Møtebøkene for formannskap/kommunestyre 1914 Et arkivdokument er en direkte, ufortolket og autentisk stemme fra fortiden, et vitnemål om hva folk gjorde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Norges historie Middelalderen Stavkirker
I.
1814.
Demokratiet slår rot i Norge
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
GOD DAG.
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Kapittel 16. Det norske demokratiet vokser fram
Fra håndverk til industri
En reise med Hurtigruten Mai-seminaret 8. mai – 5. juni 2001.
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Kapittel 4: Året 1814 BOKMÅL Elevene skal kunne
Unionsoppløsningen
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Jesus red på et esel – og ble hyllet
Kulturnett som arena for arkivformidling
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Redaktørdelen)
Solheim Bedehus 40 år
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
M ÅNEDSEVALUERING MAI Sommeren er kommet! Håper den varer lenge! Vi nyter dagene ute med vannlek, leting etter insekter og lek og moro. I mai har vi vært.
Gudstjeneste 1.søndag i advent 2008 i Gruben kirken Dra ut, dra ut gjennom portene og rydd en vei for folket! Bygg, ja, bygg en kongsvei og rens den vel.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Amalie Skram «Karens jul».
BÆRUM KOMMUNE GRUNNLOVSJUBILEET HVA SKJEDDE I 1814? Norge fikk egen grunnlov, gikk fra enevelde til demokrati.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Den franske revolusjonen
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
Kapittel 10: Det unge norske demokratiet
Kapittel Elevene skal kunne
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Hai ! Hai !.
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 3)
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Tro & Tilhøre Gode vaner for å pleie forholdet til Jesus.
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
“ Hjelpesendinger” fikk fikk spørsmål fra Aud Svare i Skjåk om vi ville ha tannklinikken etter hennes mann som nylig var død. ADRA Moldova hadde bruk for.
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Betegnelsen kommune Betegnelsen ( ”begrepet” ) kommune ble innført ved lov av 14. januar 1837 I Norge er kommunen den laveste administrative inndelingen.
AVSKJEDSFEST Søndagskveld hadde vi ”åpen” havn, der slekt og venner kunne ta med grill/grillmat for å komme og kose seg litt sammen med oss, slik at vi.
Ser du feilen i denne setningen?
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
En historie om folkediktning og eventyr
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Og.
Navn på nybygget.  Identitet  Tilhørighet  Skape en merkevare  Skape lyst til besøk Hvorfor trenger vi et navn?
Grunnloven, Norge og uavhengighet
Hva har vi gjort i Mandal Ordfører og administrasjon + forankring i: BU Ungdomspartiene Skolene rektorkollegiet videregående med i samarbeid Bystyret stort.
Napoleonskrigene og Norge
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Karsten Korbøl HIFO og Stiftelsen Fritt ord Et undervisningsopplegg!
Kulturnett MR Digitalt fortalt og Kulturminneløypa ved Jan Aakvik
Ser du Jesus? – Jesaja 52/53. Ser du Jesus? – Jesaja 52/53 - å kjenne igjen noen.
”SANSEPARK” OPPSKRIFT : En steingal idè En kommuneadministrasjon med JA-folk En Fylkeskommune med DKS-midler En kommune med DKS-midler og stein En neve.
Hva brenner du for…? Hva er viktigst for deg i klubben?
Kapittel 4 oppgave a) Fra perfektum til preteritum 
Utskrift av presentasjonen:

Møtebøkene for formannskap/kommunestyre 1914 Et arkivdokument er en direkte, ufortolket og autentisk stemme fra fortiden, et vitnemål om hva folk gjorde og tenkte. – en nærhet til historien og muligheter for identifikasjon med virkelige mennesker, virkelige hendelser og virkelige miljøet i fortida.

Hvorfor møtebøker frå 1914? •Vi nærmer oss 200-års jubileet for Grunnlova • år siden Norge ble en egen stat og vi fikk får egen grunnlov

1814- et mirakelår i norsk historie

Skår i gleden •Gikk fra å være en del av det eneveldige Danmark-Norge og inn i union med Sverige •7. juni 1905 frigjorde vi oss fra Sverige •Vi må derfor anta at det var en stor feiring i 1914

Hvordan slo ”den store historien” ut i ditt nærmiljø? Her vil de enkelte møtebøkene kunne gi svar

Noen eksempler Ørsta komune:

Kristiansund kommune

Nesset kommune

Eidsvaag ungdomslag

17. Mai feiring i Nesset

17.Mai komité i Kristiansund

Muligheter for bruk •IKAMR •Kommunene selv •Sogelag •Reiseliv •Museum •Elever •Andre målgrupper

Skolesektoren •Dramatisering •Konkurranse •Beste produktet får en premie og lov til å publisere på Digitalt fortalt •Noe lignende ble gjort av en videregående skole i Trondheim Digitalt FortaltDigitalt Fortalt

Ragnar Albertsen