Foredrag for Markedsføringsforeningen i Kristiansand 16/

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Music: Nightengale Serenade
Kapittel 14 På tur i skogen
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Vår tids paradoks Klikk for neste side .
Min Møtebok Navn: ____________________________________
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
25 spørsmål. Du skal lese selv inni deg. Så skal du si svaret høyt ! Klar ?
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
PRESENTASJON. IFØLGE DISSE MÅLINGENE BRUKTE JEG MEST DATA OG TV, MEN DE BLE IKKE ELT NØYAKTIGE OG HELGEN VAR IKKE HELT VANLIG SIDEN JEG HADDE BURSDAG,
Jeg er taknemmelig... - for mannen, som ligger på sofaen med avisen, fordi det betyr, at han er hjemme hos meg og ikke på vertshus.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
En du kan støtte deg til når ting går galt. En du alltid kan stole på, fortelle alt til.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Retorikk og tekstanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 5 oppgave d Bruk riktig ord på riktig plass i riktig form.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Tekst i ord og bilde Avisa som saktekst og sammensatt tekst
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Morten William Knudsen
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Mevit2529 Medieretorikk Forelesing 2:”Retorikk i vår tid” Espen Ytreberg.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Markedsføring og Markedskommunikasjon Morten William Knudsen
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Kunsten å overbevise Introduksjon til kapitlet om retorikk Barack Obama. Foto: Scanpix.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Den retoriske arbeidsformen webphotographeer/iStock.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
RETORIKK.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Utskrift av presentasjonen:

Foredrag for Markedsføringsforeningen i Kristiansand 16/2 - 2012 Høyskolelektor Morten William Knudsen, Handelshøyskolen BI

Presentasjonsteknikk Hva er kommunikasjon? Hva er retorikk? Hva er overtalelse? Praktiske kjøreregler

Retorikk Kunsten å overtale: Etos: Senders troverdighet; si sannheten, vite sannheten, attraktivitet (liking) Logos: Argumentasjon (fornuft) Patos: Apell til følelser Det beste er å kombinere følelse og fornuft

Retorikkens (presentasjonskunstens) oppbygging Inventio: Finne egnede tema Dispotio: Disponere tema Elocutio: Utforme budskapet Memoria: Huske presentasjonen Actio: Fremføre presentasjonen Kairos (retorisk situasjon) Aptum (tilpasning av form og innhold) Kairos styrer Aptum

Identitet og merkevarebygging Branding: POD = USP = UBR Så hva er nytt?

Ulike trender innen forbruk I Forbruk som mening Forbruk som politikk Forbruk som autentisitet Forbruk som estetikk Forbruk som sosial distinksjon Forbruk som identitet Forbruk som mote Forbruk som makt Forbruk som kjedsomhet Forbruk som lyst

Ulike trender innen forbruk II Den store sosiale transformasjonen Livsløpets nyorganisering Kunnskaps revolusjon og kjønnsrevolusjon Det fete liv Utrygghetens dynamikk Sentralisering, urbanisering, multietnisitet Fordi jeg fortjener det

Ulike trender innen forbruk III Kampen om tiden Kvinnen og mannen, familien og vennene Sosial differensiering og nye koder Lykke og materialisme

Cultural branding

Ny målgruppeinnsikt

Hva forteller dette bildet om denne mannen?

Advokaten: Mye kulturell og økonomisk kapital Advokaten: Mye kulturell og økonomisk kapital. Kjøleskapet er bygget inn i eik eller annet edelt treverk. Har dyre vaner, drikker fin vin, er opptatt av at møbler og andre ting skal være representative. Maten skal være eksklusiv, indrefilet er en sikker vinner. Har det ryddig hjemme. Leser Aftenposten, ser på NRK. Hører på klassisk musikk. Vil helst at folk skal oppføre seg dannet og ordentlig. Mulig representant for gruppen er kaffekonge og Bergens-ordfører Herman Friele. Læreren: Mye kulturell kapital, mindre økonomisk kapital. Har kjøleskap med magneter og familiebilder. Drikker billig vin, og er opptatt av at innredningen hjemme skal være spesiell og vise hvem de er. Har det rotete. Spiser mye eksotisk mat. Hører på P2, er glad i jazz eller annen kvalitetsmusikk. Leser Dagbladet og nyere norsk skjønnlitteratur. Ønsker at folk skal være ”seg selv”. Mulig representant: skuespiller Helge Jordal.

Megleren: Mye økonomisk kapital, mindre kulturell kapital Megleren: Mye økonomisk kapital, mindre kulturell kapital. Har kjøleskap i børstet stål, helst med innebygget isbitmaskin. Drikker gin &tonic. Hører på listepop. Leser VG og ser på TV 2. Kjører slalåm. Går på fancy utesteder. Har TV fra Bang &Olufsen, gjerne flatskjerm. Leser selvhjelpsbøker av typen "Hvordan bli mer effektiv på møter". Vil at alle skal være cool og grei, ingen sure miner og alt er gøy og tjo og hei. Mulig representant: Idar Harry Vollvik. Drosjesjaføren: Beskjeden kulturell og økonomisk kapital. Har utrangert kjøleskap med øljekk i en tråd. Drikker øl, røyker rullings, spiser hurtigmat. Er mest opptatt av å få mye mat på tallerkenen. Reiser på billige sydenturer. Leser Se og Hør, kiosklitteratur og Søndag Søndag. Ser på TVNorge, hører på P4 og dansebandmusikk. Er lite fysisk aktiv, men ser mye på sport. Foretrekker sosialt samvær (ville aldri brukt det ordet) med mange vitser og baktaling av politikere (”De hakke peiling”) og innvandrere (”de er trygdemisbrukere hele gjengen- få dem ut.”) Mulig representant: Martin Schanche (selv om han har en god del penger).

Høy økonomisk kapital Høy kulturell kapital ”Advokat” Høy økonomisk kapital, Lav kulturell kapital ”Megler” Lav økonomisk kapital, høy kulturell kapital ”Lærer” Lav økonomisk kapital Lav kulturell kapital ”Taxisjåfør”