Toppskolering AOFs tilbud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Bilder fra fagdag i Namsos:
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon Nye strukturer i UH-sektoren: Samarbeid, arbeidsfordeling og konsentrasjon.
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Kursvirksomheten i ADK Vest – Høsten 2008 og
Dagens situasjon – v/Lise Oppegaard og Paal Haavorsen
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Aldri før har det vært så nærliggende å ta høyere utdanning.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Samfunnsøkonomi timer Modul 2 bygger på modul 1
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
N YE GRUNNSKOLELÆRERUTDANNINGER Laholmen 12. november.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Vårt behov for studiesenteraktører
Universitetsturne 2013 i Nordland
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
”Omsorg med varme hender for alle” Konferanse SBL Helse og Omsorg og NHO Oslo og Akershus 14. Juni 2007 Oslo Kongressenter.
Prosjekt til fordypning
Student i ”moden” alder
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Organisering og arbeidet i kommunene
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
SIVILØKONOM NHH NORGES MEST SØKTE STUDIUM.
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Studieplanarbeid.
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS
Individuelt arbeid før neste kurs. Det vil alltid være saker for de tillitsvalgte som ligger i en gråsone mellom juss og andre typer vurderinger Hva styrer.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
vil deltagerne lære blant annet:
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Bakgrunn for prosjektet og forankring til konferansen.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Idrett og ledelse Ønsker du å bli en bedre leder, trener eller dommer? Ønsker du å utvikle klubben din? Ønsker du en formell, nyttig.
Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
REGIONALE PROSJEKTE R. Tilflytter Aktivitetsområder basert på tilflytternes behov Kommunikasjon, tilflytterportal Rekruttering Trivsel og inkludering.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Idrettsfag. VG1VG2VG3 12 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag) 17 timer per uke felles programfag/ valgfrie programfag (idrettsfag)
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
«en næringshage for flyktninger». Flyktningene som kommer til Norge kan ha etterspurt kompetanse og virksomhetsideer og det er viktig at de blir sett.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Fagforeningens historie og Finansforbundet i samtiden
Informasjon om fagvalg for 1ST (studiespesialisering) for skoleåret
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Velkommen til Oslo Handelsgymnasium
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Informasjon - valg av programområde og programfag Bø vgs for VG1 ST
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Toppskolering AOFs tilbud

AOF Norges tilbud LO skolen Arbeidsmiljøskolen Arbeidsrett Miljø Internasjonale kurs/språk Hilstorie/samfunn Pedagogikk

LO skolen består av følgende moduler Arbeidsliv (Arbeidsrett, bedriftsøkonomi og arbeidsmiljø) Læring Solidaritet Samfunn (Historie/ideologi og samfunnsøkonomi) Organisasjon

Hver modul varer ca. 14 dager Hver modul varer ca. 14 dager. Modulene kan gå sammenhengene i 14 dager, være fordelt på 1 + 1 uke eventuelt være delt på tre samlinger

Man må ha gjennomført og fått godkjent 4 moduler for å få LO-skolenåla.

Arbeidsmiljøskolen Trinn 1 (14 dager) Trinn 2 (4 uker, 3 + 1 uke)

Videre tilbud Arbeidsrett Miljø Internasjonale kurs/språk Historie og Ideologi Styrearbeid Pedagogikk

Arbeidsrett består av: Arbeidsrettens rettskilder (starmodul) Medbestemmelse/bedriftsdemokrati Stillingsvern Kollektiv arbeidsrett Individuell arbeidsrett Eksamen må avlegges ved universitet i Oslo eller Bergen. Gir 20 studiepoeng i Oslo og 10 i Bergen.

Miljøarbeid i bedrift og samfunn (30 st.poeng) består av: Ytre miljøarbeid i verneorganisasjoner (obligatorisk startmodul) Miljø og samfunn 10 stp. Innemiljø/arbeidsmiljø 10 stp. Næringsliv og miljø 10 stp. Eksamen avlegges i regi av Høgskolen i Akershus på Sørmarka

AOFs lederutdanningsprogram Modul 1 Veiledning, coaching og rådgivning Modul 2 Prosjektledelse/strategisk kompetanseutvikling Modul 3 Ledelse- og organisasjonsteori Modul 4 Motivasjon, selvoppfatning og stressmestring Modul 5 Kommunikasjon og konfliktløsing Modul 6 Bedriftsøkonomi

Hver modul gir 5 studiepoeng. Eksamen i samarbeid med Høgskolen i Oslo.