Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Mobiltelefonen - elevenes nye PC ! Et friskt blikk på læreplanen i IT Gunnar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning og utvikling
Advertisements

Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Everyone Print Kalle Snarheim.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
INFORMASJONSTEKNOLOGI
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Forretningsideer & Markedsanalyser
UU av powerpoint, pdf og nettsider
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Høgskolen i Oslo INFORMASJONSTEKNOLOGI – PROGRAMFAG I STUDIESPESIALISERENDE UTDANNINGSPROGRAM Leikny Øgrim & Bård Ketil Engen.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Det ligger 10 minnepenner med materiale som vi skal bruke i løpet av seminaret. Kopier hele mappe Lillehammer2011 over på din lokale harddisk c:\ Installer.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Velkommen til IKT og læring!
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
Valgfag på Kastellet skole
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
MUSEUM OG MOBIL INF5261 – Utvikling av Mobile Infomasjonssystemer.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Utviklingstrender hentet fra diverse kilder de siste årene Ernst Kristiansen.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Internprising F. Zimmer V06.
Olje og internasjonale konflikter
Olje og internasjonale konflikter. Oslo Børs Hovedindeks +0,68% 414,51 kl 10:29.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
On your smartphone, please either locate and bookmark in your browser orhttp://kahoot.it download the Kahoot-app from your app shop (Google.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
© 2016 Rolls-Royce plc The information in this document is the property of Rolls-Royce plc and may not be copied or communicated to a third party, or used.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
On your smartphone, please either download the Kahoot-app from your app shop (Google play, App-store,...) or locate and bookmark in your.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Radio listening in Norway
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Diabetes - Sykdommen som ble et symbol på nødvendigheten av omstilling og samhandling i helsetjenesten.
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
EiT Landsby.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
The Gains from International Trade
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Mobiltelefonen - elevenes nye PC ! Et friskt blikk på læreplanen i IT Gunnar Misund Høgskolen i Østfold Avdeling for Informasjonsteknologi

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Oversikt • Høgskolen i Østfold / IT / Mobile Applications Group • Mobiltelefonen - en fullblods PC • Noen tall • Noen prosjekter ved HiØ • Læreplanen • Utfordringer/hindringer • Oppsummering

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 HiØ, Informasjonsteknologi • To hovedretninger: – Tradisjonell informatikk (inkludert dataingeniør) – Digital Medieproduksjon • Mastergrad siden slutten av 90-tallet • Ca. 25 fagansatte, halvparten med førstekompetanse • Har overlevd 5 år studenttørke, i motsetning til mange andre regionale IT-miljøer • Avdelingen har hatt rykte for å være raskt ute med ny teknologi: – Første som tok i bruk PC'er istedet for minimaskiner – Av de første som tok internett på alvor – Har brukt digitale kart og karttjenester i undervisning og forskning siden 1999 – Har god kontakt med både forsknings- og utviklingsmiljøer

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 HiØ, Mobile Applications Group (MAG) • Har holdt på siden 2004 • 4-5 fagansatte (inkludert professor og stipendiat) • Tverrfaglig: – Brukergrensesnitt – Sosiale medier / brukergenerert innhold – Sikkerhet og pålitelighet – Stedbaserte tjenester og kart – Algoritmer • «tyngre» publikasjoner pr. år • En av tre retninger (den største) på mastergrad • Studentaktiv forskning og forskningsbasert undervisning

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 PC: Personal Computer ?

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 PC: Personal Computer ? Prosessor2 GHz1GHz RAM1024 MB512 MB MB Lagring80 GB32 GB Batteri (surfing)3 t5 t Vekt3015 g130 g Skjerm15''4'' InputTastatur, touchpad, mus Virtuelt tastatur / tofinger trykkskjerm FastnettX WLANXX BlåtannXX 3G (++)X Dell Precision M70, 2005 Nexus One, 2010

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 PC: Personal Computer ? Dell PrecisionM70, 2005 Nexus One, 2010 Internett/epostXX SMS/MMSX TaleX StillbildeX VideoX FM radioX MP3X GPSX KompassX Bevegelsessenso r X LyssensorX TermometerX (RFID)(X)

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 TALL, 2009 (Ahonen) • 3.4 Billion total unique mobile phone users • MMS globally delivered 29 Billion dollars in revenues last year - the global music industry is worth under 20 Billion dollars! • MMS is the second most used data application on the planet (not Google search or Facebook or or any internet service). • MMS has a potential reach of 3.1 Billion people. That is almost twice the total reach of television. • Industrialized World – personal computer for 57% – 54% of the population has personal internet access either at home or work for their PC • Emerging World: – there is a personal computer for only 12% of the population – 6% of the population have access to the internet from home or work. – FM radios only have 21% penetration rates. – But mobile phone accounts? 56%. • Kenya: 49% of all who use banking services, do so on mobile

