Afghanistan: utfordringer og dilemmaer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

VIETNAMKRIGEN Krigen mellom SØR-VIETNAM og NORD-VIETNAM fra 1963 til USA og Australia støttet Sør-Vietnam - og Kina og Sovjet støttet kommunistiske.
NATOs Strategiske Konsept 2010
Krigens konsekvenser Navn på skole/klasse Navn på foredragsholder(e) Måned, År.
Midtøsten, Iran, Afghanistan
Evner Vesten å bruke makt rasjonelt? Oslo Militære Samfund Mandag 8. oktober 2012.
KOMMUNISMENS FALL BERLINMUREN VAR SYMBOLET PÅ DET DELTE EUROPA
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Sammen mot menneskehandel
15 En urolig verden.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
7 Demokrati.
Kapittel 23. Okkupasjonstid
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
TV-AKSJONEN NRK FLYKTNINGHJELPEN 2010 På flukt fra krig.
Lys til verden 2008/09 6 misjonsorganisasjoner sammen om felles prosjekt i Nidaros I den mørke årstid, la oss tenne lys og være med og gjøre Jesus kjent.
Kapittel 26: Fred og konflikt i en globalisert verden
Kapittel 13: Sovjetunionen og verdenskommunismen
Kapittel 11: Den store krigen
Kapittel 29. Midtøsten Elevene skal kunne
SUDAN Norsk Folkehjelp 2007
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Si vis pacem, para pacem? Militærmaktens Strategiske Krav Oslo Militære Samfund, Professor.
Våre strategiske omgivelser Ulvik 27. August 2004 Jon Bingen.
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
”Elena var ung og forelsket og gledet seg til å møte kjærestens familie…
Torbjørn L. Knutsen Internasjonal politikk etter den kalde krigen: Nye konflikter, nye kriger?
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Nazismens fremvekst i Tyskland
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Norge – lite land stort hav Av Henrik Thune, NUPI.
POLIOPLUS ROTARY INITIATIV FOR Å UTRYDDE POLIO. FACTS POLIO ER REDUSERT MED 99% SISTE 20 ÅR TRK HAR TIDLIGERE GJORT EN SOLID INNSATS INDIA.
Kriger og revolusjoner
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
Afganistan. Historie og politikk Opprinnelig et monarki med kong Zahir Shah Kupp av nevøen, støtte fra Sovjetunionen i 1973 Nytt kommunistkupp i 1978.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Hemmelig.
Heltid framfor deltid Sarpsborg kommune en attraktiv arbeidsgiver? Reidar Ø. Handelsby.
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
PRTane, nytt verkemiddel eller noko som ikkje bør gjentas?
Hvordan blir barns rettigheter ivaretatt? Kirsten Kvalø, Leder, PRESS - Redd Barna Ungdom.
Herat Mazar Kabul Kandahar Faizabad Bamian Ghazni.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Human rights live here! Rettighetene til slumbeboere.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Konfliktar etter den kalde krigen. Ordforklaringar  Krig mellom statar: Blir brukt våpen mellom dei militære styrkane (USA mot Irak)  Borgarkrig: Bruk.
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
Afghanistan – krig eller fred? Arne Strand, Kvarteret – Oktober
Lite demokrati RESTEN AV MIDTØSTEN. Store forskjeller i levestandard Oljelandene: Saudi-Arabia, Kuwait og Qatar er blant verdens rikeste land Allikevel.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Mål for utenrikspolitikken Sikkerhetspolitiske – forsvar av eget territorium, ressurser og befolkning Økonomiske – utvikling og vedlikehold av handel og.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Napoleon. Hvorfor synger vi om Napoleon med sin hær ? Hva er det som har gjort denne mannen så kjent?
SIKKERHET OG MENNESKERETTIGHETER u lo vlig fengsling som anti-terrortiltak Høydepunkt vår 2010.
Terrorisme og militære aksjonar USA og krigen mot terrorisme etter 11.september 2001 Mål for økta: Vite årsaker til terror(xit-pass)
Er private organisasjonar viktige i fredsprosessar? Elling N.Tjønneland og Arne Strand, UD – Februar
FN - FRED OG SIKKERHET Kan FN skape fred?. INNHOLD Hva er FN? FNs sikkerhetsråd Hva gjør FN med krig og fred?
NATO og EU – hvilket partnerskap? Bjørn Olav Knutsen Sjefsforsker Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
STOPP ULOVLIGE FENGSLINGER! Høydepunkt vår Masood Janjua (c) privat.
Dette er ord som kanskje ikke alle forstår. MORSMÅL
North Atlantic Treaty Organisation
Kapittel 7 Demokrati.
Utskrift av presentasjonen:

