Kryss-subsidiering og andre feller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Finansieringsordninger
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr
1 Regulatørene kommer? direktør Willy Jensen PT-forum, 16. juni 2009 i Lillesand.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Innovative offentlige anskaffelser
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Konkurranselovens materielle anvendelsesområde
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Hva kan man forvente av ingeniørverktøy
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Norges vassdrags- og energidirektorat
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Eierskap og Eierstyring.
Utbyggingsavtaler Egil Stabell Rasmussen
Samarbeidsrådet for Naturvernsaker Vassdragsvern og kantsone- forvaltning Jan Olav Nybo Samarbeidsrådet for Naturvernsaker.
ULYKKER OFFSHORE - Praktisk politiarbeid - Påtaleavgjørelser
Forelesning i mikroøkonomi.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Regler om offentlighet og åpenhet
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Unngå brudd på konkurranseloven
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Kåre Lilleholt Husleige- og eigarseksjonsrett Våren 2011.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Likestillings- og diskrimineringsrett Helga Aune.
1 Konkurransebegrensende samarbeid advokat Jonn Ola Sørensen 6. november 2015.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Sirkulær økonomi - sett fra Miljødirektoratet
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Regler om innsyn og åpenhet i digital forvaltning
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Forskrift om Internkontroll
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Teknisk beskyttelse.
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Herdis Helle Kommuneadvokaten i Bergen
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Kryss-subsidiering og andre feller NRF – Kildesortering og gjenvinning av avfall i 10 år 16. 11.2005 Rica Dyreparken Konkurranse i avfallsmarkedet Kryss-subsidiering og andre feller Tore Veløy, MEF Seksjon Ressurs og miljø

www.mef.no Konkurranseutsetting i et fungerende marked Hvorfor? Rammevilkår og regler Må være like Ytelser som skal være med i konkurransen Kjente Selvkostprinsippet og subsidieringsstrategi Etikk Strategi som skader konkurransen Markedsmakt Underprising Tapspriser Betalerens interesser husholdningene/næringslivet Forurensningsloven Samfunnsansvar og samfunnsinteresser Forvaltning/næring Intensiver til kryssubsidiering Samordning/-røre Direktører og styreledere Skille Idegrunnlag og integritet Ukrenkelig Eierinteresser – etablering – etterkontroll Lokal politikk Regnskapsmessig, finansielt skille, organisatoriske skiller Etat og forretning Interessekonflikt ? Informasjon Åpenhet Næringslivets interesser lokalt Konkurransen Gode miner til slett spill Veien videre K R Y S U B I D E N G                                                              

www.mef.no

Utfordringer Maktarroganse truer med motarbeidelse Utestenging truer med konkurransehindrende tiltak Politisk entusiasme og/eller opportunisme Forvaltning eller forretning Skjermet konkurranse Kundekrav Konkurransekommunen Lokale rammebetingelser - forskrifter og vedtekter

Husholdningsavfall

Konkurransen – regler og hensikt Regelverk for offentlig anskaffelse – reel konkurranse Standarder og konkurransegrunnlag - kjente og like konkurransevilkår Forurensningsloven § 29, § 30, § 32 og § 48 - rikspolitisk styring og ansvarsplassering Lokale forskrifter og vedtekter - lokalpolitisk styring og ansvarsplassering

Næringsavfall

Kryssubsidere og andre feller Lov om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven). Kapittel 1. Innledende bestemmelser § 1. - Lovens formål er å fremme konkurranse for derigjennom å bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser. - Ved anvendelse av denne lov skal det tas særlig hensyn til forbrukernes interesser. § 2. - Med foretak menes i denne loven enhver enhet som utøver privat eller offentlig ervervsvirksomhet.

Kapittel 3. Forbudte konkurransebegrensninger § 10. Konkurransebegrensende avtaler mellom foretak Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i a) å fastsette på direkte eller indirekte måte innkjøps- eller utsalgspriser eller andre forretningsvilkår, b) å begrense eller kontrollere produksjon, avsetning, teknisk utvikling eller investeringer, c) å dele opp markeder eller forsyningskilder, d) å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen, e) å gjøre inngåelsen av kontrakter avhengig av at medkontrahentene godtar tilleggsytelser som etter sin art eller etter vanlig forretningspraksis ikke har noen sammenheng med kontraktsgjenstanden. Avtaler eller beslutninger som er forbudt i henhold til denne bestemmelse, skal ikke ha noen rettsvirkning.

Bestemmelsen i første ledd får ikke anvendelse på avtaler mellom foretak, beslutninger truffet av sammenslutninger av foretak og samordnet opptreden, som bidrar til å bedre produksjonen eller fordelingen av varene eller til å fremme den tekniske eller økonomiske utvikling, samtidig som de sikrer forbrukerne en rimelig andel av de fordeler som er oppnådd, og uten a) å pålegge vedkommende foretak restriksjoner som ikke er absolutt nødvendige for å nå disse mål, eller b) å gi disse foretak mulighet til å utelukke konkurranse for en vesentlig del av de varer det gjelder. Kongen kan ved forskrift fastsette regler for hva som skal gå inn under tredje ledd (gruppefritak). Konkurransetilsynet kan bestemme at et gruppefritak ikke skal være anvendelig overfor bestemte foretak i den utstrekning avtaler, beslutninger og samordnet opptreden har virkninger som ikke er forenlige med tredje ledd.

§ 11. Utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling Et eller flere foretaks utilbørlige utnyttelse av sin dominerende stilling er forbudt. Slik utilbørlig utnyttelse kan særlig bestå i a) å påtvinge, direkte eller indirekte, urimelige innkjøps- eller utsalgspriser eller andre urimelige forretningsvilkår, b) å begrense produksjon, avsetning eller teknisk utvikling til skade for forbrukerne, c) å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen, d) å gjøre inngåelsen av kontrakter avhengig av at medkontrahentene godtar tilleggsytelser som etter sin art eller etter vanlig forretningspraksis ikke har noen sammenheng med kontraktsgjenstanden.

Kryssubsidiering og andre feller

Takk for oppmerk-somheten!