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 TALL, 2009 (Ahonen) • Today 95% of all phones in use on the planet have a browser • More people access Internet from mobiles than from PC's (both private, work, public) • Now ringback tones have become the biggest form of mobile music, worth 4.1 Billion dollars. (Apple iTunes music sales is worth less than 2 Billion dollars worldwide) • SMS-to-TV interactive services represented 13% of all television revenues

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 New Services (Ahonen) • In many parts of the Emerging World there are poor people living in villages where there is no traditional media at all. • No TV coverage, no newspapers, no internet, no fixed landline and even no FM radio coverage. • For example out of the Billion people of India, about 200 million live in such villages where there is no FM radio coverage even, but there is cellular mobile phone reach. • These people are poor but not without any funds. • In India there are countless mobile phone premium voice services (like in Western markets we have sex phone lines) which deliver news, sports scores, pop music. The latest Bollywood musical hits and the scores or even live game broadcasts of Cricket games etc. • This type of new 'mobile radio' deliveres as much income in India as the total radio industry of India.

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Tall, 2009 (Ahonen) • Since 2008, mobile has become the most widely spread technology on the planet. • The phone is also the most commonly used clock, as many abandon wristwatches; • it is the most used alarm clock; • there are three times as many cameraphones in use today than any kind of stand-alone camera, digital or film-based - ever manufactured. • More people have an MP3 player on their phone today than own any kind of musicplayer including iPods and home CD players. • The mobile industry is a global giant which generated 1.07 Trillion (1,070 Billion) dollars in annual revenues last year. • Compare that with 'major' industries such as print (newspapers, magazines & books) or Television or advertising or the computer industry - these are all industries roughly speaking worth only half a Trillion dollars. The fixed landline phone industry is also worth in that group. • Only a few global industries earn a Trillion dollars such as automobiles, food, construction and military spending. And since 2008 also mobile telecoms.

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 MAG-prosjekter: Been-There-Done-That (2004) • Flickr februar 2004 • Foneblog 2003

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 MAG-prosjekter: OurWay ( ) • NRK • NGMAST

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 FoxHunt ( )

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 FoxHunt

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 FoxHunt

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 FoxHunt

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 FoxHunt

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 FoxHunt

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 FoxHunt

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 FoxHunt: Fun Factor

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Læreplanen, Informasjonsteknologi 1 • Digital samtid – Hovedområdet handler om hvordan digitalt utstyr fungerer, og hvordan standarder, programvare og grensesnitt muliggjør samhandling mellom datamaskiner og annet utstyr. Videre dreier det seg om hvordan teknologien påvirker og påvirkes av samfunnet, og hvordan den enkelte møter teknologien i hverdagen. Kjennskap til gjeldende regelverk og etiske normer for bruk av informasjonsteknologi er sentralt. I tillegg inngår datasikkerhet i hoved­området. • Nettsteder og multimedier – Hovedområdet handler om utforming, implementering og vurdering av nettsteder med tekst, lyd, bilde, video og animasjoner. Sentralt i hovedområdet er organisering og helhetlig grafisk utforming av nettstedene, slik at de blir tilgjengelige for brukere. Videre dreier det seg om bruk av standardløsninger i egenutviklede IT-løsninger. • Databaser – Hovedområdet handler om modellering og realisering av databaser, og utvikling av IT-løsninger med utgangspunkt i databaser. Videre dreier det seg om hvordan databaser kan gjøres tilgjengelige på nettsider ved hjelp av spørrespråk og programvare på tjener.

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Læreplanen, Informasjonsteknologi 2 • Planlegging og dokumentasjon – Hovedområdet handler om planlegging av IT-løsninger, og utvikling av disse etter gitte spesifikasjoner for å oppfylle brukernes behov. Videre dreier det seg om dokumentasjon og vurdering av IT-løsninger. Hovedområdet omfatter også utforming, dokumentasjon og vurdering av løsninger i forhold til retningslinjer for brukergrensesnitt. • Programmering – Hovedområdet handler om hvordan formelle språk kan brukes til å formulere strukturer og sette sammen instruksjoner som kan utføres av en datamaskin. Sentralt i hovedområdet er eksperimentering og problemløsning. I tillegg dreier det seg om objektorientering. • Multimedieutvikling – Hovedområdet handler om utforming, strukturering, implementering og vurdering av multimedieapplikasjoner med tall, tekst, lyd, bilde, video og animasjoner. I tillegg omfatter hovedområdet både applikasjoner for lokal bruk og publisering over Internett.