Afghanistan: utfordringer og dilemmaer ‘Afganistan er som en samling tusen små republikker’’ Mansture Elfenson 1805 Afghanistan: utfordringer og dilemmaer Cecilie Hellestveit SMR/UiO

Oversikt Hvorfor er vi i Afghanistan Utfordringer Dilemmaer Oppsummering

1) Hvorfor er vi i Afghanistan ? Hvem er “VI” Med hvilken “RETT” Med hvilke OMKOSTNINGER Hva er BEVEGGRUNNENE

Hvem er “vi”? NATO (ISAF) 26+13 = 39 land : 43 250 soldater US (ISAF, OEF)(15 038 + 7000) EUPOL FN (UNAMA) sivile rep. fra NATO, FN, EU NGOer

Ut AFGHANISTAN : afghansk befolkning: 27.1 - 31.9 millioner Andre: barnefødsler pr. kvinne 6.9 pashto, tadjik, hazara, uzbek sunni-muslimer (80%)/ shia-muslimer (20%) kollapset stat (Brookings Failed State Index: 1.65 nest siste plass ) korrupsjon : TI Index : 172/179 utvikling : FN Utviklingsindex 172 /178 Andre: Japan India Pakistan Russland Iran Kina Sentral-Asiatiske republikker

MED HVILKEN RETT ? SELVFORSVAR : 9.11: USA rett til selvforsvar NATO : kap 5. (men bare internt. Middelhavet m Russland) FN SR 12.sept. 2001 (1368) og 28.sept (1373) kap VII ‘selvforsvar’ ==> Operasjon Enduring Freedom (OEF) MEN : gjelder selvforsvarsretten fortsatt for OEF ?

MED HVILKEN RETT ? SIKKERHET : FN : fredsavtale : Bonn-avtalen International Security Assistance Force (ISAF) 2002 FNSR 1386 kap VII - Kabul 2003 FNSR 1510 kap VII - hele landet Valg av demokratisk regjering 2004: Invitasjon av ISAF / NATO ==> ISAF har ‘dobbelt’ mandat Vi har sterk hjemmel i INTERNASJONAL RETT. MEN : kan være spørsmål om legitimt.. => moralsk spørsmål : er det RIKTIG?

MED HVILKEN RETT ? SELVFORSVAR : 9.11: USA rett til selvforsvar NATO : kap 5. (men bare internt. Middelhavet m Russland) FN SR 12.sept. 2001 (1368) og 28.sept (1373) kap VII ‘selvforsvar’ ==> Operasjon Enduring Freedom (OEF) MEN : gjelder selvforsvarsretten fortsatt for OEF ? SIKKERHET : FN : fredsavtale : Bonn-avtalen International Security Assistance Force (ISAF) 2002 FNSR 1386 kap VII - Kabul 2003 FNSR 1510 kap VII - hele landet Valg av demokratisk regjering 2004: Invitasjon av ISAF / NATO ==> ISAF har ‘dobbelt’ mandat Vi har sterk hjemmel i INTERNASJONAL RETT. MEN : kan være spørsmål om legitimt.. => moralsk spørsmål : er det RIKTIG?

Omkostninger Liv : Kroner og øre : 15 000 000 000 US $ (afgansk finansministerium 2002-2008 (eksklusiv milliarder av dollar ) Politiske omkostninger ? “The political will to do things most countries don’t want to do’

Beveggrunner offisielle NORSKE beveggrunner : NATOs mål : hjelpe Afghanistan til å få et representativ styre, og selv klare å opprettholde fred og sikkerhet. Afghan Compact 2006 Sikkerhet Rettsstat Rettssikkerhet Menneskerettigheter Økonomisk utvikling Sosial utvikling offisielle NORSKE beveggrunner : (Forsvarsministeren 25 feb2008) 1)For verdenssamfunnet : hjelpe Afghanistan 2)For det afghanske folk : skape fred og stabilitet, hindre ny borgerkrig 3)For NATO : solidaritet 4)For regionen : hindre destabilisering 5)For oss selv : afghaneres sikkerhet er vår sikkerhet.

Hva som står på spill : Organisasjonen NATO : indre og ytre styrketest. USA: Afghanistan & Irak : USAs rolle i Eurasia Europa : troverdighet for vår mission civilisatrice. Islamistisk terrorisme: Afghanistan som ynglingssted. Press på / kontroll med Iran og Pakistan ( hvor vi ikke kan være) Forholdet mellom Vesten og islam : hvordan griper Vesten an den islamske faktoren i Afghanistan, NATO som forvalter av islam ? Nærvær i transittland i hjertet av Eurasia ( narkotika, energi, kjernefysikk) .

