Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL, 2013-02-05.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Prosjekt samordnet kommunikasjon
Tjenestekatalog Ovf-nett Dan Cato Fagernes.
Elektroniske kommunikasjonsnett – en tur i ”begrepsjungelen”… direktør Willy Jensen PT-forum Lillesand, 16. juni 2009.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Av oss kan du forvente service og kvalitet Morgendagens løsning i nettskyen.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Frode B. Nilsen Drifts- og utviklingssjef, BankID Norge
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
Ikt-enheten Status i dag.
Ikt-enheten 6,8 årsverk 7 personer + 1 lærling. Ikt-enheten – Samkommunestyret 28/ Litt om IKT-enheten  Enheten har.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Ny organisering av IT-tjenesten på HIL infrastruktur.
Status Elektronisk meldingsutveksling Helse, Pleie & Omsorg.
E-melding HALD-kommunene
IT – Tjenester ved HELSAM Morten Ariansen. Brukerkonto Gir tilgang alle UiOs elektronisk resurser –E-post, brukerområder, elektronisk klasserom, programvare,
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Ny server for Institutt for Produktdesign/NTNU.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
HOVEDPROSJEKT VÅREN 2008 HØGSKOLEN I OSLO AVDELING FOR INGENIØR UTDANNIG (DATAINGENIØR LINJE) FORBEDRE IT-INFRASTRUKTUR BALAGUMAR RAJARATNAM.
Arena Helse – Prosjekt St.Olav PC hjelp. 2 Starte Microsoft Outlook første gang Når du starter Outlook første gang får du opp et skjermbilde som vist.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Ikt-enheten 7 årsverk 7 personer + 2 lærlinger. Organisasjonsenheten Organisering Organiseres i to fagområder Brukerstøtte.
Systemintegrasjon og strategi bak valgene hos UiA
Samordnet kommunikasjon (UC) i HiNT Vårt valg basert på: Brukerbehov Totalkost (Langsiktig) Krystallkula – Hvordan utvikler verden seg…. Strategi: Ønsker.
12k Harmoni Status, styringsgruppemøte 8. november 2005 
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Avdelings ingeniør ved HiB (AHS)
Status IPv6 IT-leder møte Gunnar Bøe (& Håvard Eidnes)
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Hva er gevinsten av dette?
HOVEDPROSJEKT E53 Hovedprosjekt ved AITeL våren 2001 Studenter Erland Johnsrud Steffen Osen Eirik Øye Oppdragsgiver ERGO Runit ved Anders Håkon Gaut Veileder.
Ny studentlab med trådløst nettverk og mobile løsninger.
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Hvorfor felles nett ? Felles nett en forutsetning for effektivt samarbeid Fra Harmoni-rapporten: ” Dagens situasjon viser at planlagte samarbeidsprosjekter.
Presentasjon av hovedprosjekt Gruppe 7E Tor Ivar Melling – Roy Røv – Lars J. Sved.
Presentasjon av hovedprosjekt 31E Microsoft Deployment Tools 2010.
Tittel på prosjektoppgaven: ”Etablering av ny internettpresentasjon og innføring av den web-baserte delen av et intranett ved Høgskolen i Stavanger.” Presentasjon.
System Center Configuration Manager 2007 Bachelorprosjekt gruppe 18A
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Digital eksamen på UiA Status.
Implementering og drift av virtuelt datasystem med VMware View
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Sentralisert drift i Vestfold Om SOLID Bredbånd i Vestfold Prosjektbeskrivelsen Forprosjektet 1 SOLID-Vestfold A.Irene Krogsether.
NIKE Oppdatering. Hovedspørsmålet: Når? Vi migrerer fra februar USIT spiser egen medisin først, og er pilotmiljø Rekkefølge av enheter vil avgjøres sammen.
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Gjennomgang av anbudsprosess for innkjøp av ny mottakssentral for trygghetsalarm i Kristiansund kommune P rosess og vurderinger Atle Betten, Rådgiver/Prosjektleder.
Per-Christian Døhl Oslo, Telefonitjenester i SSB - Dialogkonferanse.
MIO = Modernisering av infrastruktur OUS Omfatter blant annet Mail Filområder Nettverk MTU Nettverksprintere Windows 7 oppgradering Kjell Rune Haugland.
Om lysbildeserien Lysbildene er støttemateriell til prosessledere
Status og videre fremdrift
Matiq - outsourching.
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Ketil Melhus Datatjenesten AS
Moderne nett…
IT-ledernettverket 18. april 2018
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Standardisering av IT-virksomheten
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,

2 Innspill frå HiL  Formålet med workshopen er å gjøre opp en status av høgskolens systemløsninger herunder erfaringene fra perioden med ustabilt nett, og gi ledelsen en innsikt og forståelse i nettverksløsningene, kompleksitet, hva vi bør gjøre for å redusere sårbarhet i dagens løsning mtp kapasitet, kompetanse mv.

