Videreutdanning i magnetisk resonans?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Velkommen som nettstudent!
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Velkommen til Medisinsk Teknologi 2008 Trondheim, mai 2008 Arrangør: Norsk Forening for Automatisering Ideell forening stiftet i 1958.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Høgskolen i Sør-Trøndelag i samarbeid med Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging, Region Midt - Norge / St. Olavs Hospital og.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Vårt behov for studiesenteraktører
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Forkurs: Tre vanlige klasser med alle fag En realfagsklasse Realfagskurs, halvårig: To klasser.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
RUFIT Bioingeniørfaglig institutts rådgivende utvalg for Immunologi og transfusjonsmedisin Blod i sentrum, nasjonal blodbankkonferanse sept Teresa.
Tove Bakken leder VELKOMMEN Fagkurs i Kristiansand 26. – 27. mai 2009.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
Veiledning av studenter og nyutdanna lærere – to sider av samme sak
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Bioingeniøryrket.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
NTNU Kompetanse i skolen KOMPiS Dag Atle Lysne Faglig leder.
Presentasjon av prosjektet 5E Utarbeidet av Selvananthy Sureshkumar (ViD student)
Forkurs, TRES og Y-veien
Omsorgsteknologi ved HiB
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
Driftsstudium i Oslo? 9. mars Driftsstudium i Oslo? HiST utfordres stadig av sin eier, Kunnskapsdepartementet, på en mulig økning av antall studieplasser.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Om BALANSE (Kjønnsbalanse i faglige toppstillinger og forskningsledelse) Knut Liestøl Programstyreleder Kick-off seminar
NIFU STEP Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk.
Evaluering av ”videreutdanning i sykepleie til barn med smerte” Kull vår 2009 og høst 2009.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Førstelektorprogram ved UiT
Utskrift av presentasjonen:

Videreutdanning i magnetisk resonans? Benny Ehrnholm Høgskolelektor Høgskolen i Sør-Trøndelag, AMMT/radiografutdanningen i Trondheim.

Bakgrunn MRI, bildediagnostisk metode ved hjelp av magnetfelt, radiobølger og datateknologi. Skal ikke forklare mer om selve MR-teknologien. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Bakgrunn En sterk vekst med investering i MR-utstyr ved flere helseforetak og private røntgeninstitusjoner. Skal ikke forklare mer om selve MR-teknologien. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Økningen av antall MR-maskiner i Norge 72 42 Har skjedd eksplosjonsartet. Fra 1994 til 2003/4 har det skjedd en 10 dobling av antall MR-maskiner. I de 10 siste åren. 15 8 3 NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Bakgrunn Viktig å ivareta teknologiens utnyttelsespotensial. Det gjør man ikke hvis ikke personalet er godt utdannet. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Bakgrunn MR-faget er omfattende og har avansert teknologi, som er i rask utvikling. Det gjør man ikke hvis ikke personalet er godt utdannet. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Bakgrunn Utdanningsbehov for personell som arbeider med MR. Det gjør man ikke hvis ikke personalet er godt utdannet. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

