”Full City” Oljevernaksjon etter grunnstøtingen 31. juli Johan Marius Ly Beredskapsdirektør SINTEF Seminar ”Er norsk oljevern godt nok?”, 6. oktober 2009 Johan Marius Ly, Kystverket
Kystverket Rådgivende og utøvende organ for Fiskeri- og kystdepartementet i forvaltning av: havner infrastruktur for sjøtransport sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensing Johan Marius Ly, Kystverket
Kystverket, beredskapsavdelingen Vi jobber blant annet med dette.. Statens beredskapsansvar akutt forurensning; dvs olje og kjemikalieutslipp Aksjonsorganisasjon - beredskapsvaktlag Materiell- og personellressurser Kurs, øvelser og opplæring av samspills organisasjonen Slepeberedskap U-864, Murmansk og forurensning fra andre vrak Bidrag til forvaltingsplaner, utredninger o.a. Myndighet etter Forurensningsloven og Svalbard-miljøloven.
Geografisk ansvarsområde Norsk territorium Land (innland) Territorialfarvann til 12 nm NØS 200 nm/ grensene Svalbard og Bjørnøya SMS innenfor 12 nm (Svalbard) Kystverket utenfor (vernesonen). Kystverket over hele Bjørnøya (land og vernesonen) Jan Mayen 200 nm
Ansvar og roller Privat industri Kommunen (34 IUA) Aksjonere overfor egne utslipp Bistå kommunale og statlige aksjoner Ha beredskap overfor mulig egen akutt forurensning Kommunen (34 IUA) Aksjonsplikt Bistå statlige aksjoner Ha beredskap overfor mindre tilfeller av akutt forurensning som skyldes normal virksomhet
Ansvar og roller Staten Staten kan overta aksjonere overfor større tilfeller av akutt forurensning Bistå kommunale aksjoner Ha beredskap overfor større tilfeller av akutt forurensning som ikke er dekket av privat / kommunal beredskap Oljeforurensning fra skip og ukjente kilder Last og vrak Samordne privat, kommunal og statlig beredskap
Nasjonale samarbeidspartnere Kystvakten
Internasjonale avtaler IMO - OPRC Konvensjonen (+OPRC/HNS) Bonn-avtalen København-avtalen, mellom de nordiske land Barentshav-avtalen EMSA EU Arktisk Råd - EPPR arbeidsgruppe ICE, rådgivning ved kjemikalieuhell NorBrit-avtalen Johan Marius Ly, Kystverket
Dimensjoneringsgrunnlaget Risikobasert dimensjonering av statlig beredskap mot akutt forurensning (2000-2001) Fase 1. Miljørettet risiko- og beredskapsanalyse Fase 2. Behov og plassering av utstyr langs kysten Statusrapport 2006 Miljørisikoanalyse skipstrafikk langs norskekysten (i St.Meld. Nr 14 (2004-2005)) Nasjonal slepeberedskap Nødlosseberedskapsanalyse Risiko for akutt kjemikalieforurensning Status for skipsvrak med olje
To sider av beredskapen Forebyggende Fartøyenes egen sikkerhet Seilingsruter Overvåkning Slepeberedskap Nødhavner Beredskapsplan Skadebegrensende Nødlosseutstyr Oljevernressurser Depoter Fartøyer Trenet mannskap Øvelser, kurs, trening Aksjonsorganisasjon Kjemikalievern
MV ”Full City” Grunnstøting 31.07.09 på Såstein syd av Langesund Panama registrert 167 meter, 15 878 brt Totalt ca 1113 m3 olje Brevik VTS meldte 31.07.09 kl 0050 Kystverket mobiliserer IUA Telemark IUA Vestfold Kystvakten m.fl.
Hendelsesforløp 31.07 ”Full City” grunnstøter – statlig aksjon iverksettes. 06.08 Nødlosseoperasjonen påbegynnes, under oppsyn av Kystverket. 06.08 Det innføres ferdselsforbud ved havaristen.
12.08 Aksjonen går over fra akuttfase til strandrensefase. 17.08 Nødlossingen sluttført, og ”Full City” trekkes av grunnen. Slepes til Nato-kaia ved Eikstrand i Bamble. 26.08 Statens Havarikommisjon for Transport legger fren en foreløpig rapport for hendelsesforløp og bakenforliggende årsaker til grunnstøtingen.
14.09 ”Full City” slepes fra Bamble til Göteborg. 15.09 Slepet ankommer Göteborg.
