#2537793 Forenkling og modernisering av den norske aksjeloven Prop. 111L (2012-2013) Endringer i aksjelovgivningen mv. (forenklinger)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Beste selskapsform ? Hva skal vi velge.
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Forelesninger i selskapsrett, NMBU vår 2014
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forelesninger i selskapsrett, NMBU vår 2014
Forelesninger i selskapsrett, UMB vår 2013
§ 8-1. Hva som kan deles ut som utbytte
Skattlegging av aksjeselskaper og aksjonærer JUS5980
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Hva har vi allerede vært innom? Hva skal vi videre se nærmere på?
Tinglysing fast eiendom
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Etablering av aksjeselskap (AS)
JUS 102 Forelesning 27. april 2010.
# ­_2 Forelesninger i selskapsrett, UMB vår 2012 Ved Andreas Wulff
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
JUS102 Advokat Lars Baklund.
3 Marius Stub.
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forelesninger i selskapsrett Disposisjonen pkt studieår, vår 2013 Professor dr. juris Beate Sjåfjell Det juridiske fakultet i Oslo
15. Utdelinger Reglene om selskapsdeltakernes rett til selskapsformuen i aksjeselskaper og ansvarlige selskaper.
Fak.oppgave selskapsrett 3. avd. ”AS Åsveien 1” Stipendiat Hedvig Bugge Reiersen, 2. april 2009.
13. Særlig om vedtektene og aksjonæravtaler i aksjeselskaper
JUS102 Advokat Lars Baklund. AS/ASA – Generalforsamlingen Asl og asal kapittel 5 Selskapets øverste myndighet jf. asl § 5-1 Alle aksjonærer har møterett.
Kriseemisjoner Advokat Baard Bale og advokat Stig Berge
Kapittel 4: Del 2 Formelle krav til etableringen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Kredittinstitusjoner i krise Sjur Swensen Ellingsæter, stipendiat ved Institutt for privatrett.
Stiftelsers kapital, stiftelsesloven og nyheter fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesdag i Stavanger – 14.mai 2014.
Aksjeselskap.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FORARBEIDER NOU 1995:30 OT.PRP.42 ( ) INNST. O. 61 ( )
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ekstraordinær generalforsamling
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Viktige lovendringer for selskaper og styrer
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Ny stiftelseslov – konsekvenser for stiftelser og styrene
Gjennomgang av fakultetsoppgave 20. november 2017
Generalforsamling for Norsk Akustisk Selskap 2017
Saksliste årsmøte USS
Universitetslektor Lars Baklund
§ 8-1. Hva kan utdeles som utbytte
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
IASB- tilpasning i Norge
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fak. oppgave selskapsrett 3. avd
Utskrift av presentasjonen:

# Forenkling og modernisering av den norske aksjeloven Prop. 111L ( ) Endringer i aksjelovgivningen mv. (forenklinger)

# Forslag til endringer i aksjelovgivningen mv.(forenklinger) i Prop. 111L ( ). - Bakgrunn: utredning om Forenkling og modernisering av aksjeloven, avgitt 7. januar Sammenheng med modernisering og forenkling av aksjelovgivningen i andre land og innen EU. - Wintergruppens rapport 4. november Endring av andre selskapsdirektiv ved direktiv 2006/68/EF - Aksjelovreformer i Sverige (2005), Finland (2006) og Danmark (2010) samt i andre europeiske land Bakgrunn 2

# Tilpasse aksjelovens regler til små og mellomstore selskaper. - Harmonisering med utenlandsk lovgivning. - Utviklingen av «NUFer» - Ønske om at norsk aksjeselskap skal være den foretrukne selskapsformen for næringsvirksomhet i Norge - Ny teknologi. Aksjelovgivningen bør legge til rette for bruk av elektroniske løsninger, så som ved stiftelse av selskapet. Formålet med reformen 3

# Ingen fullstendig revisjon - Forlagene gjelder reglene om stiftelse av aksjeselskap, kapitalreglene og selskapets organisasjon, dvs. Generalforsamlingen og selskapets ledelse (styret og daglig leder). - Forslagene tar sikte på å dekke aksjeselskapenes behov, men endringene i stiftelses- og kapitalreglene gjennomføres stort sett også for allmennaksjeselskapene. - Betydningen av sammenfallende regler Oversikt over forslagene 4

