Spansk: Voksesmerter i populært språkfag
Skole •Flere lærere, flere steder med spanskundervisning •Skolesjefene og departementet må finansiere flere konkrete etterutdanningskurs (fag og didaktikk) •Mer og bedre praktisk språkutdanning •Mer og bedre språklærerutdanning (didaktikk) •Bedre støtteapparat (Bibliotek) •Bedre arbeid med studieteknikk og metoder •Bedre samarbeid i språkseksjonene i skolen
Universitet / Høyskole •Forsterke 0 og 1000 nivåene •Justeringer i nivåene i forbindelse med de nye læreplanene på vgs •Mer praktiske studier på bachelornivået •Innføring av mer IKT •Classfronter •Integrering av bruk av moderne språklab. (med datamaskiner med lyd, med cdrom-muligheter, med trening av reseptive og produktive orale ferdigheter) •Innføring av vurderings- og eksamensportfolio •Teoretisk og praktisk lektorutdanning (Master) •Flere stillinger / arbeidsplasser (Bachelor)
Fremtid •Etablere et reelt samarbeid mellom skolen og universitetene/høyskolene både faglig- og didaktisk •Arrangere flere aktiviteter mellom skolen og universitetet. Universitetet må åpne seg mot samfunnet og skolen •Det er umulig å innføre en reform og samtidig å spare penger!