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Læreplanen, Digital samtid • Hovedområdet handler om hvordan digitalt utstyr fungerer – Hvordan er mobiltelefon bygget opp? – Hvordan fungerer mobilnettet? • og hvordan standarder, programvare og grensesnitt muliggjør samhandling mellom datamaskiner og annet utstyr. – Opplasting av tekst og multimedia fra mobiltelefoner – Mobil (geo)blogging • Videre dreier det seg om hvordan teknologien påvirker og påvirkes av samfunnet, og hvordan den enkelte møter teknologien i hverdagen. – Nye anvendelser av mobilteknologi – Sosiale applikasjoner, brukergenerert innhold – Eks OurWay

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Databaser • Hovedområdet handler om modellering og realisering av databaser, og utvikling av IT-løsninger med utgangspunkt i databaser. Videre dreier det seg om hvordan databaser kan gjøres tilgjengelige på nettsider ved hjelp avspørrespråk og programvare på tjener. – Databasespørring fra mobil – Lagring av data fra mobil; sms'er kontaktlister, ringehistorikk...

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Planlegging og dokumentasjon • Hovedområdet handler om planlegging av IT-løsninger, og utvikling av disse etter gitte spesifikasjoner for å oppfylle brukernes behov. – Mange av framtidas løsninger vil inkludere mobiltelefoner som viktige klientkomponenter – OurWay • Hovedområdet omfatter også utforming, dokumentasjon og vurdering av løsninger i forhold til retningslinjer for brukergrensesnitt. – Grensesnitt på mobiltelefoner stiller helt andre krav enn på maskiner med stor skjerm...og oppfodrer til kreative løsninger! – FoxHunt

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Programmering • Hovedområdet handler om hvordan formelle språk kan brukes til å formulere strukturer og sette sammen instruksjoner som kan utføres av en datamaskin. Sentralt i hovedområdet er eksperimentering og problemløsning. I tillegg dreier det seg om objektorientering. – Mobiltelefoner kan programmeres i.Net miljø (C#), med Java, Python, C++,... – Byr på både flere muligheter og utfordringer enn PC- programmering

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Multimedieutvikling • Hovedområdet handler om utforming, strukturering, implementering og vurdering av multimedieapplikasjoner med tall, tekst, lyd, bilde, video og animasjoner. – Mobiltelefoner er fullgode multimediaplattformer: Lyd, foto, video...og dermed langt mer interessante og relevante enn laptoper og skrivebordsmaskiner – Voiture en carton Voiture en carton – Fotokurs, Flickr • I tillegg omfatter hovedområdet både applikasjoner for lokal bruk og publisering over Internett. – Eks: Mobil multimediablogging – Citizen Journalism: CNN iReportCNN iReport

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Oppsummering 1 • Mobiltelefonene er på vei til å ta over mange av oppgavene vi idag bruker laptop/bordPC til å løse • Mobiltelefonene åpner opp for nye og brukernære anvendelser • Mobiltelefoner er morsomme å jobbe med, både for elever og lærere • Mobile anvendelser er framtida :-) • Utfordringer: – Utgifter • Mobiltelefoner • Tellerskritt – Kompetanse • MAG/HiØ stiller gjerne opp på samarbeidsprosjekter (så langt det er praktisk/økonomisk mulig) – Veiledning, gjesteforelesninger, utstyr, kurs – Elevene bidrar i forskningsprosjekter og eksperimenter

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Oppsummering 2 • Mobile anvendelser er en signifikant del av generell informasjonsteknologi • I enkelte regioner er mobilen den eneste tilgjengelige datamaskin for de fleste...og mobilnettet den rådende bærer av digital kommunikasjon • Hvordan forholde seg til dette i en opplæringssituasjon? 1)Ignorere det...med andre definere mobilteknologi ut av IT- området 2)Bruke mobiler som «artig» innslag, og som alternativ til PC og ta konskekvensene av 3)Forholde seg til, og ta konskekvensene av, den posisjonen mobilteknologien allerede har, og, ikke minst, kommer til å få i nærmeste framtid. • Læreplanen trenger ingen særlige justeringer i noen av tilfellene (alternativ 3 vil kanskje kreve noen tilleggspunkter)!

Mobiltelefonen - elevenes nye PC Gunnar MisundEtterutdanningskonferansen 2010 Spørsmål / Kommentarer?