Statlig oljevernaksjon Iverksatt 31.07.09 Hjemmelsgrunnlag: Forurensningsloven Kystverket leder aksjonen mot akutt forurensning Regional ledelse: De interkommunale utvalg for akutt forurensning (Vestfold, Telemark, Aust-Agder) Sjøgående operasjoner (KV ”Nornen”: skadestedsleder sjø) Staten forskutterer alle utgifter, inkludert kommunenes Kystverket fremmer krav til skadevolder om refusjon av utgiftene Kystverket stiller krav til skipets eier angående oppfølging av havarist (kravstilling, tilsyn)
Håndtering av havaristen Rederiets ansvar Nødlossing av olje Fjerning av havarist (Kontrakt med SMIT Salvage - sammen med Bukser og Berging) Kystverket stiller krav og fører tilsyn
Organisasjon - Oljevernaksjon ”Full City” Rederi Havarist - Nødlossing KYSTVERKET AKSJONSLEDELSE HORTEN - Aksjonsleder - Operasjon - Miljø/virkning - Ressurs/logistikk Strandrensegruppe -Operasjon - IUA - Miljø/virkning Ressurs / logistikk - Juridisk - økonomi - Informasjon Depoter Langesund / Stavern Avfalsbehandling Veolia IUA Aust-Agder Arendal Operasjon - Ressurs/logistikk Miljø / virkning IUA Telemark Langesund - Operasjon - Ressurs/logistikk Miljø / virkning IUA Vestfold Stavern - Operasjon - Ressurs/logistikk - Miljø / virkning SKL-sjø KV Nornen Rådgiver fra Kystverket Kommuner/skadeområder Framskutte depot, innsatsledere, lag/arbeidsledere, innsatspersonell
Oljepåslag Grimstad i vest, til vest av Larviksfjorden i øst. Spredte observasjoner lengre vest. Hardest rammet: Larvik, Bamble, Kragerø og Risør. Ca. 190 registrerte landpåslag (midten av sept.) – Tilsvarende ca. 120 km strandlinje
Registrering og info på Kystinfo Utfordringer: Spredning over stort område Lang og viktig kystlinje: prioriterte områder både miljømessig og for rekreasjon Vær- og strømutsatt www.kart.kystverket.no
Registrering av påslag
Fra www.aftenposten.no
Ressurser i innsats Fartøyer med oljevernutstyr: Kystverkets fartøyer (4) Kystvakten (2) Svenske kystvakten (3) NOFO (1) Sjøheimevernet, lokale fartøyer, slepebåter mm. Oljelenser Ca. 10 000 meter ”vanlige” lenser Ca. 10 000 meter absorberende lenser Øvrig oljevernutstyr som opptagere, sugebiler mm. Overvåkingsutstyr: LN-HTD, helikopter
”Sjøgående enheter”
Strandaksjon Etter cirka 2 uker gikk aksjonen over i strandrensefasen. Kontinuerlig fokus på: Miljøprioriterte områder og friluftsområder for eksempel Mølen, Stråholmen, Rognstranda, Jomfruland Primo september: omkring 190 registrerte lokaliteter med påslag av olje totalt, tilsvarende ca. 120 km strandlinje Kystverkets strandrensingsgruppe: holder samlet oversikt over status og utvikling bistår IUAene i valg av metoder, prioriteringer, ressursplanlegging og renhetsgrad på de enkelte innsatsstedene løpende rådgivning under aksjonen.
Mål for strandaksjonen Overordnet mål: Forurensede strandområder skal være ferdig renset innen desember 2009 Dette målet er satt ut fra at værforhold og mørke i vintermånedene mest sannsynlig vil vanskeliggjøre arbeidet. Detaljerte mål og prioriteringer skal fastsettes i samråd med vernemyndighetene (fylkesmannens miljøvernavdeling m.fl.). Nærmere beskrivelse av prioriterte områder vil om nødvendig gis i arbeidsordre for hver enkelt posisjon.
Personellressurser for strandaksjon Kommunalt ansatte Bidrag fra alle kommunene i IUA-ene Frivillige WWF o.a. Fra lokalmiljøet Statlige ressurser Forsvaret Sivilforsvaret Andre (NAV mv.)
Nye metoder, teknikker og verktøy Kystinfo Registrering, befaringsrapporter, lenseposisjoner Strandrensemidler To typer godkjent iht prosedyrer i f.forskriften Brenning av strandeng og siv Tørrisblåsing Strandrensing Gjenopprette naturens selvrensende evne Håndarbeid og mekanisk hvor mulig ”Surf washing”
Miljøundersøkelser Hensikt: Kartlegge omfanget av skader Kontrakt med SINTEF angående oljeanalyser/-studier Kontrakt med Havforskningsinstituttet angående konsekvensstudier (enkeltstudier utføres av ulike underleverandører til HI) Innhold: Sjøfugl Sjøpattedyr Fisk og skalldyr, herunder mattrygghet Øvrige vannlevende organismer i vannmassene og på bunnen Organismer/økosystemer på strand Friluftsliv Tett kontakt med andre etater (”miljøetater”)
Status pr. 23.9.2009 Totalt opptatt emulsjon/ forurenset masse: Oljebefengt masse 707 m3 Oljeemulsjon 154 m3 Losset fra havarist 820 m3 Ren olje hos Veolia 715 m3 Antall dagsverk ca 10 900
Steinvika Svært viktig og verdifullt område: Langesunds lokalbadestrand Naturreservat – truede lavarter Svært høy geologisk verneverdi – (en av hovedlokalitetene i Gea Norvegica UNESCO europeiske geopark) ytterkant av Oslofeltet ordovicisk kalkstein store fossilforekomster Store krav til strandrensingsaksjonen: Området må bli reint Det må tas tilbørlig hensyn til de geologiske verdiene
”Tromling” av stein
Tanker om oljevernberedskapen Kystnær skipstrafikk gir risiko for grunnstøting og utslipp – fokusere på forebyggende tiltak Det vil være fysiske begrensninger for utstyrets effektivitet Responstiden avhenger av bla mobilisering fra depoter og transittid for fartøyer Balanse mellom håndarbeid og teknologi Styres bla av miljøprioriteringer og logistikk Synliggjøre den nasjonale beredskapsplanen – og premissene for beredskapen Johan Marius Ly, Kystverket
Evaluering pågår, noen tanker.. Dette var ingen katastrofe Innsats i akuttfase vs strandrensefase Fokus på håndtering av oljeskadet vilt Forståelse for premissene og de fysiske begrensninger Vurdering av metoder og utstyr for strandrensning Fortsette med øket fokus på strandaksjoner
Takk for oppmerksomheten www.kystverket.no