2) Utfordringer Utfordringer hos afghanerne : 3 tiår med konflikt by <=> land klan <=> klan etnisitet <=> etnisitet sunni-muslimer <=>shia-muslimer 1) brakkland mht menneskelige ressurser 2) gamle feider og fientligheter overalt klan-samfunn ultrakonservativt, æreskodeks : Talebans hjemmebane. ‘We are here to change your culture’ Svært tilpassningsdyktig til deabandi-ideologi. Vanskeligere å tilpasse moderne demokratisk system.

Utfordringer Radikal islam : “ ikke islam men brød som er det viktigste” Lutfattig. Største fordel : beliggenhet (transittland): Narkotika (93% verdens opiumsprod. 2007 : 8100 metriske tonn opium) Korrupsjon Ikke mors beste barn som er med å styrer skuta...

Khalili - vise-president ( HRW : krigsforbryter) I STYRENDE POSISJONER I 2007: Khalili - vise-president ( HRW : krigsforbryter) Ismael Khan - vann og støm -minister (HRW : krigsforbryter ) Wasifi - anti-korrupsjons sjefen har vært narkodømt i USA ( 4 år) Daoud - vise-innenriksminister ansvalig for kontra-narko -innsatsen : tidligere krigsherre og berømt narkobaron. Dostum - stabsjef for afghanske hæren (HRW : krigsforbryter) Fahim - tidligere forsvarsminister, nå rådgiver for Karzai den mektigste gjenlevende krigsherren fra Nordalliansen, ankl. krigsforbrytelser. Eks. Når Daoud organiserer raid mot narko-krigsherrer, er det sine egne rivaler han rydder av veien.

“Våre” utfordringer Mangel på politisk /økønomisk / militær innsatsvilje ? Mangel på enhetlig, overordnet strategi ( mål) og samordning av alle aktører Midler : hvilke midler kan/bør vi bruke ? Moralsk spørsmål Taktisk spørsmål

Ulike aktører : OEF - ISAF OEF : amerikansk kontra-terrorisme operasjon i Afghanistan 2001 (ikke NATO/ FN) 2002 nov. : mistet ‘momentum’ => taktisk skifte mot ‘gjenoppbygging’ (PRT) 2003 mai : FM Rumsfeldt erklærer ‘største kamphandlinger over’ i Afghanistan Hit : uvanlig krig. ISAF : sikkerhets-assistanse til afghanske myndigheter 2002 jan FNs Bonn avtale / FNSR (5000 mann i Kabul) April 2003 : NATO vedtar å overta ISAF August 2003 : Nato overtar Oktober : ISAF utvides til hele Afghanistan /FNSR

OEF - ISAF OEF : amerikansk kontra-terror operasjon OEF : (taktikk) => Splitt og hersk =>Min fiendes fiende er min venn:kjøpe krigere/utnytte gamle feider ISAF : sikkerhets-assistanse til afghanske myndigheter ISAF / FN: (taktikk) =>Samle splittet samfunn =>Invitere krigere til å legge ned våpen, forsone gamle feider

sikkerhetssektor reform (SSR) Etter 2003 : OEF og Afghanistan : mer og mer velkjent type krig. ISAF : 2005 : hele Afghanistan, 2006 : Sør-Afghanistan ( Canada), Øst-Afghanistan (US) “ Vanskeligere misjon fordi beveger seg inn i vanskeligere landskap” 2007 : mer integrert OEF/ISAF. Men fortsatt ulike operasjoner/kommandoer. OEF : kontra-terror operasjoner, ISAF : sikkerhetsassistanse til afghanske myndigheter , COIN, kontra-narkotika. ==> fortsatt noen problemer sikkerhetssektor reform (SSR) OEF: opplæring av afghansk hær/politi NATO : opplærling av hær EU : opplæring av politi ==> behov for strategi , og samordning mellom ulike aktører

Governance Bonn-prosessen over 2005 : alle institusjoner på plass. Fungerer ikke i praksis. For lave målsetninger i Bonn For sentralisert Uegnet styringsstruktur ( presidentskap) Feil prioritering i forhold til Afghanistans behov Spesialiserte enheter istedenfor fungerende institusjoner Forestilling om at nærværet er midlertidig

Økt støtte til Taliban / andre krigsherrer utenfor regimet ISAF : fokus på statens sikkerhet, ikke på samfunnets sikkerhet Kjøpslåing med noen gamle krigsherrer, demonisering av andre. Gammel mistro mot fremmede - særlig ved bruk av harde midler Mistro til at vestlig støtte/ nærvær vedvarer ==>De som er på utsiden utnytter dette for å sanke støtte (IKKE bare Taliban!)

