Spansk: Voksesmerter i populært språkfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internasjonaliseringskonferansen 2012
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Bård Ketil Engen & Leikny Øgrim
Informasjon til minoritetsspråklige elever og foresatte
Didaktisk relasjonstenkning
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen».
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)
Fagreferenten som brobygger i sine funksjoner som forsker, lærer, formidler og informasjonsbehandler José María Izquierdo (UiO-UBO-Humsam)
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI Irene Nyhus.
STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM
Campus Kristiansand studenter Campus Grimstad studenter.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Nye lærerutdanninger «8-13-reformen». Nye rammeplaner for fem lærerutdanninger Praktisk-pedagogisk utdanning for allmennfag (PPU-A, ennå ikke vedtatt)
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 16. jul.1 Innst. S. 354 & SAK, biblioteksektoren UiO, 8. juni 2010 Hilde Trygstad kunnskap gir vekst
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Språk og språklig fordypning
Kva er læringssenter? fysisk –grupperom –pc-arbeidsplasser personale –pedagogisk orienterte fagreferenter IKT-folk, forskningspersonale nye funksjoner.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Olsvikåsen videregående skole. - ny skole i Bergen. - søknadsfrist 1
Tilbud til Studiespesialiserende Olsvikåsen vgs 2013/2014
VELKOMMEN til Ingeniørutdanningskonferansen november, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen.
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Velkommen til Foreldremøte Tertnes videregående skole.
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Mål for utdanning- og yrkesrådgivning i den videregående skole Rådgivningen skal hjelpe deg med viktige beslutninger vedr. utdanning og yrke: – Valg underveis.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Metodologisk nasjonalisme – hva er alternativet? Hans Erik Næss Culcom, 4. mai, 2009.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Hva blir jeg – uten en profesjonsutdanning? Erna Synnøve Kjensjord, Karrieresenteret 11.mars 2015.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Foreninger.uio.no/forskerforbundet Humanistisk kompetanse i en statlig virksomhet UiO som arbeidsplass kunnskap gir vekst foreninger.uio.no/forskerforbundet.
VELKOMMEN TIL PROGRAM FOR EUROPEISKE OG AMERIKANSKE STUDIER (EAS)
Valg av fremmedspråk Nes vgs tilbyr i utgangspunktet fransk, spansk og tysk på nivå 1, 2 og 3. Men vi setter bare i gang grupper dersom de er store nok!
Velkommen til kontaktmøte Vg Skolemiljø: klassene, VIP, revy, russ, Fagvalg Vg2 Eksamensperioden Foreldre-/elevsamtale uke 5 og 6, 2016 Møte.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Bachelor i kriminologi 3-årig bachelorstudie. Hva er kriminologi? Kanskje greit å begynne med hva det ikke er: Ikke CSI, ikke «profiling». Kriminologi.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Velkommen til Tastarustå skole Foreldremøte nye 8.trinn Fellesskap, Aktivitet og Glede Rustå for livet.
Programfag fremmedspråk - status 2011 Dr. Gerard Doetjes seksjonsleder FoU, dokumentasjon og analyse Fremmedspråksenteret.
50% NØKKELTALL Studenter 6 fakulteter Avdeling for lærerutdanning Naturmuseum og botanisk hage Av våre studenter blir Ingeniører Lærere Økonomer.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
SPRÅKPRODUKSJON I FRANSK VGS
Frankrike Populære læresteder INSA Toulouse
Miljø for Masteroppgaven?
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Studiespesialisering
Etologisk Institutt.
Utskrift av presentasjonen:

Spansk: Voksesmerter i populært språkfag

Skole •Flere lærere, flere steder med spanskundervisning •Skolesjefene og departementet må finansiere flere konkrete etterutdanningskurs (fag og didaktikk) •Mer og bedre praktisk språkutdanning •Mer og bedre språklærerutdanning (didaktikk) •Bedre støtteapparat (Bibliotek) •Bedre arbeid med studieteknikk og metoder •Bedre samarbeid i språkseksjonene i skolen

Universitet / Høyskole •Forsterke 0 og 1000 nivåene •Justeringer i nivåene i forbindelse med de nye læreplanene på vgs •Mer praktiske studier på bachelornivået •Innføring av mer IKT •Classfronter •Integrering av bruk av moderne språklab. (med datamaskiner med lyd, med cdrom-muligheter, med trening av reseptive og produktive orale ferdigheter) •Innføring av vurderings- og eksamensportfolio •Teoretisk og praktisk lektorutdanning (Master) •Flere stillinger / arbeidsplasser (Bachelor)

Fremtid •Etablere et reelt samarbeid mellom skolen og universitetene/høyskolene både faglig- og didaktisk •Arrangere flere aktiviteter mellom skolen og universitetet. Universitetet må åpne seg mot samfunnet og skolen •Det er umulig å innføre en reform og samtidig å spare penger!