Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte •Nordland fylkeskommune v/utdanningsavdelingen har inngått avtale med Høgskolen i Bodø om et kompetansegivende videreutdanningstilbud •Målgruppe: bibliotekansatte i vgs i Nordland + eksterne •10 studiepoeng. Studieplan •Oppstart mars 2010 •3 samlinger á 2 dager, to obligatoriske arbeidskrav, eksamen i juni, lokale grupper, Fronter, •Læringsteorier og læringsarbeid, skolebiblioteket som læringsarena, kommunikasjon og pedagogisk veiledning, kobling mellom teori og refleksjon over egen praksis
Forankring nasjonal - lokalt •Kunnskapsløftet •grunnleggende ferdigheter og nye læreplaner •kompetanseheving •Utlånsordning for trykte og digitale læremidler •Biblioteket en sentral rolle administrativt, praktisk og pedagogisk •Diskusjon rundt bruk av læremidler, med i læremiddelutvalg •Utviklingsmål for vgo i Nordland •Bedre gjennomføring og redusert frafall •Økt faglig nivå hos elevene
Bakgrunn for studiet •Strategisk plan for skolebibliotek i videregående opplæring i Nordland •Skolebiblioteket – morgendagens læringssenter 2005/2006 •Ønske fra de bibliotekansatte •Ped.gruppa •Styringsgruppa •NFK Utdanning - Bibliotekfaglig ressurssenter v/Bodin - HiBO
•Biblioteket som læringsarena - del av den pedagogiske virksomheten på skolen •Samarbeid med lærerne •Veilederrollen •Informasjonskompetanse, digital kompetanse og kildekritikk •Faglig påfyll •Kompetansegivende videreutdanning •Refleksjon over egen praksis •Veiledere på egen skole, ”øvingslærere”?
Studentene •26 studenter •6 eksterne – fra vgs sørpå og folkebibliotek i Nordland •Veiledning aktuelt i alle bibliotektyper Overføringsverdi og samarbeid •Student Kristins blogg HysssjHysssj •Oppfølging? Mulig en modul 2 med fokus på digital kompetanse og pedagogisk bruk av ikt…
Glimt fra første samling