3 Temaer  Vurdering av dagens nettløsning på HiL, kompleksitet, alternativer for å forenkle og sikre stabil drift  Alternative driftsformer av nettet og konsekvenser av hhv å drifte i egen regi eller hos ekstern drifter  Trådløst nett vs kablet nett  Høgskolens systemportefølje herunder behov/ mulighet for standardisering - bør vi skifte ut epost/kalendersystem

4 Valg som er gjort i sektoren  Kommunikasjon  Kalender => Microsoft Exchange  Epost => Microsoft Exchange  Telefoni => bort fra tradisjonell sentral =>  => Lync med eller uten apparat  => Hybrid sentral m/IP

5 Oppsummering av hendelse  Stor teknisk gjeld  Man har unnlatt å følge god praksis i forhold til å gjøre seg ferdig med installasjoner (=> kapasitet?)  Feilkonfigurering  Feil i nettinnstillinger i servere  Feil tidsetting  (=> kompetanse?, kapasitet?)  Uheldige designvalg  Ruter/svitsj konfigurering  Utstyrs-sammenkopling  (=> kompetanse?, kompleksitet?)

6 Oppsummering forts:  Delvis gammelt utstyr/gml programvare (=> planlegging?, økonomi?, kapasitet?)

7 Del 2 Diskusjon

8 Datanett  Vurdering av dagens nettløsning på HiL, kompleksitet, alternativer for å forenkle og sikre stabil drift  fullføre opprydding  vurdere nye behov/design i forhold til strategi

9 Driftsform  Alternative driftsformer av nettet og konsekvenser av hhv å drifte i egen regi eller hos ekstern drifter  Egen regi  Kapasitet og kompetanse  Ekstern regi  Kapasitet og kompetanse (ekstern, annen intern)  Prioritet hos leverandør  Tilgjengelighet

10 Trådløst nett vs kablet nett  Trådløst nett stadig viktigere  Gir mer fleksibiliet  Kapasitet øker  Kvalitet/sårbarhet?  Trenger uansett en del kabel infrastruktur  (ref strategi: Oppgradere teknisk infrastruktur – herunder trådløs nett-tilgang for ansatte og studenter.)

11 Systemportefølje  Høgskolens systemportefølje herunder behov/ mulighet for standardisering - bør vi skifte ut epost/kalendersystem  Bytte til Microsoft Exchange?  Hvorfor?  (sektoren har valgt)  Valgfrie klienter?  (ref strategi: Standardisering av systemer og programvare)

12 Oppsummering  Fullføre opprydding på nett  Målbilde for IT  Vurdere nye behov/design i forhold til strategi  Vurdere hva skal gjøres internt og hva skal gjørs eksternt:  Krever egen analyse  Starte prosess for bytte av epost og kalender, inkl. org. konsekvens  Implementere automatisk utrulling/ oppdatering av klient programvare

13 Oppsummering forts  Policy for oppdatering av utstyr  Oppfølging av info.sikk. revisjon og ROS

14 Andre momenter som ble nevnt  Samhandling mellom fagavdeling (systemeiere) og it-avdeling ved anskaffelser og drift av eksisterende systemer  1. linje: Håndtering av henvendelser til helpdesk på fagsystemer  Har ikke implementert automatisk utrulling/oppdatering av klient programvare  Trenger et eget prosjekt for å komme dit  Operer med mange ulike versjoner av applikasjoner (ulike system krever ulike browser versjoner)  PC klienter tar lang tid på oppstart  Novell nett, for fil og print, denne må også byttes  Flere ulike intranett-systemer  Saksbehandling system på ulike enheter (IT bruker OTRS)

15 ######################  Slutt