Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Fonologi.
Skjønnlitterær fortelling
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
En innføring i spillet: Lag En Setning
”NORSK RETTSKRIVING 2” Sammensatte språklyder
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Sett inn riktig tid/form av verbet
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Elevtekster og ortografi
Sentrale begrep i fonologien
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Språksystem og språkbruk
Fonologi.
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Om å skrive om litterære tekster
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
PRONOMEN.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
Ser du feilen i denne setningen?
100 lure ord å lære.
Peace Research Institute Oslo Fordommer Fordummer Oslo, 23. november 2010 Rojan Ezzati.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Norsk som andrespråk Fellesforelesning,
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Info om barn og begreper
Værmelding – og noen fakta om Norge
Urnordisk. Hva sier LK06 – =710976&visning=5http:// =710976&visning=5.
Kapittel 24 Samtale om været. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene. 1. forsinket 2. fortsatt 3. rastløs 4. ingen 5. å huske 6. en helg 7. overrasket.
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
Uke 1 4.jan.- 8.jan.. MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Samling Norsk/ matte Uteskole Samling Stasjon er Lunsj Engelsk Samf.fa g Matte Norsk/Gy m Lunsj.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark Hva er vanskelig i norsk som andrespråk? Innledning til forelesninger for Oslo kommmune, 03.02.2005

Hva man vite for å forstå dette? Her har det hendt lite siden krigen Høybråten trenger kontant støtte Galdhøpiggen er et stygt fjell

Språk + samfunns- og kulturkunnskap

Situasjon: To personer – A og B - som ikke kjenner hverandre, blir sittende ved siden av hverandre på et tog. A åpner samtalen slik: A: Hva sitter du og tenker på, da? Situasjon: Afrikansk utvekslingselev er hjemme i Afrika igjen etter et år i Norge. Han skriver julekort til den norske vertsfamilien sin: Jeg ønsker dere god jul og et jævlig godt nytt år!

Fra tenkt læreboktekst: Det blir kaldt om natta, og bladene på trærne blir gule

Språk = SYSTEM + BRUKSREGLER

SPRÅKSYSTEMET GRAMMATIKK ORDFORRÅD UTTALE/RETTSKRIVING

ORDFORRÅD Emne for neste forelesning

HVA ER VANSKELIG I NORSK UTTALE? Setningsrytme og melodi (prosodi) - Vekslingen mellom trykklette og trykktunge stavelser - Tonehøyde og tonebevegelse på trykksterke stavelser Vokaler - y-, ø- og u-lyden - Skillet mellom korte og lange lyder (hat – hatt, streke – strekke o.l.)

… mer om uttale Konsonanter - kj-lyden (kjole, kirke) - rt-lyden (stort), rd-lyden (verdi), rl-lyden (ærlig), rn-lyden (barn) Konsonantgrupper (blek, sprike, sterkt)

HVA ER VANSKELIG I GRAMMATIKKEN? Substantivkjønn Verbbøying Korrekt bruk av bøyingsformer - Bestemthetsformer av substantiv - Tidsformer av verb (f.eks. preteritum – perfektum)

… litt mer om grammatikk Inversjonsregelen (Han kom i går – I går kom han) Leddstillingsforskjell mellom helsetninger og leddsetninger (Han har ikke kommet – … at han ikke har kommet) Det-setninger (Det stod en bil på hjørnet – Det er lett å glemme bilnummeret)

BRUKSREGLER DIALOGISKE MONOLOGISKE Eks: Hvordan hilser vi, takker vi, spør vi, svarer vi, unnskylder vi oss, diskuterer vi osv., osv. i forskjellige situasjoner … Eks: Hvordan forklarer vi hvordan noe gjøres, holder vi et foredrag, leser og oppfatter vi tekster i forskjellige sjangrer, hvordan skriver vi tekster i ulike sjangrer osv., osv. …

Utfordringer i språkbruken En masse, bl.a. det å lese for å lære