Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark Hva er vanskelig i norsk som andrespråk? Innledning til forelesninger for Oslo kommmune, 03.02.2005
Hva man vite for å forstå dette? Her har det hendt lite siden krigen Høybråten trenger kontant støtte Galdhøpiggen er et stygt fjell
Språk + samfunns- og kulturkunnskap
Situasjon: To personer – A og B - som ikke kjenner hverandre, blir sittende ved siden av hverandre på et tog. A åpner samtalen slik: A: Hva sitter du og tenker på, da? Situasjon: Afrikansk utvekslingselev er hjemme i Afrika igjen etter et år i Norge. Han skriver julekort til den norske vertsfamilien sin: Jeg ønsker dere god jul og et jævlig godt nytt år!
Fra tenkt læreboktekst: Det blir kaldt om natta, og bladene på trærne blir gule
Språk = SYSTEM + BRUKSREGLER
SPRÅKSYSTEMET GRAMMATIKK ORDFORRÅD UTTALE/RETTSKRIVING
ORDFORRÅD Emne for neste forelesning
HVA ER VANSKELIG I NORSK UTTALE? Setningsrytme og melodi (prosodi) - Vekslingen mellom trykklette og trykktunge stavelser - Tonehøyde og tonebevegelse på trykksterke stavelser Vokaler - y-, ø- og u-lyden - Skillet mellom korte og lange lyder (hat – hatt, streke – strekke o.l.)
… mer om uttale Konsonanter - kj-lyden (kjole, kirke) - rt-lyden (stort), rd-lyden (verdi), rl-lyden (ærlig), rn-lyden (barn) Konsonantgrupper (blek, sprike, sterkt)
HVA ER VANSKELIG I GRAMMATIKKEN? Substantivkjønn Verbbøying Korrekt bruk av bøyingsformer - Bestemthetsformer av substantiv - Tidsformer av verb (f.eks. preteritum – perfektum)
… litt mer om grammatikk Inversjonsregelen (Han kom i går – I går kom han) Leddstillingsforskjell mellom helsetninger og leddsetninger (Han har ikke kommet – … at han ikke har kommet) Det-setninger (Det stod en bil på hjørnet – Det er lett å glemme bilnummeret)
BRUKSREGLER DIALOGISKE MONOLOGISKE Eks: Hvordan hilser vi, takker vi, spør vi, svarer vi, unnskylder vi oss, diskuterer vi osv., osv. i forskjellige situasjoner … Eks: Hvordan forklarer vi hvordan noe gjøres, holder vi et foredrag, leser og oppfatter vi tekster i forskjellige sjangrer, hvordan skriver vi tekster i ulike sjangrer osv., osv. …
Utfordringer i språkbruken En masse, bl.a. det å lese for å lære