MR spektroskopi (biokjemi) MRI (anatomi) MR spektroskopi (biokjemi) funksjonell MR (fysiologi) MR er unik når det gjelder å vise kontrast mellom ulike vevstyper. Kartlegging av hjerneaktivitet. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Videreutdanning i Magnetisk Resonans (ViMR). NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Målgruppe Studiet er primært rettet inn mot arbeidstakere som arbeider innen MR-diagnostikk eller har ønske om å kvalifisere seg for slikt arbeid. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Målgruppe Radiografer, stråleterapeuter, leger, fysikere eller kandidater med tilsvarende utdanning. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Opptakskrav Søkere må ha grunnutdanning / bachelorgrad fra høgskole eller universitet i henhold til målgruppe. Da studiet er hovedsakelig nettbasert, forutsettes det at søker mestrer PC som arbeidsverktøy og har mulighet for å arbeide på en PC med internettilknytning og lydkort. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Nettbasert undervisning! NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Organisering av studiet Nettundervisning i form av Power point presentasjoner med eller uten lyd, video, animasjoner, artikler, selvtester, oppgaver, besvarelser, veiledning, kunnskapsdeling og nettbasert eksamen. Bilder, lyd og animasjoner for å gjøre opplæringen mer spennende og effektiv. Testprogram, for å gi en pekepinn på om du har fått med deg hovedpunktene i hvert kapittel. Det blir lagt til rette for en trygg og kvalitetssikret opplæring med oppgaver som gir progresjon. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Organisering av studiet 40 studiepoeng totalt, 4 moduler, 2 år. 10 studiepoeng per modul og termin. Hvert modul kan gjennomføres som en avsluttende studieenhet. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Organisering av ViMR. Sept. 2005 Jan. 2006 Ferie2006 Sept. 2006 Modul 1: 10 studiepoeng, høstsemesteret 2005. Modul 3: 10 studiepoeng, Høstsemesteret 2006. Sept. 2005 Jan. 2006 Ferie2006 Sept. 2006 Jan. 2007 Modul 2: 10 studiepoeng, vårsemesteret 2006. Modul 4: 10 studiepoeng, Vårsemesteret 2007. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Organisering av studiet. 1: MR-teori, 10 studiepoeng. 1 samling. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Organisering av studiet. 1: MR-teori, 10 studiepoeng. 1 samling. 2: Metodiske prinsipper innen MRI, 10 stp. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Organisering av studiet. 1: MR-teori, 10 studiepoeng. 1 samling. 2: Metodiske prinsipper innen MRI, 10 stp. 3: MR-matematikk, 10 stp. 3 samlinger. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Organisering av studiet. 1: MR-teori, 10 studiepoeng. 1 samling. 2: Metodiske prinsipper innen MRI, 10 stp. 3: MR-matematikk, 10 stp. 3 samlinger. 4: Avanserte MR-teknikker, 10 stp. 2 samlinger. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Internt på AMMT. Jon Eirik Hennissen Høgskolelektor AMMT Øystein Olsen Stipendiat AMMT/MR Hilde Berg Kjeldstad Stipendiat AMMT/MR Kari Ravn Eide Høgskolelektor AMMT Henrik Larsson Professor II Benny Ehrnholm Høgskolelektor/Kiropraktor Avdeling for informatikk og e-læring Program for elektro og datateknikk NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Internt på AMMT. Jon Eirik Hennissen Høgskolelektor AMMT Øystein Olsen Stipendiat AMMT/MR Hilde Berg Kjeldstad Stipendiat AMMT/MR Kari Ravn Eide Høgskolelektor AMMT Henrik Larsson Professor II Benny Ehrnholm Høgskolelektor/Kiropraktor Samarbeid mellom avdelningene på HiST. HiST Håkon Grønning førsteamanuensis EDT Kurt-Even Kristensen Høgskolelektor EDT Jarle Larsen Høgskolelektor AITeL Avdeling for informatikk og e-læring Program for elektro og datateknikk NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Samarbeid med ulike institusjoner regionalt . MR-senteret, Trondheim Henrik Larsson Professor II Kjell Arne Kvistad Førsteamanuensis II / Dr.med. Roar Sunde Avd. sjef MR-senteret / ingeniør. Per-Arvid Steen Avd. radiograf Gunvor Robersen Avd. Radiograf Asta Håberg Post. Doc På Web og forelesninger. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Samarbeid med ulike institusjoner regionalt . MR-senteret, Trondheim Henrik Larsson Professor II Kjell Arne Kvistad Førsteamanuensis II / Dr.med. Roar Sunde Avd. sjef MR-senteret / ingeniør. Per-Arvid Steen Avd. radiograf Gunvor Robersen Avd. Radiograf Asta Håberg Post. Doc SINTEF Tore Skjetne Senior Research Scientist På Web og forelesninger. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Nasjonalt. Ullevål universitetssykehus Arne Borthne Avdelningsoverlege NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Nasjonalt. Ullevål universitetssykehus Arne Borthne Avdelningsoverlege Nordisk. Finland Tampere Jari Vainio Overlege Ortopedisk MR Danmark Herlev universitetssygehus Vibeke Løgager Overlege Henrik Larsson Professor II Sverige Astrid Lindgrenssjukhus i Stockholm Marika Lidegran Överläkare Pediatrisk MR Thröstur Finnbogason Överläkare Pediatrisk MR NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Private firmaer. Philips medical system Norge Jørn Kværness Nordisk forskningssjef / Fysikker Frederic Courivaud Forsker / Fysikker Vi ahr brukt mange forskjellige fagmiljøer. