Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når sykehus blir butikk – 1
Advertisements

Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
AVHENDINGSPROSJEKT BYGGEFASE 1 Mandat •Avhending av materiell (utstyr MTU, IKT, øvrig inventar ) etter at avd. har flyttet ut av huset •Alt utstyr, inventar.
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
12 Jeg er gründer.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak.
Organisering Medisinsk-tekniske tjenester (MTT) Innspill og synspunkter for en diskusjon Medisinsk Teknisk Forening Landsmøte Tromsø 27. Mai 2009 Avd.sjef.
Outsourcing av forretningsprosesser – muligheter og fallgruver
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Jakten på kvaliteten.
Prosjekt sterilforsyning Helse Nord
Outsource eller drifte selv ?
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Behandlingshjelpemidler - opplæring
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Regional enhet for behandlingshjelpemidler (REB) Ny økonomisk struktur fra Jørund Oddvar Osen økonomirådgiver St. Olav driftsservice.
Oslo 7.sept 2009 MEDISINSK TEKNISK FORENING Norwegian Society for Biomedical Engineering Medisinsk Teknisk Forening Symposium 2009 Status investeringer.
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Prosjektavslutning og sluttrapport
DIPS og Erfaringer med OFU Rolf Dahl Seksjonssjef / Partneransvarlig.
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Resource Management Business Process Outsourcing Salary Services.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Modellkommunene Hva er unikt?
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Agenda Velkommen v/ Kristin Tverå, Helse Midt-Norge
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Finansnæringens tilnærming mot korrupsjon
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Rammestyrt forretningsdrift til selvkost St Olavs Hospital, Allmenn Teknikk Avdelingssjef Mats Hobber.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Nye retningslinjer internfakturering
Langtidsplan og budsjett
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Standardisering av IT-virksomheten
Utskrift av presentasjonen:

Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009

Medisinsk Tekniske tjenester (MTT) •Medisinsk Teknisk Avdeling (MTA) dekker hele livssyklusen til medisinsk teknisk utstyr (MTU), fra planlegging, evaluering og anskaffelse, til drift, vedlikehold, sikkerhetskontroll, brukerstøtte og til slutt avhending og kassasjon. •Regulert av offentlige lover og forskrifter. De løpende kostnader til MTT er knyttet til sykehusets besittelse og eierskap av MTU. MTFL, 27. mai 2009

Internhandelmodellen •Innføring av internhandelmodellen i 2003 •Levere varer og tjenester på forretningsmessig grunnlag til kjernevirksomheten ved St. Olavs Hospital •Skape sin inntekt gjennom salg av etterspurte leveranser (Forskrift om bruk og vedlikehold av elektromedisinsk utstyr!) •Fra forvaltning til forretning, monopol til konkurranse •”Det som er gratis blir det aldri nok av!” •SLA (bestiller-/leverandøravtale) •Tjenestekatalog utarbeidet •Priser som skal basere seg på reelle kalkyler, inklusive kapitalkostnader •Styres på nettoresultater, 0-spill •Modellen ”lagt på is” i 2006 •Beskjed om å ”levere lavest mulig akseptable kvalitet” •Leverandør må fortelle kunden at ”Dette har du ikke råd til” MTFL, 27. mai 2009

Økt fokus på pris og kostnader –I STOD har man fått økt forståelse for hva man bruker tiden til, og at alt har en pris –Til tross for at det har vært en ufullstendig modell, så har de tre årene den har fungert bidratt til en økt bevissthet i klinikkene på at varer og tjenester koster. –Økt forståelse for nødvendigheten av en internhandelmodell eller en annen modell som involverer priser –Svært få ønsker å gå tilbake til den gamle forvaltningsmodellen, der alt var ”gratis” Mål Større kostnadsbevissthet hos både STOD og hos kundene i sykehuset Mål Større kostnadsbevissthet hos både STOD og hos kundene i sykehuset MTFL, 27. mai 2009

Manglende forankring  For dårlig forankring hos direktør og direktørens stab, etter at det var gitt klarsignal for internhandel både for medisinske og ikke-medisinske varer og tjenester.  Modellen er heller ikke godt nok forankret på styrenivå  Klinikkene rapporterer ”før internhandel”, følgelig er det ikke noe insitament for klinikksjefene og deres økonomirådgivere til å følge opp internhandelmodellen. MTFL, 27. mai 2009

Effektivisering •Internhandelmodellen har til nå bare hatt fokus på effektivisering av STOD. •Små spor av effektivisering i klinikkene som følge av internhandel •Med sin kompetanse burde STOD i større grad kunne gå inn å hjelpe klinikkene med å etablere strukturer og rutiner som er med å effektiviserer virksomheten. MTFL, 27. mai 2009

Forenkling av modellen Redusert detaljnivå: •PA •Ikke-PA •Deler •Kjøpt service •Servicekontrakter MTFL, 27. mai 2009

Antall registrerte jobber i Merida

Antall timer registrert i Merida

Planlagt vedlikehold

”Resultat etter internhandel” • : Rapportere etter internhandel •Behandlingshjelpmidler organisert på samme måte! Budsjettet lagt ut til rekvirenten. Kostnaden skal ligge til den som genererer den! •Økende kritisk blikk på våre tjenester •Tillit •Større krav til rapportering •For stort fokus på forretning på bekostning av service og kundetilfredsstillelse •Uønskede ”gjøre selv” hendelser •Bestillerkompetanse •Manglende forståelse for intern kontra ekstern handel •Lett tilgjengelig, serviceinnstilte, kort responstid MTFL, 27. mai 2009

Konklusjon •Internhandelmodellen har kommet for å bli (forenklet form) •Større kostnadsbevissthet hos KA og MTA •Effektivisering •Positiv dreining mot planlagt aktivitet •Forskning og utvikling skadelidende •Bedre dialog med kunden, men man diskuterer tall med økonomirådgiver, ikke aktivitet med klinikksjef •MTA må bemanne ihht utstyrsparken, ikke etter etterspørsel på ikke-planlagt vedlikehold MTFL, 27. mai 2009