IS/IT arkitekturer vs. forretningsarkitekturer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Internkontroll i kommuner
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Strategi & IT 20. september 1999
Overordnet plan EFV-V EFV-sekretariatet
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Temamøte om MUNT Ragnar Andresen IKT Inn-Trøndelag.
5. Organisasjoner, individer og grupper
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Tidligere eksamensspørsmål
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Standardisering – hvorfor det?
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
IFC i byggenæringen buildingSMART. buildingSMART Byggekostnadsprogrammet Resultatmål: Å ha bidratt til at en IFC/IFD basert teknologiplattform blir fylt.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
Effektiv anvendelse av IT; En håndbok
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Strategi for digital kompetanse
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
1 26. januar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren 2006 Anders Christensen, IDI Forelesning nr 9: Tjenester.
Teknologiledelse 1 Økt sikkerhet og effektivitet i boring og produksjon Jostein Sveen Smartere Sammen Smartere Sammen ® En fire-faset prosess.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hva er gevinsten av dette?
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Prosjekt 52E Installasjon, konfigurasjon og bruk av System Management Server 2003.
DRI1001 h06 - Arild Jansen 1 Datasystemer og informasjonssystemer Veiledning til 1. obligatorisk oppgave Et datasystem kan defineres som [Ande89]: “Et.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
FINF- H -05, 13. september 2005 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning 13.sept Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern.
IKT-prosjekt Ulike typer mobilt datautstyr Ulike konfigurasjoner Synkronisering av data og prosesser Ulike typer nettverk Mobile.
Conceptual Modeling of Styles for Mobile Systems Anders Linseth.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
DRI2001 H06 -oppsummering Arild Jansen AFIN
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
RIS-metoden for prosessforbedring
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Top 10 IT Issues Status Lars Oftedal
Informasjon og data Informasjon er alle typer ”opplysninger” (tall, tekst, bilder, lyd, film,…) Data er en representasjon av informasjons i datamaskinen.
IT-arkitektur – leveransemodell
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Standardisering – hvorfor det?
12. Organisasjonsutvikling
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Interoperabilitet gjennom standarder
Standardisering – hvorfor det?
12. Organisasjonsutvikling
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Standardisering – hvorfor det?
Hva skal vi med NOARK? Katarina de Brisis 19.November 2018.
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Utskrift av presentasjonen:

IS/IT arkitekturer vs. forretningsarkitekturer Fagmøte i Institutt for teknologiledelse 15 januar 1999 Siviling./Bedriftsøk Bo Hjort Christensen Studierektor Handelshøyskolen BI Bedriftsrådgiver BHC A/S

GAP Problemstilling Strategisk nivå Prosess Visjon og målformulering Operativt nivå Prosess Anskaffelse Prosess Implementasjon Prosess Vedlikehold/forvaltning/drift GAP

Problemstilling Strategisk nivå Prosess 1 Visjon og målformulering Prosess 2 Arkitekturplanlegging Administrativt nivå Prosess 3 Konfigurasjonsstyring Operativt nivå Prosess 4 Anskaffelse Prosess 5 Implementasjon Prosess 6 Vedlikehold/forvaltning/drift

Svenska Institutet for systemutveckling; MAI 95 ”Vi har sett arkitekturfrågorna som grunnleggande for at håndtere det såkalte systemarvet, samt som grund for integrerad produkt- och prosesutveckling. Innførande eller forendring av prosesser kan ofte innebera at funksjonelt separerade informasjonssystem behøver integreras eller fås at samverka. Til exempel kan samverkan mellom stødsystem och produksjonssystem vara en viktig infrastrukturfråga” ”En tydliggjort arkitektur er ochså en forutsetning for at stegvis kunne innføra eller byta ut komponenter i arkitekturen, hvilket vil underletta en kontinuerlig og successiv systemfornyelse.” ”Dette krever dock at informasjonssystemenes struktur och innbørdes beroenden kan tydliggjøras, iform av komponenter, grenssnitt og samverksformer. Begrepp och terminologi for arkitekturbeskrivningar er nødvendige for at kunna analysera och planera organisasjonens nuvarande och forventade IT-stød.”

Nivåene Arkitektur modell Konfigurasjon Komponent Applikasjonsmodell Teknisk modell Konfigurasjon Systemkonfigurasjon Utstyrskonfigurasjon Komponent Applikasjonskomponent Utstyrskomponent Sammensetningen av, og samvirket mellom de enkelte komponenter i et system. Modellen avdekker de komponenter som kreves for å realisere informasjonssystemets ønskede egenskaper Sammensetningen/arrangeringen av valgte komponenter slik at informasjonssystemet realiseres i henhold til arkitekturmodellen og de krav som er knyttet til denne. En selvstendig gjenstand i konfigurasjonen som kan avgrenses via et definert grensesnitt til øvrige komponenter.

Fra ”Rammeverk" TIL "Kvalitetsplan" Arkitektonikk Identifisering og organisering av de temaer som skal behandles,- dvs de områder innen hvilke det skal utvikles regler, retningslinjer, standarder, prosedyrer etc. Substans Regler og retningslinjer Fylle rammeverket med substans,- dvs utvikle de konkrete regler, retningslinjer, standarder, prosedyrer etc. Kvalitetsplan Pedagogisk og komuniserbart Dokumentere og tilgjengeliggjøre budskapet på en slik måte at det blir brukt og er til nytte. Kvalitetsplan: Dokument som beskriver den særegne praksis for å oppnå kvalitet, ressursene og rekkefølgen av aktiviteter som gjelder for et bestemt produkt, en tjeneste, en kontrakt eller et prosjekt (Ref. ISO 8402)

Kvalitetsplan i Norsk Hydro PRINSIPPER PROSESSER STANDARDER GODKJENTE PRODUKTER APPLIKASJONER DATA INFRASTRUKTUR (Basis-)Tjenestelag (Støtte-)Tjenestelag Teknologilag - klient - tjener - nettverk OS - nettverkskomponenter Lotus Notes ORGANISASJON ARKITEKTUR- LAG

BHC Architecure Framework Arkitekturmodeller ORGANISASJONSMODELL Fokus på IS/IT-organisasjonens forankring BHC Architecure Framework PROSESSMODELL Fokus på på IS/IT forvaltnings- prosesser DATAMODELL Fokus på stamdata, kontostreng og volumdrivende entiteter APPLIKASJONSMODELL TEKNISK MODELL Komponent K. ID Status Eier Applikasjon Dokument Utstyrsenhet Relasjon Ref. til kontrakt Pålagt

Prosess- modell ORGANISASJONSMODELL APPLIKASJONSMODELL TEKNISK MODELL DATAMODELL Driftsplattform Systemkategori Lokasjon Prosess- modell

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Prosess- modell ORGANISASJONSMODELL APPLIKASJONSMODELL TEKNISK MODELL DATAMODELL Driftsplattform Systemkategori Lokasjon Prosess- modell 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Datamaskin A Datamaskin i rollen som server B Datamaskin i rollen som klient Kablet forbindelse, lokalnett B Terminal Uintelligent terminal Kommunikasjonsutstyr Fjernnett

R Applikasjon Database A Applikasjon og database på ulike servere samme server Automatisert integrasjon Halvautomatisert integrasjon Manuell integrasjon R