31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Microsoft BizTalk og WEBservices
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Teknologi i klasserommet
Effektiv prosjektplanlegging
22 tips for den faglitterære forfatteren
27. januar 2004TDT4285 Planl/drift IT-syst (M10)1 Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 31. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 11: Vedlikeholdsvinduer TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
1 21. mars 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 24: Logging TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Kapittel 8: Nettverk i praksis

SIF8076 Planl&drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI
SIF8076 Planl&drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI
TDT4285 Planl&drift IT-syst
Tjenermaskiner SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 18. januar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning 5 Tjenermaskiner TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
SCM 04: Designing Distribution Networks
1 Forelesning nr 7 Statisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Vår 2005 Anders Christensen, IDI.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og maksimum bipartitt matching Jon Marius Venstad Redigert og forelest av Gleb Sizov.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Smart bruk av Vortex til møter, samhandling/samarbeid mm
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
1 7. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-Syst Forelesning nr 27 Backup TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 14 Redundans TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 8. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 13 Skalerbarhet TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
1 15. februar 2005 TDT4285 Planl&drift av IT-syst Forelesning nr 17 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 4 March 2010 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 22: Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2010 Anders Christensen,
30. januar 2004SIF8076 Planl/drift IT-syst (M11)1 Tjenstekonvertering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 26. april 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 31 Ytelsesforvaltning TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen,
8. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Navnerom SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Grunnleggende testteori
IN320 Statoil Hjemmekontor Gruppe1 1 Statoil Hjemmekontor -Ett Lite Skritt Videre.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON Planene fremover.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Helpdesk SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 19. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Forelesning nr 6: Dynamisk dokumentasjon.
Fjerntilgang og monitorering SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 22. februar 2005 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19 Helpdesk TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2005 Anders Christensen, IDI.
SIF8076 Planl/drift av IT-syst 1 Sikkerhet SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
7. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M14)1 Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Installering av Windows XP med PXE (netboot) Del 1 – forhåndskonfigurering.
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
1 21. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 19: Revisjonskontroll TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen,
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Hovedprosjekt 59 Nettverk med Linux filserver og terminalserver ved Orkdal vgs.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Wieland GroupBuilding Installationgesis gesisPLAN EFA Elektro as Dine utfordringer er vårt ansvar Grunnkurs gesisPLAN - Del 2 09:00 Presentasjon av gesisPLAN.
SMS – System for Byggmakker Lade Gruppe 31E Av Olaf R.A. Nykrem & Audun Håberg.
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
UiO Programkiosk: Ny portal og tilgang fra Mac og Linux
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Patching En patch er en fiks for en eller flere feil i et program/operativ.
MIO = Modernisering av infrastruktur OUS Omfatter blant annet Mail Filområder Nettverk MTU Nettverksprintere Windows 7 oppgradering Kjell Rune Haugland.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

31. januar 2002SIF8076 Planl&drift av IT-syst 1 Tjenester SIF8076 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 2 Definisjon Tjenester er kontinuerlig kjørende programmer som tilbyr en standardisert funksjonalitet, basert på en protokoll, overfor brukere eller klientprogrammer, ofte over nettverk.

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 3 Eksempler på tjenester  DNS – navnetjenester  Lpd – utskrift over nettet  DHCP – fildeling og utskrift fra Windows  NIS – autorisasjon og annet  Web-tjener  Ftp – deling av filer over nettet

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 4 I dette kapitlet  Brukers/kundes/SAs behov  Arkitekturvalg  Pålitelighet og kompleksitet  Navnevalg  Skalerbarhet  Monitorering  Brukerstøtte

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 5 Brukers behov  Samle inn data – Hvordan skal det brukes – Viktig funksjonalitet – Nyttig funksjonalitet – Hvor kritisk er funksjonaliteten – Behov for tilgjengelighet – Behov for support

