Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rekruttering av rektor og ledelse
Advertisements

IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Lars Oftedal, IT-direktør
Organisasjonsendring SA5 høsten 2013
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
HiO HiAk Prosessen. Litt historikk September 2008: Styrene ved begge institusjoner vedtar å ”utrede og klargjøre ulike sider ved at HiO og HiAk går sammen.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 11. desember 2013 Årsplaner på USIT.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Organisasjonsutvikling etter USIT 3.0. Liste saker VoIP, midlertidig organisasjonsmessig plassering av dem Plassering av BOT og SAPUiO Windows-kompetanse.
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
IHR IT plangruppa USIT allmøte Medlemmer Ingar Pettersen, leder Kjetil Johnsen, sekretær Morten Dæhlen, instituttbestyrer, IfI Jan Gunnar Bjålie,
IHR-relaterte tiltak. Saker som USIT jobber med Relatert til, men uavhengig av plangruppen Tiltakene har sitt utgangspunkt i –IHR-runden på alle fakulteter.
Allmøtet USIT 5. desember 2013.
NTNU Noen administrative utfordringer.
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
Ledelse og Struktur Problemstilling: Det er åpenbart at med institutter av den størrelsen som i dag er på MNF, vil instituttleder ha behov for å delegere.
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Internt handlingsrom (IHR) Allmøte for Sentraladministrasjonen 26. oktober 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Anbefalinger fra sekretariatet
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Eksternt finansiert virksomhet TDI-modellen EFV-V prosjektet september 2013.
Allmøte USIT 19. juni Nr 96! Abel på kartet!
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Ph.d.-prosjekt våren 2015 SKS v. Linn (+Hildegunn)
Allmøtet på USIT 17. februar Agenda SUIT Oppsummering av funnene i brukerundersøkelsen UiO-IT - Saker og aktiviteter knyttet til strategi,
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
UTKAST Workshop: Planlegging av gjennomføring IHR-studier Hovedfokus: høst 2011.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
ORGANISASJONSPROSJEKTET
12. mai 2016 Allmøte USIT.
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 6. september 2016
Top 10 IT Issues Årsplan USIT IT-direktør Lars Oftedal
IT-investeringer i et femårsperspektiv
IT-direktørmøte m/seksjonssjefene 13. desember 2017
Endringsprosesser ved UiT
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Top 10 IT Issues Strategisk retning IT-direktør Lars Oftedal
Strategiprosess IV-S17/17 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Møte i styringsgruppa for Masterplan for IT
USITs Målbilde og prioriteringer
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
IT-ledernettverket 18. april 2018
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Internt handlingsrom (IHR)
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Standardisering av IT-virksomheten
Organisasjonskart for webarbeid Oppdatert 11/8 2008
Administrativ organisering -
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012

Bakgrunn •Prosjektet “Lokal-sentral” –Mars 2011 – Februar 2012 –Diskusjonsrapport •IHR-plangruppe for administrativ IT –“Administrative IT-systemer” –“Organisering og standardisering av universitetets IT- virksomhet” – juni 2012 –Høring ved enhetene juni-september 2012 –Universitetsstyret 22. oktober 2012

Universitetsstyrets vedtak (1) •Organisering og standardisering av UiOs IT-virksomhet skal følge innstillingen fra plangruppen for administrative IT- tjenester. Følgende områder må imidlertid utredes nærmere: –Felles brukerstøttesenter –Normkravene til lokale IT-ledere og -tilsatte –Forholdet mellom USIT som tjenesteleverandør og USIT som premissleverandør •For å sikre god kommunikasjon mellom lokal-IT og USIT må alle fakulteter etablere en organisering av sin IT-virksomhet som sikrer ett formalisert kontaktpunkt inn mot USIT. Personen som ivaretar bindeleddet mellom fakultetet og USIT må være oppdatert på fakultetets strategi og satsinger

Universitetsstyrets vedtak (2) •Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter etablere en modell for prioritering og styring av IT-utviklingstiltak som ikke faller inn under kategorien administrativ IT •Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter utarbeide forslag til: –Strategi for universitetets IT-virksomhet –Arkitektur og integrasjonsrammeverk –Tjenestekatalog •Universitetsdirektøren skal i samarbeid med ledelsen ved fakulteter og institutter fremme forslag til Universitetsstyret om hvordan støtte til IT i undervisning og forskning skal organiseres ved UiO

Universitetsstyrets vedtak (3) •Universitetsdirektøren gjennomfører tiltak for å bedre kommunikasjonen og legge til rette for bedre samhandling mellom USIT og den øvrige organisasjonen •Universitetsdirektøren rapporterer til Universitets- styret om utviklingen i implementeringsarbeidet

Iverksetting av styrevedtaket (1) •IT-direktøren ansvarlig for iverksettingen •Første etappe: 15. mai 2013 •Beslutninger: –Organisering og koordinering av fakultetets/enhetens IT- virksomhet •Rollen som IT-koordinator/-leder på fakultetet/enheten •USITs kontaktpunkt mot fakultetet/enheten –IT-ledernettverket •Erfaringer hittil •Mandat og sammensetning –IT-tilsatte på universitetet •Kompetansekrav og stillingsbeskrivelse •Kurs- og opplæringstilbud •Faglige nettverk •Mottakspunkt

Iverksetting av styrevedtaket (2) •Beslutninger forts: –USITs rolle •Styring og koordinering •Samarbeids- og samhandlingsarenaer •Kommunikasjon, informasjon, dokumentasjon, rapportering –Audiovisuelt utstyr i undervisningsrom og andre rom •Overføring av ansvar fra Teknisk avdeling til IT-organisasjonen •Ansvars- og oppgavedeling mellom sentralt og lokalt nivå •Arbeidsgang –Medio februar: IT-ledernettverk, fellesmøte m/lokal IT –Ultimo februar: Direktørnettverket, ULG –Mars & april: Møter m/fakultetene –Medio mai: Beslutning

Iverksetting av styrevedtaket (3) •Andre etappe: 15. oktober 2013 •Beslutninger om: –Mottak, behandling og oppfølging av behov for nye tjenester og løsninger –Utrede forholdet mellom USITs rolle som tjenesteleverandør og som premissleverandør –Prosess og beslutningsmodell for styring av IT-utviklings- tiltak som ikke faller inn under kategorien administrativ IT –Prosess og modell for hvordan støtte til IT i undervisning og forskning skal organiseres ved universitetet

Iverksetting av styrevedtaket (4) •Arbeidsgang –Ultimo februar: Mandat og oppnevning av arbeidsgrupper •IT i undervisning og forskning •Resten –Ultimo april: Anbefaling fra arbeidsgruppene –August-september: Møte m/fakultetene –Medio oktober: Beslutning

Iverksetting av styrevedtaket (1) •Resten: –Strategi for universitetets IT-virksomhet –Nytt IT-reglement –Oppdatering av retningslinjene i IT-sikkerhetshåndboka. –Versjon 1.0 av IT-tjenestekatalog –Retningslinjer for arkitektur og integrasjonsrammeverk –Oversikter/retningslinjer for standardisering av tjenester og teknikk –Felles brukerstøttesenter –IT-direktørens ansvar som daglig leder av USIT og faglig leder av IT på universitetet •Ikke lagt plan (foreløpig)