# Ved lov 16. desember 2011 nr. 63 ble tre av forlagene fra utredningen gjennomført. - Kravet til minste aksjekapital i aksjeselskaper ble redusert fra kroner til kroner. - Ved lov 15. april 2011 nr. 10 ble det innført unntak fra revisjonsplikten for små aksjeselskaper. Sammenhengen med andre lovtiltak 5

# Aksjeloven § 2-2 første ledd: minstekravet til vedtektenes innhold blir redusert. - Selskapets foretaksnavn, den kommune i riket hvor selskapet skal ha sitt forretningskontor, selskapets virksomhet, aksjekapitalens størrelse og aksjenes pålydende beløp. - Bare krav om åpningsbalanse der aksjeinnskuddet skal gjøres opp med andre eiendeler enn penger, aksjeloven § 2-8 første ledd - Hjemmel til å sløyfe krav om redegjørelse ved tingsinnskudd, aksjeloven § 2-6 fjerde ledd. Stiftelse av selskapet. Mindre krav til dokumentasjon 6

# Det åpnes for at aksjeselskaper kan stiftes elektronisk, § 2-1 første ledd. - I dag: krav om papirbasert stiftelsesdokument og vedlegg. - Stiftelsesdokumentet opprettes og underskrives elektronisk som en skjemaløsning gjennom Foretaksregisteret elektronisk løsning for dette. Forutsetter elektronisk signatur - Systemet kan gi veiledning og korreksjon under stiftelsesprosessen. - Forenkling ved at opplysninger fra stiftelsesdokumentet kan brukes direkte og automatisk i registermeldingen. - Ikke obligatorisk, men alternativ til papirdokument, jf. § 2-1 første ledd. Elektronisk stiftelse 7

# Kapitalreglene: reglene om tilførsel av kapital til selskapet, opprettholdelse av kapitalen og kapitalavgang. Aksjeloven kapittel 3 og kapittel 8 - Overordnet: kapitalreglene mer smidige. Selskapskapitalen kan i større grad tilpasses til det enkelte selskaps kapitalbehov. - I mindre grad basert på formelle regnskapsmessig størrelse, og i større grad basert på selskapets reelle kapitalbehov. - Forslag fra utredningen som ikke er fulgt opp: utsatt innbetaling av aksjeinnskuddet og brøkdelsaksjer Endringene i kapitalreglene. Innledning 8

# Aksjeloven § 3-2 første ledd: selskapet skal ha et fond for overkurs ved aksjetegning (overkursfond). - Overkursfondet er i dag bundet egenkapital. - Proposisjonen: overkursfondet oppheves. Betyr at overkurs blir fri egenkapital. - Overkurs kan dermed brukes til utbytte og andre utdelinger til aksjeeierne Overkursfond 9

# Betydelige endringer både i de materielle vilkårene på hva som kan deles ut som utbytte og reglene om fremgangsmåten. - Større frihet når det gjelder utbytterammen, jf. aksjeloven § Mer smidige saksbehandlingsregler, jf. aksjeloven § 8-2 og utkastet § 8-2 a Utbytte. Innledning 10

# Kravet til bunden egenkapital er redusert. - Minsteaksjekapital er allerede redusert til tretti tusen kroner. - Overkursen fri egenkapital. - Ikke lenger fradrag i den fri egenkapitalen for "balanseført forskning og utvikling, goodwill og netto utsatt skattefordel". - Fortsatt fradrag for egne aksjer og for aksjonærlån mv. - I dag: "selskapet kan ikke utdele utbytte dersom egenkapitalen etter balansen er mindre enn 10 % av balansesummen» jf. aksjeloven § 8- 1 andre ledd. Bestemmelsen oppheves. - Endringene i utbytterammene har også betydning for andre disposisjoner som må ligge innenfor den frie egenkapitalen, så som kreditt til aksjeeiere (§ 8-7), kreditt og annen finansiell bistand til erverv av aksjer i selskapet (8-10), erverv av egne aksjer (§ 9-3), fondsemisjon (§10-20 første ledd) og nedsetting av aksjekapital (§ 12-2 andre ledd) Hva som kan deles ut til utbytte, aksjeloven §

