Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Fremtidens IKT-løsninger i plan og byggeprosessen en demonstrasjon.
TDD over BDD why and how XP meetup Johannes Brodwall, Programming artist Steria Norway.
Fra ord til liv Mars 2011.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Praktisk info til prosjektkunder
INVESTERING I SKRIVERE Analyse Kjøp/leie Garantier Driftsavtale Support/organisering Rekvisita Fleksibilitet Trykkeøkonomi Verdi brukt utstyr Finansiering.
Bruk av prosjektsamarbeidsmodeller i konkurranser underlagt anskaffelsesreglene Hvilken fleksibilitet gir regelverket? Andreas Wahl & Hans Eide Aarre Planning.
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
A-kortreisen - fra rent fordelskort, via inntektsfokus, til at kortet må bli en tydeligere årsak til å beholde ditt avisabonnement når det blir færre papiraviser.
Ledelse i smidige prosjekter Noen erfaringer fra Capgemini DnD fagmøte i prosjektledelse 17. juni 2009 En lyntale av Jon Øgar.
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Smidig november 2010 Jan Sandtrø.
Produkteier vs virksomhetsarkitekt
Kontrakter i Smidig systemutvikling
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Title of presentation Customer/user group/conference Johannes Brodwall, Chief scientist Exilesoft Global.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Posisjonering Kapittel 10.
Felles anskaffelse av LMS
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Konfigurasjon - Kjekt å ha du får sikkert ikke bruk for det en vakker dag Anders Karlsen Steria.
Du blir ikke fortere ferdig ved å gjøre mange ting på en gang. Ketil Jensen.
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Lean Startup sier du, men jeg jobber jo i prosjekt?
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
  © Steria Hvordan bli en bedre utvikler? Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Cicero 23. juni, 2010.
  © Steria Å Lytte til koden Johannes Brodwall, Chief scientist, Steria Iterate 21. mai, 2010.
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
Stykkpriskontrakt Oslo XP meetup Johannes Brodwall, Bare en Programmerer Steria Norway.
ROOTS Johannes Brodwall, Kløne Steria Norway
Opplev smidig programmering
Johannes 21,11-19.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
”For se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig”
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Verdistrømanalyse Henning Spjelkavik Smidig 2009 v1.1.
Lightning Talks Oslo XP meetup juli Johannes Brodwall.
Tema: Prosjektretrospektiver
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Anbudsreglene er bedre enn sitt rykte Bruker vi mulighetene og hva må endres V/ Flemming Bo Hegerstrøm Administrerende direktør, Hospital IT.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
© Steria Deltagernes ”User Story” Som en din rolle i prosjekter Ønsker jeg å lære mer om ditt ønsketema Slik at jeg hvordan håper du kvelden skal forbedre.
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
JIRA dreper smidigheten din
1 HumSam Bevisstgjøring av egen kunnskap UIO, 19 oktober 2004.
LAVPRISTAXI fra *Et miljøbesparende lavpriskonsept for taxi, utviklet av Økotaxi AS.
Suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Ingen flere store offentlige IT- prosjekter? Magne Jørgensen Simula, UiO og Scienta.
Stor, større, smidigere … Magne Jørgensen Simula Research Laboratory Universitetet i Oslo Scienta TRESS 90.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
*Hvem er vi? *Hva gjør vi? *Hvordan stod det til i tidligere tider? *Hva er forventingene? *En titt inn i glasskulen Metropolis’ kavalkade.
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Suksess med offentlige IT-prosjekter
Ingen flere store offentlige IT-prosjekter
Anskaffelsen som prosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Smidighet vs ansvarsprosjekt Software 2012 Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria

Fastpris eller løpende

Fastpris, sier du…?

Du Rørlegger Detta fækser vi glætt. Hunnertusen Deal!

«Døh,….»

Du Rørlegger Det gølve ditt ække rett ! !

Du Rørlegger Den varmekabæln går inn til nabon ! !

Fastprisprosjekter som koster mer

«Levert», og betalt Ikke produksjonsatt Fullt av feil Rett en feil, skap to nye

Kunden har betalt Leverandøren har sagt seg ferdig

Hvem vant?

Hvorfor ansvarprosjekt?

Konkurranse Regelverk Effektivitet Forutsigbarhet

Hvorfor smidighet?

«Doing what’s needed now, rather than keeping old promises»

Hvorfor smidighet? Altså: Bruke oppdatert informasjon

Hvorfor smidighet? Altså: Bruke oppdatert informasjon … om hva det egentlig koster … om hva vi egentlig trenger … om hvordan vi kan gjøre det billigere

State of the art: Målpris

Hva er målpris?

•Fra pris => budsjett •Leverandør og kunde deler budsjettavvik

Gode målprishistorier:

«Dette blir for dyrt – hva kan vi gjøre?»

«Vi vet ikke helt hva vi trenger, kan dere gi en pris?»

Men…

Produktkø for 2 år?!

For å konkurrere på pris budsjett Hva skjedde med læring?

Asymmetrisk

Tilsnikelser: -50 %

Fremtiden

Fremtiden?

Budsjett basert utviking

Prisliste: •Enkelt GUI: 20 kNOK •Komplekst GUI: 50 kNOK •GUI der kunden bestemmer utseende: 100 kNOK (Eller 2, 5, 20 story points)

Leverandør Kunde Vi trenger et skjermbilde for X. Vi ønsker en enkel løsning. Ok. 20 kNOK

Leverandør Kunde Men vi ville jo kunne høyreklikke… Og ha runde hjørner.. Da må du velge en annen kategori, kjære kunde

Prestasjonsbasert konkurranse

Leverandør Kunde Referanser Kompetanseoversikt Priser Leverandør Prekvalifisering

Leverandør

6-10 uker

Leverandør Analyse Utvikling Leveranse Analyse Utvikling Leveranse Analyse Utvikling Analyse Leveranse Leverandør

Analyse Utvikling Leveranse Analyse Utvikling Leveranse Analyse Utvikling Analyse Leveranse

Hvem leverer best?

•Velger 2-4 leverandører •Leverandørene leverer •Evaluerer resultat •… opplevelse

(Ja, dette er lov innen anskaffelsesreglement) (Konkurranse med forhandling – forskrift om offentlige anskaffelser § 14-3)

Timepris for første leveranse

Hvordan balansere? •Forutsigbarhet •Konkurranse •Tilpasningsdyktighet •Effektivitet

Målpris er bra Men vi må bli bedre!

Takk for meg