Organisasjoner og systemer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Lederutvikling og skreddersøm
Realisering av Software Patterns Software Design Patterns Realisering med kode Refaktorering Gjenkjenning av mønstre.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Pedagogisk analyse.
Flåtestyring via PC og internett
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Samskapelse og partnerskap Eksempler fra Norge
Strategisk ledelse og IKT
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
En lærende organisasjon?
Lørenskog Idrettsforening
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
GoF GoF er fire systemutviklere, Gang of Four GoF fikk utgitt boken Design Patterns høsten 1994 Boken Design Patterns er en klassiker Design Patterns beskriver.
Objektorientering i systemutvikling god organisering av kode UML som beskrivelsesspråk softwareprosesser.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Hvordan jobber FINN med Organisasjon ≠ Innovasjon Det går utrolig fort! Brukermakten er reell!
DEKOMPONERING OG MODULARITET ~Gruppe 4~. Gjennomgang Designtyper/kriterier innen dekomponering Dekomponeringsspesifikasjon Strukturert og objektorientert.
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Vurdering. Nemd Vurdering Det eleven skal lære, fastsettes som mål for kompetanse. Det er kompetansemålene som skal prøves til eksamen. Kompetanse er.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
PUG-NORWAY OKTOBER 2008 THOMAS SKJØRTEN, HILDE ANDREASSEN UML og OpenEdge OOABL.
Ending og læring Kompetanse som begrep, læring og endring
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
Typer i programmering. Simple typer var a = 13;
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 11 Sommerville kap 12 – del 1.
Skoleledelse og skoleutvikling
Objektorientert design In 140 Sommerville kap 12 – del 1.
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Velkomstmøte for nye masterstudenter Fulvio Castellacci, senterleder TIK senter, 17. August 2015.
Hva er biologi? Biologi dreier seg om alt levende, fra de minste bakteriene til de største hvalene Dyr spiser og blir spist. Avhengighet av andre gir mange.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Kapittel 2- Juridisk metode
Identity Access Management (IAM)
Grenseregionalt Forum 2017
IS-102 Utvikle ei klokke.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
12. Organisasjonsutvikling
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Regulatory Impact Assessement in Norway
12. Organisasjonsutvikling
Grunntanke - organisasjonsforståelser
SAMLING FOR KOORDINATORER
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Organisasjoner og systemer Systemforståelse Organisasjoner og systemer

Beslektede fenomener Organisasjoner integrerer ulike ressurser for å nå bestemte mål Systemer integrerer ulike elementer for å oppfylle bestemte krav Organisasjonen kan forstås i et systemperspektiv Systemet kan forstås i et organisasjonsperspektiv

Kompetanse Tilgang på kompetanse – største utfordring for videre vekst (regionalutvikling, direktør for Innovasjon Norge) De aller fleste utfordringene vi står overfor i Norge i dag er knyttet til økende kompetansebehov (Tora Aasland, Aftenposten 26.aug.2008) Det er et misforhold mellom behov og tilgang på kompetanse i arbeidslivet i Norge (OECD Review of Innovation Policy Norway 2008)

Systemforståelse Kompetanse handler om systemforståelse Systemer integrerer elementer som kommuniserer med hverandre Elementene kan representeres ved en eller flere personer Personer bidrar både til optimalisering og til svekkelser og risiko

Det kompliserte Systemer krever kompetanse fordi de er kompliserte Systemet kan bygges slik at uvesentlige detaljer skjules Å skjule det uvesentlige forenkler systemet

Forenkling Tildekke uvesentlige detaljer i hvert element Fremheve viktige tjenester Regelstyre utveksling av informasjon Sørge for indre sammenheng i hvert elements tjenester

Det objektorienterte Fagfeltet objektorientering lar oss praktisere prinsipper for å håndtere det kompliserte prøve ut gjemming av uvesentlige detaljer fremheving av viktige tjenester regelstyring av informasjonsutveksling bygging av sammenheng i tjenester

Praksis Objektorientert programmering gir praksis i å sette sammen elementer til et system, fordi Planleggingen tar kort tid Byggingen tar sekunder Systemets integritet testes automatisk Slik praksis gir erfaring i å anvende mønstre for god praksis i bygging av systemer

referanse Henry Mintzberg ”The Structuring of Organizations”