# Gjeldende lov: utbytterammen beregnes på grunnlag av årsregnskapet for siste regnskapsår, lovens § 8-1 første ledd. - Forslag: utbytte på grunnlag av en mellombalanse ("ekstraordinært utbytte"), jf. utkast til ny § 8-2a. Betydning dersom årsregnskapet er gammelt - Mellombalansen må ikke være eldre enn seks måneder før beslutningstidspunktet - Generalforsamlingen kan gi styret fullmakt til å vedta utdeling av utbytte på grunnlag av det godkjente årsregnskapet, jf. aksjeloven § 8-2 andre ledd ("tilleggsutbytte") Ekstraordinært utbytte og fullmakt for styret til å beslutte utdeling av utbytte 12

# Hovedregel: bare innenfor den frie egenkapitalen, og det må stilles betryggende sikkerhet - Ikke vesentlige endringer i disse reglene - Unntaket for kreditt og sikkerhet til fordel for morselskap eller annet selskap i samme konsern, jf. aksjeloven § 8-7 tredje ledd nr. 2 - Morselskap: norsk aksjeselskap eller aksjeselskap som "hører hjemme i en stat som er part i EØS- avtalen, og som er undergitt lovgivning som tilsvarer eller er strengere enn reglene i §§ 8-7 til 8-9,«, jf. gjeldende lov § 1-4 andre ledd andre punktum - Regelen er vanskelig å praktisere - Forslaget: aksjeloven § 8-7 tredje ledd nr Den foreslåtte unntaksregelen gjelder der "morselskapet" er en annen type juridisk person enn et norsk aksjeselskap, herunder et utenlandsk morselskap - På den andre siden: vilkår at sikkerhetsstillelsen skal tjene foretaksgruppens økonomiske interesser - Prop. 111 L ( ) s. 116: "i utgangspunktet må det kunne legges til grunn at lån og sikkerhetsstillelse internt i et konsern eller en konsernlignende foretaksgruppe er forretningsmessig begrunnet og vil tjene konsernets eller foretaksgruppens økonomiske interesser." Kreditt og sikkerhet til fordel for aksjeeiere mv., aksjeloven §§ 8-7 til

# Gjeldende aksjelov § 8-10: selskapet kan som hovedregel ikke yte finansiell bistand til erverv av aksjer i selskapet - Forslag: selskapet kan innenfor nærmere rammer yte slik bistand - EU direktiv 2012/30/EU artikkel 25 om selskapets adgang til å yte lån eller gi annen finansiell bistand i forbindelse med aksjeerverv: Gjelder direkte bare for allmennaksjeselskaper - Vilkårene: - Bistanden må ligge innenfor rammen av selskapets frie egenkapital - Selskapets bistand må ytes på vanlige forretningsmessige vilkår - Det skal stilles betryggende sikkerhet for kravet på tilbakebetaling eller tilbakesøkning - Det skal foretas en kredittvurdering - Styrets vedtak skal godkjennes av generalforsamlingen før kreditten eller sikkerheten ytes - Styret skal utarbeide en redegjørelse der det opplyses om nærmere bestemte forhold som er av betydning for generalforsamlingens vurderinger. - Særlig for allmennaksjeselskapet: redegjørelsen skal meldes til Foretaksregisteret. Kunngjøring i Brønnøysundregistrenes elektroniske kunngjøringspublikasjon Finansiell bistand til erverv av aksjer i selskapet 14

# aksjeloven § 3-4: krav om forsvarlig egenkapital - Bestemmelsen får større betydning etter de foreslåtte reglene om utbytte reglene - Forslag: presisering av at hensynet til selskapets likviditet inngår i forsvarlighetsvurderingen. - De spesielle forsiktighetsreglene ved utbytte og nedsettings av aksjekapitalen oppheves Krav til selskapets likviditet. Aksjeloven §