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 6 Behov for en SLA?  Liste tjenester  Spesifisere hver tjenestes nivå – Tilgjengelighet – Ytelse – Brukersupport  Reponstid for ulike problemer  Eskaleringsregler  Bøter, priser, ekstra arbeid

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 7 Operative behov  Administrative grensesnitt  Interoperabilitet og integrerbarehet  Skalerbarhet  Oppgraderbarhet  Implementerbarhet av pålitelighet  Nettverksmomenter (latenstid og båndbredde)  Budsjettering

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 8 Arkitekturvalg Proprietær Kompati- bilitet Åpen Protokoll Statisk Extentions Dynamisk Produkt (Embrace and Extend)

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 9 Kompleksitet og pålitelighet Funksjon- alitet Kompleksitet Brukers behov? Bugs Bredde i bruk

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 10 Navnevalg Maskin- navn Generiske navn Hardware- navn Tung rekonfig Enkel dynamikk

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 11 Plassering av tjenestemaskiner  Plassering på maskinrom – Sikring mot innbrudd og tyveri – Nettverkstilgang – Synliggjøre avhengighetene – UPS, kjøling og annen infrastruktur

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 12 Fjerninnlogging Mulig innlogging Aktiviserer ”bugs” Aktivitet Kompleks bruk Dvs minst mulig fjerninnlogging på tjenestemaskiner

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 13 En tjeneste er... En tjeneste er ikke som en spebarn som skal dulles og stelles med kontinuerlig over lang tid. En tjeneste er som en potteplante som helst skal få en selvvanningspotte, en årsrasjon av gjødel, og utover det bare stå og bare være til glede og (nesten) aldri til bry.

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 14 Pålitelighet Redundans Å kunne tåle feil Single point of failure Hva hvis- tankegang Tjeneste- gruppering Redusere omfang

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 15 En eller flere tjenestemaskiner  En tjener per service – Gir en enkel situasjon på hver maskin – Men kan ligge på samme hvis tett kobling – Alltid bruke generiske navn  En tjener for alt – Spesielt for duplikate tjenester – Gir færre maskiner – Kan følge regionale/organisastorisk grenser

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 16 Ytelsesplanlegging  Estimer ressursbruk (initielt og full bruk)  Test for å kunne estimere skalering  Skaff nok ressurser  Skaff nok kompetanse  Gjør det skikkelig fra starten!

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 17 Monitorering  Monitorer for følgende: – Snikende ytelsesdegradering – Tilgjengelighet – Alvorlige feilmeldinger – Kapasitetsproblemer – Brukers subjektive oppfatning – Omfang og mønster av bruk

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 18 Tjenesteutrulling  Gjør det rett første gang (førsteinntrykk)  Ha ekstra ressurser i starten  Rull ut litt om gangen (hvis mulig)  Gjør utrulling sømfri hvis mulig  Ta ned gamle løsninger pent  Overlever til drift  Fullfør (eller avvikle) utrullingen!

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 19 Skalerbarhet Hvor godt fungerer en løsning (feilrate, kostnad, stabilitet, oppmerksomhetsbehov etc) dersom bruken, kapasiteten, datamengden, livslengde el.l. økes med en eller flere størrelsesordner?

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 20 Feller ifm skalerbarhet  Inkrementell utvikling istedetfor inkr. Utrulling  Manglende ressursutnyttelse  For lite ressurser  For lite utvidbarhet

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 21 Overfasing til ny maskin Gammel tjeneste Ny tjeneste Bruker Monitorering

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 22 Avhengigheter  Tjeneste som mest avhenger av: DNS  Tjeneste som flest av henger av (bl.a): – Utskrift – Fildeling –  Kjenn til avhengighetene!

31. januar 2002 SIF8076 Planl&drift av IT-syst 23 Brukerstøtte  Brukerstøtte er en del av drift!  La dem få info i forkant  Bruk dem til å informere brukerne  La dem gi input ved teknologivalg