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Private firmaer. Philips medical system Norge Jørn Kværness Nordisk forskningssjef / Fysikker Frederic Courivaud Forsker / Fysikker GE MEDICAL SYSTEMS SVERIGE AB Mats Tived Vi ahr brukt mange forskjellige fagmiljøer. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Private firmaer. Philips medical system Norge Jørn Kværness Nordisk forskningssjef / Fysikker Frederic Courivaud Forsker / Fysikker GE MEDICAL SYSTEMS SVERIGE AB Mats Tived Amersham health /GE Norge Kristi Dale Ovidia Legemiddelkonsulent/radiograf Vi ahr brukt mange forskjellige fagmiljøer. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Utarbeidelse av fagstoff i ViMR. Private firmaer. Philips medical system Norge Jørn Kværness Nordisk forskningssjef / Fysikker Frederic Courivaud Forsker / Fysikker GE MEDICAL SYSTEMS SVERIGE AB Mats Tived Amersham health /GE Norge Kristi Dale Ovidia Legemiddelkonsulent/radiograf Capio Diagnostikk Trondheim AS Gunnar Myhr Overlege Knut Nordlid radiograf Vi ahr brukt mange forskjellige fagmiljøer. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Klasserommet på nettet E-læringsplattform It’s learning 2005 NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering av modul 1. Her finnes det forbedringspotensiale, ppt med lydfiler, word dokument etc. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering forts. . NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering forts. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering forts Det visade seg at de som var lite fornøyde arbeidet mye på egen hand, likte ikke gruppearbeid etc. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering forts. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Innhold i modul 2 Metodiske prinsipper innenfor MRI Kontrastmidler Anatomi og patologiske forandringer Vanlige indikasjoner for MR-undersøkelse Pasienthåndtering Protokoller Bilde optimalisering Pasientomsorg, kommunikasjon og etikk NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering jämförelse med modul 1 og 2. Flere er fornøyde med classfronter, de som var mindre fornøyde stå antageligvis fast ved det. Det er noe som heller vill ha tradisjonelle forelesninger, mer av det. Hvilket er forståelig, vanskelig fag. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering forts. M:1 M:2 . NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering forts. M:1 M:2 NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Nettbasert eksamen Gjordes på hjem platts, arbeidsplatts, etc. Valgfritt, Spørsmål randomisert, så at de som sitte ved siden av hverandre ikke skal kunne spør –hva skrev du på spørsmål 2? Tidspress-Total tid 60 min. Hjelpemiddel. (neste gang skal mappearbeidene telle noe). NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Nettbasert eksamen 40 st flervalgspørsmål. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Nettbasert eksamen 10 st Kortebesvarelse spørsmål. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering forts. M:1 M:2 NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Modul 3 MR-matematikk Studenter med variable kunnskaper i matematikk, generelt lavt nivå. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Modul 3 MR-matematikk Studenter med variable kunnskaper i matematikk, generelt lavt nivå. Skreddersydd matematikk mot MR og studentenes bakgrunn. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Innhold i Modul 3 MR-matematikk Algebra og funksjonslære Ligning for rett linje Trigonometri og trigonometriske funksjoner Derivasjon og integrasjon Vektorer Komplekse tall og komplekse funksjoner Komplekse ekspotensialfunksjoner Koordinatsystemer, fasevinkel og absoluttverdi Rekker og rekkeutvikling Fouriertransformasjon Matriseligninger Funksjoner av flere (2) variable Foldingsoperasjonen (konvolusjon) Diskrete funksjoner Punktprøving Aliasing NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering MR-matematikk NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Evaluering forts. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Innhold i modul 4 Avanserte MR-teknikker MR-fysikk med matematiske modeller Fouriertransformasjon Bildedannelse Signalprosessering K-space Pulssekvensdiagram Diffusjon, perfusjon, fMRI, MRS, EPI, MRA og hjerte undersøkelse. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

ViMR Studenter Modul 1, 36 studenter. Modul 2, 35 studenter. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Nettbasert undervisning! Finnes det behov for nettbasert undervisning? NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Nettbasert undervisning! Finnes det behov for nettbasert undervisning? Ja, fleksibiliteten gjør studiene attraktive. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Nettbasert undervisning! Finnes det behov for nettbasert undervisning? Ja, fleksibiliteten gjør studiene attraktive. Det går å kombinere arbeid med studie. NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.

Takk for oppmerksamheten! http://www.ammt.hist.no/evu/kurskatalogen/videreutd/vidutd-mr/index.php http://www.ammt.hist.no/program/rad/evu/vimr/ Takk for oppmerksamheten! Benny Ehrnholm Høgskolelektor Høgskolen i Sør-Trøndelag, AMMT/radiografutdanningen i Trondheim. Malmö 23 september 2005 NUV seminar 24-25. oktober 2005 B.E.