# I dag: selskapet kan erverve egne aksjer forutsatt at den samlede pålydende av beholdningen av egne aksjer etter ervervet ikke overstiger 10 % av aksjekapitalen, jf. aksjeloven § 9-2 første ledd. - Forslag: den kvantitative begrensningen på 10 % av aksjekapitalen sløyfes helt for aksjeselskaper, men ikke for allmennaksjeselskaper - Ingen bestemt øvre grense for hvor stor del av aksjene selskapet kan erverve - I dag: erverv av egne aksjer må ha grunnlag i en fullmakt fra generalforsamlingen som ikke kan gjelde for lenger perioder enn 18 måneder, jf. § 9-4 andre ledd. - Forslag: fullmaktperioden økes til i to år Erverv av egne aksjer, aksjeloven kapittel 9 16

# Det grunnleggende skillet mellom selskapsledelsen, det vil si selskapets styre og daglig leder og selskapets eiere føres videre. - Aksjeeierne må fortsatt utøve eiermyndigheten gjennom generalforsamlingen - Flere endringer gjør reglene om aksjeselskapets organisasjon mer smidig, og åpner for at organisasjonen i større grad kan tilpasses det enkelte selskapets egenart og behov - De foreslåtte endringene gjelder bare aksjeselskaper Aksjeselskapets organisasjon. Innledning 17

# Ny regel og en mer enkel måte å holde generalforsamling på, utkast til ny § Tilpasset små selskaper med én eller et fåtall aksjeeie - Alle aksjeeierne må samtykke, men ikke krav om at alle aksjeeierne deltar i generalforsamlingen - Ikke nærmere krav til behandlingsformen. Derfor ikke krav om fysisk møte - Åpner for behandling av saker ved sirkulasjon av dokumenter, over telefon og andre former for mer uformell kontakt - Vilkår: samtlige aksjeeiere gis mulighet til å delta - Styremedlemmene, eventuelt daglig leder og revisor gis mulighet til å uttale seg. Kan kreve møte - Krav om generalforsamlingsprotokoll. Særlig viktig i disse tilfellene - Ikke nødvendig å følge de nærmere reglene i aksjeloven §§ 5-8 til Blant annet ikke nødvendig å følge innkallingsreglene i § 5-9, kravene i § 5-10 om hva innkallingen skal inneholde, vilkårene i § for at en aksjeeier skal få sak behandlet på generalforsamlingen og møtereglene i § 5-12 til 5-16 Adgang til å fravike aksjelovens regler om å avholdelses av generalforsamling 18

# Ved enighet kan også det også gjøres andre unntak fra de vanlige reglene om generalforsamling - Unntak fra kravene til generalforsamlingsfullmakt (§ 5-2) - Unntak fra styrelederens og daglig leders møteplikt ( § 5- 4) - Unntak fra krav til styrevedtak for ekstraordinær generalforsamling (§ 5-6) - Dessuten: adgang til elektronisk deltagelse på generalforsamlingen og til å bruke forhåndsstemme, jf. § 5-11b - Tilsvarer regler i allmennaksjeloven §§ 5-8a og 5-8b Adgang til å fravike aksjelovens regler om avholdelse av generalforsamlingen (fortsettelse) 19

# Forslag: ikke lenger plikt til å ha minst tre styremedlemmer i selskaper med aksjekapital på tre millioner kroner eller mer, jf. aksjeloven § 6-1 første ledd - Ikke lenger plikt til å ha varamedlemmer til styret der det er ett eller to medlemmer, jf. § 6-3 første ledd Antall styremedlemmer. Varamedlemmer 20

# I dag: krav om fysisk møte når styret skal behandle årsregnskapet, årsberetningen og fastsettelse av lederlønninger jf. § Kravet om møteform i disse sakene oppheves slik at styret alltid kan behandle saker uten å ha fysisk møte, forutsatt at behandlingsformen er "betryggende". - Det enkelte styremedlem og daglig leder kan kreve møtebehandling Styrets arbeidsform 21

# Det foreslås å oppheve plikten etter aksjeloven § 6-2 første ledd til å ha daglig leder i selskaper med en aksjekapital på tre millioner kroner eller mer. Plikt til å ha daglig leder 22