VOFO, Frokostmøte 26. november 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Vi gir mennesker muligheter
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Tron, loven og framtida VOFO Troms Hilde Søraas Grønhovd.
Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Læring på arbeidsplassen
En ny sjanse for voksne! Den store lesedagen – ”The Big Read” Alfabetisering og læring for voksne Statssekretær Lisbet Rugtvedt 23. April 2009.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Attføringsmessa 18. januar 2012
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Om skole og næringslivssamarbeid
Landsorganisasjonen i Norge
Skolelederundersøkelsen 2008
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
UTDANNINGSSTATISTIKK for Oppland pr. 1. okt Inkludert andre data som vedrører arbeidsstyrken. Kilde: SSB.no.
Glåmdal interkommunale voksenopplæring IKS
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Fagskoleutdanning - seminar om fylkeskommunenes forvaltningsansvar 5.april 2011.
1 SENIORPOLITISK KONFERANSE Senter for seniorpolitikk Oslo 5. desember 2007 Åsmund Lunde.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Grønn utdanning – utfordringer
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FUG-konferanse for tillitsvalgte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 6 Kunnskapsdepartementet Mot en nasjonal kompetansepolitisk strategi Eivind Heder, Kunnskapsdepartementet.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Fagforbundet Vest-Agder
Organisering av fagskolesektoren
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Kompetanseutvalget (2017- )

Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

VOFO, Frokostmøte 26. november 2008 Stortingsmelding om kompetansebehov i framtida prosjektleder Gry Høeg Ulverud VOFO, Frokostmøte 26. november 2008

Nasjonalformuen Kilde: SSB

kompetanse = kunnskap som svarer til oppgavene

Mindre behov for ufaglærte 1976: 620 000 2004: 280 000 2025: 180 000 Samtidig ”produserer” utdanningssystemet 17 500 elever hvert år som ikke fullfører videregående. Dersom denne utviklingen fortsetter vil vi i 2025 ha 120 000 ufaglærte i landet uten arbeid.. Det tilsvarer…

Alle innbyggere i Stavanger Fotograf : Per Jostein Haaland

Utdanningsrevolusjonen fortsetter..

Hvor kommer veksten? Fremtidig utvikling i antall studenter fordelt på fagområde dersom utviklingen 2001-2007 fortsetter

Vi trenger enda flere, både med høyere utdanning og videregående… Kilde: Fremskriving av etterspørsel etter arbeidskraft (SSB).

Store skjevheter i utdanningsnivå Kilde: OECD, EaG, 2006

Norge er flinke, men ikke lenger i verdenstoppen i voksenopplæring Makro: Korrelasjon mellom investering i EVU og yrkesdeltakelse Individnivå: 10% fler opplæringstimer fører til 0,4% økt sjanse til å være yrkesaktiv og 0,2% redusert sjanse for arbeidsledighet Effekten på jobbsikkerhet er større for eldre og lav-utdannede Vil se på ulike internasjonale undersøkelser Andel av sysselsatte som deltar i EVU vs sysselstting i prosent av befolkningen 25-64 Norge har høy andel i offentlig sektor – det trekker opp. Men det er noe med det nordiske arbeidslivs- og velferdsregimet Kilde: AES, 2008 (Torgeir Nyen, Fafo)

Læring i arbeidslivet blir viktigere Kilde: LVM, 2008 (Torgeir Nyen, Fafo)

De med lavest utdanning deltar fortsatt minst i alle former for læring Kompetansereformen har IKKE bidratt til utjevning av forskjeller mellom de med høy og lav utdanning. De med minst utdanning deltar minst i alle former for læring. For eksempel er det mer enn 40 prosentpoeng forskjell i deltakelse i kurs mellom de med høyest og de med lavest utdanning. Ikke mindre forskjeller med årene. Samtidig vet vi at det ikke behøver å være slik. Når folk med lav formell utdanning deltar lite skyldes det i stor grad at de er i jobber der det ikke i utgangspunktet er store krav til læring. Det er ikke bare det, men det er mye det. Kilde: LVM, 2008 (Torgeir Nyen, Fafo)

