Hvilken mulighet har vi til å påvirke markedet? Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norske Redningshunder
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Music: Nightengale Serenade
Informasjonssjef Christian Fossen
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Media håndtering og kommunikasjon
Vivi Sævik, journalist i PD
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Korpset sett utenifra Hvordan tar vi oss ut, og hvordan ønsker vi å ta oss ut?
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Muntlige presentasjoner
Fysioterapi og mediepåvirkning
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Informasjons- virksomhet og mediekontakt Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Ditt verv – dine redskaper.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Viktige tilbakemeldinger i skolen: Hva sier eleven om lærerens rolle?
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Juli 14/Sted endres i topp-/bunntekst1. En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? V/leder.
Hva er kommunikasjon?.
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Visste du at de som fremstår som virkelige sterke , i virkeligheten er de mest svake og følsomme? Visste du at de som bruker sin tid på at beskytte andre,
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
Øving 1 - Forretningsideen
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Øving 2 – Markedsplanen I
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Den norske.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skolefritidsordning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Hjemmesykepleie.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
Markedsføring.
Find Fraud B4 it Finds You!
CAMPAIGNING From vision to action.
Citations and citation databases
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
The Gains from International Trade
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

Hvilken mulighet har vi til å påvirke markedet? Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Hva er feil med markedet? • Er det heller for mange fysioterapeuter? • Er problemet at myndighetene ikke stopper kvakksalverne? • Er fysioterapeuten for dårlig kvalifisert? • …eller tenker fysioterapeuten for lite lammelår? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Markedsføring • Svært korte budskap • Svært tydelige budskap • Som regel veldig enkle budskap • Pris og kvalitet er sentralt • Budskap på betalt sted (avis, radio, folder) Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Kan fysioterapi markedsføres slik som lammelår? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Hvordan fungerer dette mot… • Leger og annet helsepersonell • Politikere og forvaltning • Skole og forskningsmiljøer …og publikum? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Publikum • Opptatt av kort og grei informasjon • Vet gjerne lite om helsefag • Har tillit til hvite frakker • Kan betale – men ikke til enhver pris • Stoler på fysioterapeuten Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Ditt unike tilbud • Unique Selling Points – hva gjør ditt tilbud unikt? • Hvorfor skal markedet velge deg og dine tjenester (pris/kvalitet)? • Hva sier dine referanser? • Hva oppnår brukerne hos deg? Beskjedenhet er ikke nødvendigvis en fordel Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Dine sjekkpunkter • Hva er ditt marked, hva er dine USP (ref tidl. foil)? Publikum: • Markedsføring (Hva gjør NFF, hva gjør du?) • Internett og e-post • Medieomtale • Bedriftsbesøk, åpen dag, seminarer… Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Hvorfor bør fysioterapeuter sørge for medieomtale? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Medienes rolle We need not be theologians to see that we have shifted responsibility for making the world interesting from God to newspapermen – Daniel Boorstin, 1961 Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Hva blir til nyheter? •Aktuelt – akkurat nå •Vesentlig for publikum •Nær publikum ”all news is local” •Sensasjon •Konflikt •Elitepersoner Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Walter Lippmann: ”But since all the immediate realities lie outside the direct experience both of the reporter, and of the special public by which most newspapers are supported, they have normally to wait for a signal in the shape of an overt act.” Av dette kan vi altså forstå at hvis du vil si noe gjennom mediene må du vise mediene til en ”åpenlys handling”. Du kan sitte og mene det du vil i år etter år, men først når du handler har mediene et utgangspunkt for en nyhetssak. Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Et case: Nytt basseng Du er fysioterapeut og frustrert over at brukerne dine ikke har tilgang på et basseng. Hva gjør du for å få omtale i avisen? Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Medienes rolle If we assume that news and truth are two words for the same thing, we shall arrive nowhere – Walter Lippmann, 1922 Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Psykologiske sider • Å tørre å påstå noe – å tro på seg selv • Å frykte andre fremfor å våge selv • Markedsføring er desperasjon? • Markedsføring bekrefter våre valg Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Dine muligheter •Rapporter med konklusjoner •Statistikker •Målsettinger som nås •Kåringer •Korrespondanse •Overraskende løsninger •Aktuelle kommentarer Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Garantert omtale …over tid •Du gir begrunnete kommenterer til aktuelle helsepolitiske vedtak på din nettside •Du sender slike kommentarer på e-post til dine kontakter (også presse) •Du sender kommentarene som leserinnlegg Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Gjør journalistens jobb •Skriv en sak/notat med en god tittel •Ikke somle – en nyhet må være fersk •Skriv relativt kort •Tilby foto eller fotomulighet Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Publikum elsker fysioterapeuten •Fysioterapeuter er best til å redusere sykefraværet •Ni av ti som har fått behandling anbefaler fysioterapi •93 prosent er fornøyd med fysioterapeutens serviceinnstilling •86 prosent ble bedre eller plagen forsvant etter behandling hos fysioterapeut (MMI 2004) Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Komme i gang.. •Du er en ressursperson – finn ut hvor •Ikke gjør alt til påvirkningsoppgaver, noen ganger er eks. ressurs- og datamangel problemet •Diskuter med kollegaer, finn støtte og motivasjon •Sett realistiske mål Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

NFFs infobudsj Foreslåtte tiltak: - Samfunnsøkonomisk regnestykke ved eksternt byrå - Markedsføring av - Trykksaker og web Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005