Opplysningstida - skriftrevolusjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjonssjef Christian Fossen
Advertisements

Den elektroniske revolusjonen -fra morse til internett
Rett på sak.
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skoleavis Journalistikk i skolen
LAG EN SANG! Komposisjon.
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Korpset sett utenifra Hvordan tar vi oss ut, og hvordan ønsker vi å ta oss ut?
Litteraturhistorie oversikt.
Kapittel 12. Den industrielle revolusjon
Hva er nyheter? Nyhetsmedienes samfunnsoppgave Noe har hendt, noe nytt
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Haugesunds Avis, 18.oktober 2006
Svein Brurås Høgskulen i Volda. På jakt etter redaksjonens interne tenkemåte… Aftenposten (innenriks, papir) Dagbladet (nyhetsavd, nett og papir) Dagsrevyen.
Naming, blaming, shaming
Kapittel 23. Okkupasjonstid
Helsesøsterkongressen 24
Storyline Fag / tema Historie/samfunnsfag – engelsk - norsk Trinn
Kommunens informasjonsstrategi
Hvordan ble USA den dominerende økonomien i verden?
Sivilsamfunnet Innhold: Sivilsamfunnet- definisjoner
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kapittel 18: Okkupasjonstida i Norge
Kapittel 14. Det moderne Norge blir til
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Aviser.
MEDIEMØTER 2 Presentasjon av lærebok
2 SIU Profilering og spredning av resultat Bergen Tore Kjærgård.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Av Elin Fosshaug Olsø og Halldis Nergård, Adresseavisen
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
Kari Aarnes sin presentasjon på FFF Mediehandtering.
ETABLERING NAV Tromsø. NAV, Side 2 Etablering – NAVs oppgaver  Informere om regelverket  Dele ut søknader  Veilede i forbindelse med søknader.
Smittevern i sykehjem Oslo kommune Helsevernetaten Smittevernloven (1995) Forskrift om smittevern i helseinstitusjoner - sykehusinfeksjoner (1996)
informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Sentrum-periferi i en historisk og teknologisk kontekst
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Oppgave 1 - Hvem har makt over hvem? Tid Stimulus-Respons teori: Media fungerer likt, sosialt isolerende og på samme måte overfor publikum
Kriger og revolusjoner
Nyhetsartikkel.
Kva går Delicious ut på? Delicious er et bokmerkenettsted. Det vil si at påloggende brukere kan lagre, dele og utforske andre brukeres bokmerker til nettsider.
1 IT1603.v Historikk: Datamaskinen Kirsti E. Berntsen, IDI,NTNU
Medier, demokrati og offentlighet 1.sept 2009 Hans Fredrik Dahl Exfac03-MVIT: Kommunikasjon og mediering.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Gruppeprosjekt journalistikk Våren Todelt oppgave Journalistisk prosjektJournalistisk prosjekt MetoderapportMetoderapport.
Reidun Kjelling Nybø Norsk Redaktørforening
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Institutt for medier og kommunikasjon (IMK) Framveksten av mediesamfunnet Forelesning 2, 20/8 2007, Espen Ytreberg.
Kjønn og identitet i media
Møtet mellom journalister og barnevernet Øystein L. Pedersen Høgskulen i Volda.
Mediekonvergens Mattias Øhra.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Den Franske Revolusjon
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Framveksten av mediesamfunnet
Visuell kommunikasjon Budskap gjennom bilder
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Opplysningstida - skriftrevolusjon Mediehistorie 1500 Opplysningstida - skriftrevolusjon 1750 Den industrielle revolusjon - masseproduksjon 1776 Den franske revolusjon - trykkefrihet 1800 1900 Lesekunsten brer seg Elektrisiteten Oppfinnelsene 1900 2000 Demokratiet ”seirer” - trykkefrihet Utdanningsrevolusjon Informasjonssamfunnet Globalisering

Gutenbergs oppfinnelse Mediehistorie 1450 Gutenbergs oppfinnelse 1750 Avisene 1835 Telegrafen 1900 Kinofilm 1920 Radio 1960 Fjernsynet 1980 Internett

1750 1860 Etableringsfasen - Adresseavisen 1776 Stikkord: 1860 1915 Mediehistorie 1750 1860 Etableringsfasen - Adresseavisen 1776 Stikkord: Lansering Etablering Spredning Nedbygging 1860 1915 Ekspansjonsperioden Privateide aviser Partiaviser, Dagbladet oa 1915 1940 Overgangsperioden Nedleggelser Nyetableringer Arbeideraviser

Markedskonsentrasjon Mediehistorie 1940 1945 Okkupasjonstiden Nazi-sensur AP-avisene stoppet Dagbladet fra 1942 Aftenposten og Adressa tar markedet 1945 Markedskonsentrasjon Store dominerende aviser Byaviser befester stillingen Lokalaviser går inn 1970 Nyetableringer Nye lokalaviser Gratisaviser Tabloidisering 2000 Internettaviser

Norsk fjernsynshistorie Mediehistorie Radiohistorie Norsk fjernsynshistorie Fotojournalistikk

”Trykkefrihet bør finne sted” Mediehistorie Grunnlovens §100: ”Trykkefrihet bør finne sted” Redaktørplakaten: Fri og uavhengig presse Journalistikkens rolle: Informasjon Kritikk Hovedkategorier: Referat Undersøkende journalistikk Wallraffing

Presse-etiske utfordringer: Nyheter skal ”lønne” seg Mediehistorie Nyhetskriterier: KVISA Konflikt Vesentlig Identifikasjon Sensasjon Aktualitet Hjelperne: Hvem Hva Hvor Når Hvordan Hvorfor Presse-etiske utfordringer: Nyheter skal ”lønne” seg Sensasjon – sjekkhefte

Pressens Faglige Utvalg Mediehistorie Hvem passer på pressen? Vær varsom-plakaten Pressens Faglige Utvalg

Mediehistorie

Mediehistorie

Mediehistorie

Mediehistorie

Mediehistorie