Hvorfor bør den gamle timeboka forandres?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
Den vesle gutten og julenissetoget
Legers turnustjeneste i kommunene
Timesammedag Hvordan komme i gang og hvordan unngå fallgruver?
Utviklingshemmede hos fastlegen
Del 2: Personlig økonomi.
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Interne forsinkelser ved legekontoret - årsaker og løsninger
Bokanmeldelser..
Erfaringer fra Legekontoret Fem Faste, Molde
Omstilling uten nedbemanning
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Helse og sykdomsbegrepet
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Advanced open access En ny måte å tenke på
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin
Erfaringer fra 9 mnd som dobbelkompetanse- stipendiat Mari strand •Hva vil det si å være dobbeltkompetansestipendiat? •Noen råd fra en novise til en annen.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Bergen Generelle utfordringer •Inkluderende arbeidsliv/arbeidsmiljøarbeid – hvorfor driver vi med dette?
Telefontilgjengelighet-legekontorets akilleshæl
Kan jeg eller kan jeg ikke?
Oppgave 1 ”Mannen som skulle stelle hjemme”
Hva er vitsen med å gifte seg?
Å lykkes eller være lykkelig?
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rotary Foundation Klubbforedrag. The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Post 4, sykehuset Levanger
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Fastlegereformen - forbedringspotensiale
Timesammedag ved RLS Hvordan fungerer det hos oss? Anneli Vorvik legesekretær Risvollan legesenter Trondheim.
Forkjølelse Lege Rolf Møller
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Referansegruppe for praktisk kvalitetsarbeid Network group for Quality Development.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Drop-In metoden i skolen
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Kapittel 5 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Livsstilsending - uke 5 -
Timesammedag: En ny måte å organisere timeboken på Primær medisinsk uke 2010 Oslo Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin Risvollan legesenter Trondheim.
Framtidsvisjoner – hva vil vi med legevakten i fremtiden? Anne Helen Hansen Kommuneoverlege Tromsø kommune Anne Helen Hansen, kommuneoverlege.
Samfunnskunnskap Emne 4: Helse. Hva er god helse? Jeg er frisk Jer er ikke syk Fysisk eller psykisk Jeg har det bra Jeg trives Jeg sover godt Jeg spiser.
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor bør den gamle timeboka forandres? Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin Risvollan legesenter Trondheim

Mannen som sovnet på venteværelset Tror dere at det er slik i dag? Er folk så tålmodige?

Litt om utviklingen I 50 og 60 årene drev de fleste allmennlegene solopraksis Mange av de hadde ingen timebok Først til mølla………. Loddboka……… I 70 og 80 årene oppstod legesentrene. Samtidig ble pasientene mer kravfull når det gjalt forutsigbare timer

Fordeler med timebok For legen: legen fikk fordelt arbeidsmengden jevnere utover dagen og ukene. Papirjournalene kunne hentes frem på forhånd , dagen før. For pasienten: Man fikk kortet ned ventetiden påventeværelset. Legebesøket tok ikke hele dagen

Endringer i norsk allmennpraksis 1974 -2007 Antall allmennleger har økt fra 1500-4500 Legene har flyttet sammen , få solopraktikere, flere kvinnelige leger Antall allmennpraktiker konsultasjoner har økt fra 2.25 til 3.25 pr. år Vi opplever økt antall oppfølgings konsultasjoner av kronisk syke pasienter Likeledes økt antall forebyggende konsultasjoner og helsekontroller av pasienter med ”tenkt sykdom” eller ”media indusert ” sykdom Færre sykebesøk, pasientene kommer til kontoret, men mange som skulle ha kommet dit havner på legevakten

Administrative problemer, forskjeller før og etter fastlegeordningen Før fastlegeordningen Stor praksis gunstig Få pasient forpliktelser Legen plassert øverst på pidestalen Elendig telefontilgjengelighet, men uten betydning for legekontoret I fastlegeordningen Håndterbar liste best Høy grad av pasient forpliktelser Legen hentet ned fra pidestalen Dårlig telefontilgjengelighet fører ofte til bytte av fastlege

Faktorer som er har betydning når pasienten ønsker time Pasienten opplever sykdomsfølelse Pasienten har behov for kontroll av kronisk sykdom Pasienten trenger fornyelse av resepter Eller trenger sykemelding eller attester Graden av sykdom og sykdomsfølelse betyr noe men er ikke avgjørende for hvor raskt timen ønskes Pasientens syn og prioritet for selvvalgt haste time passer ofte ikke inn med legekontorets tradisjonelle syn på ”hast og ØH”

Legens viktigste egenskaper sett med pasientens øyne Ian Mc Whinney 1976 Lett tilgjengelig, er der når jeg trenger legen God til å lytte og kommunisere Empatisk Faglig dyktig Innehar humoristisk sans Tålmodig, gir tid når jeg trenger det ”God tilgjengelighet er rangert øverst når pasientene skal velge lege”

Med fastlegereformen hadde man håpet på: Bedre tilgjengelighet til legen Kortere ventetid Bedre kontinuitet av tjenesten

Flere studier har vist at dette ikke er tilfelle I Tromsø var ventetiden på uprioritert time i snitt 16.5 dager , i Harstad 28 dager. Listelengde var i snitt 1363 i Tromsø og 1044 i Harstad Hansen Aaraas 2005 I Bergen var ventetid på uprioritert time 6 arbeidsdager , listelengde var i snitt 1310 pasienter Hetlevik Hunskår 2004

Internasjonalt problem ” Tilgjengligheten er det altoverskyggende forbedringsområdet for pasientene . Det må være enkelt for pasientene å få kontakt med primærvårdsmottakningen og legen hvilket det åpenbart ikke er i dag da 8 av 10 rangerte pasientproblem handler om ulike aspekter til kontak og tilgjengelighets vansker ” Fammis Problem Detection study Familiemedicinska instituttet 2006 Patients commonly report the following difficulties: Difficulty in booking in advance, difficulty inn booking with GP of their choice ( thus losing continuity). Not being able to get trough on telephone because lines are busy. RCGP The Future Direction of General Practice a Roadmap 2007

Mange leger lurer seg selv ”Telefonen kan vi ikke gjøre noe med , det er for mange som ringer på en gang” ”Vi har da ØH timer , opptil flere hver dag, er du akutt sjuk tar vi i mot deg” ”Dersom man ikke kan vente to uker på time er man ikke sjuk nok” ”Jeg har altfor mange spesielle pasienter det er det som forsinker meg hver dag”

Ventetid skaper: Sinte , sure og missfornøyde pasienter Sykere pasienter Stressede medarbeidere Stressede leger Skaper ”beleirings” stemning på kontoret, hvor vi er konstant under tidspress!

Timesammedag Gir deg mulighet til å forandre timelisten din slik at du hver dag har plass nok for alle som trenger å se deg. Det handler om å ta dagens arbeid i dag, og ikke henlegge det til fremtiden. Utnytt mulighetene dine for å bedre arbeidssituasjonen din. Ingen andre vil gjøre det for deg!

Ta følgende budskap med hjem: Vær endringsvillig, og sett pasienten i fokus! Bli mer tilgjengelig og møt pasienten når de ønsker å se deg Da har du størst mulighet til å lykkes i konsultasjonen og skape gode resultater og fornøyde pasienter!

Takk for oppmerksomheten, vi skal nok få en spennende dag sammen!