Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte 15.01.2013
Follobanen Norges største samferdselsprosjekt 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski. Landets lengste jernbanetunnel på 19,5 km Første jernbanetunnel i Norge med to adskilte løp Byggestart planlegges i 2014 (viktig forberedende arbeid i 2013). Follobanen etter planen ferdigstilt i 2019. Bygges for en mulig hastighet på 200/250 km/t. Tilrettelegger for en mulig halvering av reisetiden Oslo-Ski Er innerste del av Inter City-utbyggingen
Ski stasjon bygges om Tre plattformer, seks spor til plattform Plattform 3: nærmest sentrum, brukes til lokaltrafikk samt østre linje Plattform 2: gjennomgående trafikk til Follobanen (nordgående) Plattform 1: gjennomgående trafikk fra Follobanen (sørgående)
Bakgrunn for Vendespor Ski sør Vending av lokaltog i forbindelse med bygging av nye Ski stasjon Planlagt bygging i 2016 Planlagt ferdigstilt 2017 NB: vendesporet planlegges øst for eksisterende spor, ikke vest som vist her
Oversiktsbilde over planområdet
Oversiktskart fra annonsen Plangrensen er trukket bredt for å gi plass til å vurdere ulike støytiltak Midlertidig avkjørsel til Fv. 152 er under vurdering i samråd med Statens Vegvesen
Foreløpig skisse over vendesporet m/driftsveg
Ett 250 meter langt spor langs østsida av Østfoldbanens vestre linje Vendespor Ski sør Ett 250 meter langt spor langs østsida av Østfoldbanens vestre linje Asfaltert driftsveg – 3 meter bred Gjennomføringstid for bygging ca. 6 mnd.
Vendesporet blir liggende like lavt i terrenget som eksisterende bane Banen i landskapet Vendesporet blir liggende like lavt i terrenget som eksisterende bane Taket på parkerte tog vil være synlig fra Fv.152
Utvidet arbeidstid ved togstans Støy i anleggsperioden Normal arbeidstid 07-19 Utvidet arbeidstid ved togstans Tilbud om alternativ overnatting hvis støyende arbeider må gjennomføres på nattestid Anleggsarbeidene vil både synes og høres!
Det vil bli gjort støytiltak for å tilfredsstille gjeldende støykrav. Støy i permanent situasjon Det vil bli gjort støytiltak for å tilfredsstille gjeldende støykrav. Både langsgående skjerming, områdeskjermer og lokale støytiltak blir vurdert Støy vil bli beregnet for nytt vendespor sammen med trafikken på Østfoldbanens Vestre linje. Trafikktall i 2025 vil bli lagt til grunn
Støysituasjon uten vendespor og uten støyskjerming Støy i permanent situasjon Støysituasjon uten vendespor og uten støyskjerming Beregningsår: 2025 1,5 meter over terreng
Støysituasjon med vendespor, men uten støyskjerming Støy i permanent situasjon Støysituasjon med vendespor, men uten støyskjerming Beregningsår: 2025 1,5 meter over terreng
Støysituasjon med vendespor og med langsgående støyskjerm Støy i permanent situasjon Støysituasjon med vendespor og med langsgående støyskjerm Beregningsår: 2025 1,5 meter over terreng
Innsending av planforslag – mai 2013 Videre planprosess Innsending av planforslag – mai 2013 Førstegangsbehandling i plan- og byggesaksutvalget – juni 2013 Offentlig ettersyn – 6 uker Annengangsbehandling i plan- og byggesaksutvalget – september 2013 Sluttbehandling i kommunestyret – oktober 2013
Forberedende arbeider starter 1.10.2013 Videre planleggings- og byggeprosess for Follobanen, delprosjekt Ski Forberedende arbeider starter 1.10.2013 Kontrahering hovedarbeider - sommeren 2014 Bygging av vendespor Ski sør - sommeren 2016 Ski stasjon og Follobanen ferdig 2019
Frist for uttalelser til varselet 31. januar 2013 Annonsering 20.12.2012 Frist for uttalelser til varselet 31. januar 2013 Innspill sendes til heidi.jensen@norconsult.com Norconsult v/Heidi Jensen, postboks 626, 1303 Sandvika
Takk for oppmerksomheten! Mer info: www.jernbaneverket.no/follobanen