig.
Nazismen.
Utskrift av presentasjonen:

HITLERS NAZISME Noen hovedpunkter

DEFINISJON Fascisme: Fellesbetegnelse på ideologier og holdninger som hevder at noen mennesker fra naturen av er mer verdt enn andre Nazisme: En kortversjon av ”Nazionalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei”, ”NSDAP”, det partiet Hitler ble leder av. Betegnelse på Hitlers form for fascisme.

MUSSOLINI OG HITLER MUSSOLINI: Brukte betegnelsen ”fascisme” på sin bevegelse, egentlig et maktsymbol fra det gamle Roma Var mot teori og politiske ideologier, mente politikken skulle bli til underveis HITLER: Skrev ned sine politiske mål i ”Mein Kampf”

HOVEDPUNKTER I HITLERS POLITISKE PROGRAM Hitler skrev sitt program mens han satt i fengsel etter et mislykket kuppforsøk. Han ble arrestert i 1923.

BLUT UND BODEN Alle tyskere var en del av et naturgitt folkefellesskap Poengtering av "de" og "vi", tyskere var overmennesker, herrefolket Dette ga dem rett til å herske over andre folkeslag Gradering av menneskeverd etter rase/etnisk tilhørighet, med tyskerne på toppen, jødene nederst. Jessie Owens innsats i olympiaden i Berlin, 1936, var et nederlag for Hitlers raseteorier.

ANTIDEMOKRATISK En sterk mann, Hitler, skulle redde Tyskland ut av alle problemer. Synet på lederen: "Der Führer" var som en far for alle tyskere, streng, men rettferdig som ville fellesskapets beste. Demokrati ble sett på som avleggs og lite effektivt.

MOT ARBEIDERBEVEGELSEN På arbeidsplassen var sjefen "far" og skulle ikke motsies. Man tok opp igjen ideer fra tiden før industrialiseringen, ikke minst fra laugsvesenet.

DEN KORPORATIVE STAT Samfunnet skulle organiseres i bransjer, som hadde sine representanter i et råd. All fagorganisering ble forbudt Sjefen/arbeidsgiveren ble sett på som en streng ”far” som jobbet for fellesskapets beste. Dette innebar at man avviste at det skulle være noe motsetningsforhold mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.

DEN PRIVATE EIENDOMSRETT Arbeiderklassen/fagforeninger/sosialister/ kommunister Sett på som en trussel mot eiendomsretten og en hovedfiende Skjellsord som rommer de fleste av hatobjektene: marxistleninistisk jødebolsjevik

HJEM OG SKOLE Førerprinsippet ble gjennomført på alle områder, f.eks. i skolen og i hjemmet: Kvinnens områder i livet var: "Kinder, Küche, Kirche", mannen er familiens overhode. Læreren fikk større autoritet og skulle selvsagt også undervise i Hitlers ideologi

Da krigen begynte, ble det bruk for kvinnelig arbeidskraft, og propagandaen endres når det gjelder dem.

LEBENSRAUM Ville samle alle tyskere i ett rike ”Herrefolket” trengte større plass. De måtte derfor erobre andre folks land Ville gjenreise Tysklands ære etter ydmykelsen i Versailles

Valgplakat for Hitler

FINN EN SYNDEBUKK Etter 1. verdenskrig hadde det tyske samfunnet store problemer. Løsning: Finn en syndebukk, en enkel forklaring på tilstanden Jødene egnet seg som syndebukk fordi: Det var allerede grobunn for jødehat Jødene var ikke sterke nok til å yte motstand De var lette å identifisere pga. kultur, utseende og egne bosteder

HVA ER EN SYNDEBUKK? Historien bak syndebukken stammer fra det gamle Israel. For å frigjøre seg fra syndene sine, utførte de en gang i året en seremoni. De la alle sine synder på en bukk, som så ble jaget ut i ørkenen for å dø. Dermed trodde de at de ville få et bedre liv.

Det ble satt i gang propagandakampanjer mot jødene

Jødene fikk skylda for det meste

GRADERT MENNESKEVERD Hitler graderte menneskeverdet etter et rasistisk system. Arierne var herrefolket, østeuropeere var mindreverdige og jøder og sigøynere var så lavtstående at de måtte utryddes fortest mulig. Også innenfor den ariske rasen skulle det ryddes opp; psykisk og fysisk syke, homofile og andre måtte ryddes av veien for å skape et sterkt folk.

LEBENSBORN Hitler oppfordret til å lage ariske barn gjennom prosjektet "LEBENSBORN". Lyse kvinner ble oppfordret til å føde barn i Lebensbornklinikkene. Der ble barna oppdratt til gode Hitlertilhengere. I Norge ble tyske soldater oppfordret til å få barn med lyse, norske kvinner.

DEMAGOGEN HITLER Demagogi: Kunsten å forføre/overtale andre med taleevnen Hitler brukte de argumentene som passet til den gruppen han talte for Som helhet er programmet hans delvis selvmotsigende

EKSEMPEL Hitler hevdet å forsvare småborgernes interesser i forhold til konkurransen med storindustrien Samtidig støttet han storindustrien Midler fra storindustrien var avgjørende for at han kunne komme til makten