Høye krav til læring fører til økt deltakelse, også blant de med lav utdanning Jeg synes det poenget er såpass viktig at jeg bruker en figur for å illustrere det. Viser andelen som har deltatt i kurs siste år i ulike grupper. Vise at vgo/høye krav ligger over høy utd/lave krav. Analyser av ALL viser akkurat det samme gjelder hvis man har svake ferdigheter. Har du svake leseferdigheter og er i en jobb med høye krav til disse ferdighetene, så deltar du minst like mye som folk med høyere utdanning og gode ferdigheter som er i jobber med svake krav til ferdigheter. Lærdommen her for kompetansepolitikken er at man må prøve å nå alle, for det er en vekselvirkning her. Jo bedre kunnskaper og ferdigheter grunnplanet i virksomhetene har, desto lettere er det for virksomhetene å organisere arbeidet slik at ansvar og oppgaver delegeres nedover. Det fører til at den enkeltes arbeid inneholder flere typer oppgaver og derfor også krever flere typer ferdigheter, noe som innebærer høyere læringskrav og dermed får man naturlig også mer kompetanseutvikling blant disse gruppene. I motsatt fall, kan jo virksomhetene kan fort velge andre strategier, noe som bl.a. Vox har pekt på i omtalen av Program for basiskompetanse. Kompetansepolitikken bør gi virksomhetene best mulig grunnlag for å organisere arbeidet slik at den enkeltes arbeid blir læringskrevende. Kilde: LVM 2008, Torgeir Nyen, Fafo

Over 76% av sysselsatte sier de vil lære mer.. Kilde: Lærevilkårmonitoren

For å møte framtidas kompetansebehov må vi jobbe med flere strategier parallelt: Kvalifisere gjennom videregående Styrke arbeidet med kortere kvalifiseringsløp Stimulere til at flere velger høyere utdanning Foreslå tiltak som bidrar til å vedlikeholde kompetansen gjennom arbeid og livet Arbeide for å gjøre utdanningen så relevante som mulig, både i forhold til arbeidslivet og for neste nivå

Stimulere til mer voksenopplæring Oppfølging av Tron – forvaltningsnivå Karlsen-utvalget: Noen utvalgte punkt: Finansiering av livsopphold Fleksible løp tilpasset voksnes behov Styrking av kompetansen til arbeidstakere med svake grunnleggende ferdigheter Samarbeid mellom AID/NAV og utdanningssystemet Kompetansetillitsvalgte (ref st mld 16) Realkompetanse, anerkjennelse av kompetanse opparbeidet i arbeidet

Stimulert etterspørsel har konsekvenser for tilbudssiden… Bedre tilrettelegging at den offentlige utdanningssystemet. Fleksibilitet. UH-sektorens EVU-tilbud Fagskoler viet spesiell plass Studieforbundene har en stor og viktig rolle. Inviteres til å komme med skriftelige innspill innen 1 desember.

Ikke-formell opplæringssektor Hva tenkes rundt tilbydernes rolle? Hvordan skal den ikke-formelle opplæringssektoren forholde seg til å møte behovene? Har meldinga fokus på helheten og sammenhengen mellom personlig kompetanse og yrkeskompetanse?

Stortingsmeldingen: Legges frem i denne stortingsperioden Legges frem av begge statsråder Tar opp elementer fra Tron-utvalget, Karlsen-utvalget, Stjernø-utvalget.. Tette bånd til regional og distriktsmeldingen, innovasjonsmeldingen, perspektivmeldingen.. Bred dialog med berørte aktører Vil ha tiltak fra ungdomskole til doktorgrad Vil ikke legge frem en fiks ferdig løsning, men gi retning og løfte opp en av vår tids viktigste områder.