Internt i NATO NATO - soldiariteten : to-spors NATO? Hvor man ER ( område) Hva man GJØR (National caStoveats to ROEs) Krigføring med koalisjoner av demokratier ? Alle må bestemme : ‘krigsbarometeret’ 2 av tre 3 tyskere vil ut canada mistet 80 soldater annonsert uttrekning 2011 Opinion forventning om at ikke skal ligne krig. Er målene humanitære, må også midlene være det : forestillinger om hva “ humanitær krigføring” er ==> legger stort press på militære aktører ==> utnyttes av motparten til fulle : “aldri” riktige tall på sivile ofre etter NATO/OEF operasjoner

Midler Sammenblanding av sivile - militære aktører/roller Ikke ‘klassisk’ krig : mer uklart skille mellom militære og sivile oppgaver og roller PRT ( Provincial Reconstruction Teams): ‘the good guys’ militære og sivile målsetninger møtes : det politiske kinderegg ( 25 i Afg) PMC (Private Military Companies ‘the bad guys’- militær aktør på mandag, humanitær aktør på tirsdag IKKE BARE ‘ TERRORISTENE’ SOM IKKE SKILLER ! Regionale bildet Hvilke roller spiller Pakistan (med Taleban) og Iran (med Nord Alliansens gamle krigsherrer)? Konvergens med konflikten Irak Selvmordbombing i Afghanistan : ==> 2001 : 0 ( selv etter 20 år med krig, borgerkrig, okkupasjon) 2002 -2003 : 4 2007 : 270 Ikke ‘ordinær’ krig : ikke samme krav.

3) dilemmaer “Nødvendighet , ikke valg å gå inn” Hva nå ? ==> må vi bli ? NEI, ==> bør vi bli ? JA. ( moralsk forpliktelse) Trekke seg ut ? ( regionale følger) (Klare vi de ikke : hva med afghanistan ? Og ikke minst : hva med Oss ??)

Skal vi forhandle med Taleban ? Teori : fred kan bare oppnås gjennom forhandlinger med fienden Taleban nå : sekke-betegnelse, innbefatter klaner, kriminelle, krigsherrer, narkobaroner, opposisjon mot fremmed nærvær. ==> finnes ikke som forhandlingspartner i tradisjonell forstand Teori : må inkludere spoilere for å få fred Taleban er inkarnasjonen av spoiler Kan vi tvinge motvillige afghanere til å inkludere Taleban Kan vi forhandle med Taleban uten å miste mål av syne? ==> hva skal i så fall Taleban tilbys?

Hva skal vi satse på ? Vektlegging av COIN eller gjennoppbygging ? Hvorfor er det ikke så enkelt ? Regionalt : Pakistan - hvilke krefter skal man støtte? Musharraf (militært) eller ANS(gjenoppbygging) Lokalt : skal man ta krigsherrer inn i varmen? Ikke bli spoilere (militært ) eller ikke spolere gjennoppbygging ==> behov for kombinert militær-sivil tilnærming. Men fare :

Vi risikerer å viske ut skillet militære-sivile Kan/bør vi la være å skille mellom sivile og militære når det er mangel på distinksjon som gjør en terrorist ? Når vi først har begynt : kan vi snu ? Med hvilke midler skal man kjempe en krig som har humanitære mål ?

4) OPPSUMMERING : FM Strøm-Erichsen 25 feb 2008 : Tre ting må vi gjøre / gjør vi : alt vi gjør må ha et afghansk eierskap alle deler av det internasjonale samfunnet må trekke i samme retning sikkerhet og utvikling må gå hånd i hånd

: alt vi gjør må ha et afghansk eierskap Hvilke afghanere ? Diaspora-afghanere ?Hva med de korrupte, krigsforbryterne ? Er det ‘ de religiøse’ og de ‘reaksjonære’ vi skal holde utenfor ? Afghansk eierskap innebærer at gamle og underliggende konflikter bringes inn. Blir vi ‘nyttige idioter’ ? alle deler av det internasjonale samfunnet må trekke i samme retning Hvordan kan man trekke i samme retning når underliggende interesser faktisk er ulike ? Hvem skal i så fall bestemme hva som skal være retningen? sikkerhet og utvikling må gå hånd i hånd Hvordan gjøres dette i praksis uten at det ene undergraver det andre ? Hvordan integrere militære og sivile aktører og oppgaver uten å viske ut skillet mellom militære og sivile ?

Ekstremt komplisert og krevende Vår innsats i Afghanistan :stor praktisk og symbolsk betydning på mange plan Ekstremt komplisert og krevende Svært underprioritert hva ressurser angår - særlig i lys av oppgavens uhyrlighet Utfallet i Afghanistan : kan få enorme sikkerhetspolitiske og geopolitiske ringvirkninger. Takk for oppmerksomheten !