Norges vassdrags- og energidirektorat

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
SIKKERHET i BKK Vestlandets eget kraftselskap Steinar Torsvik
Bioteknologinemda
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
SSBs fjernvarmestatistikk
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
TETRA Seminar 2004 SAS Gardermoen - 18 mars 2004 Kraftforsyningen - krav til mobilt samband Hvordan dekker man energiforsyningens fremtidige mobile.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Nytt internasjonalt helsereglement
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Byggherreforskriften
Orientering om automatisk tilgangsstyring
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Planbestemmelser.
Norges vassdrags- og energidirektorat
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Bydelsseminar 2012 Plan- og bygningsloven
Samdata 2012 Somatikk.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Prosjektleder Inger Svendsrud
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Opplysningsplikt og opplysningsrett Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Kommunal beredskapsplikt
Krav til sikring av personopplysninger
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Forskrift om Internkontroll
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Norges vassdrags- og energidirektorat Forskrift om forebyggende sikkerhet og beredskap i energiforsyningen (beredskapsforskriften) Beredskapsseksjonen Sjefingeniør Helge Ulsberg

Prop 112 L (2010-2011) Endringer i energiloven og i enkelte andre lover Regjeringen fremmet forslaget 06.05.2011 (statsråd) Energi- og miljøkomiteen avga enstemmig innstilling 13.12.2011 Innst. 140 L (2011-2012) 1. behandling i plenum 19.12.2011 2. behandling i plenum 09.01.2012 Forventer ikrafttredelse 01.01.2013

Ny beredskapsforskrift Utarbeidet i NVE våren 2012 Utgitt juni 2012 Høringsfrist 1. oktober 2012 I kraft 1. januar 2013

Nå Energiloven kap. 9 Beredskap Energilovforskriften kap. 8 Beredskap Forskrift om beredskap i kraftforsyningen Sikkerhetsbestemmelser for kraftforsyningen Forskrift om organisering av kraftforsyningens beredskapsorganisasjon – Instruks for kraftforsyningens beredskapsorganisasjon Retningslinjer for tungtransport i kraftforsyningen Tilskudd til gjennomføring av pålagte sikringstiltak ved kraftforsyningsanlegg – Regler for tildeling Tilskudd til anskaffelse av reservemateriell i kraftforsyningen – Regler for tildeling og forvaltning

Fra 2013 Energiloven kap. 9 Beredskap Energilovforskriften kap. 8 Beredskap Forskrift om forebyggende sikkerhet og beredskap i kraft energiforsyningen (beredskapsforskriften) Sikkerhetsbestemmelser for kraftforsyningen Forskrift om organisering av kraftforsyningens beredskapsorganisasjon – Instruks for kraftforsyningens beredskapsorganisasjon Retningslinjer for tungtransport i kraftforsyningen Tilskudd til gjennomføring av pålagte sikringstiltak ved kraftforsyningsanlegg – Regler for tildeling Tilskudd til anskaffelse av reservemateriell i kraftforsyningen – Regler for tildeling og forvaltning

Hovedgrep Endring av energilovens beredskapskapittel KBO kan brukes i fredstid og før anlegg er påført skade Innskjerping av informasjonssikkerhet Delegere myndighet til KDS Samling av alle andre bestemmelser i én forskrift Videreføring og tydeliggjøring av tidligere bestemmelser Formål om forsyningssikkerhet inn i forskriften Nytt system for klassifisering av anlegg Kapitlet om informasjonssikkerhet deles i to informasjonssikkerhet og beskyttelse av driftskontrollsystem

Energiloven Ny § 9-1 KBO Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO) består av de enheter som eier eller driver anlegg eller annet som har vesentlig betydning for drift eller gjenoppretting av eller sikkerhet i produksjon, omforming, overføring, omsetning eller fordeling av elektrisk energi eller fjernvarme. Beredskapsmyndigheten kan ved forskrift eller enkeltvedtak fastsette hvilke enheter som skal inngå i KBO. Alle enheter i KBO skal sørge for at virksomheten er innrettet på en slik måte og med slike ressurser som er nødvendig for å ivareta ansvar og oppgaver etter dette kapittel.

Ny § 9-1 forts. Beredskapsmyndigheten skal samordne beredskapsarbeidet og utpeke den samlede ledelse i KBO. I ekstraordinære situasjoner som kan skade eller hindre produksjon, omforming, overføring, omsetning eller fordeling av elektrisk energi eller fjernvarme, kan KBO pålegges oppgaver og plikter. Det samme gjelder i ekstraordinære situasjoner hvor skade eller hindring som nevnt i første punktum har oppstått. Beredskapsmyndigheten kan under beredskap og i krig underlegge kraftforsyningen KBO. Kraftforsyningen plikter å følge de pålegg som gis og gjennomføre de tiltak som kreves.

Energiloven Ny § 9-2 Beredskapstiltak Den som helt eller delvis eier eller driver anlegg eller system som er eller kan bli av vesentlig betydning for produksjon, omforming, overføring, omsetning eller fordeling av elektrisk energi eller fjernvarme, plikter å sørge for effektiv sikring og beredskap og iverksette tiltak for å forebygge, håndtere og begrense virkningene av ekstraordinære situasjoner som nevnt i § 9-1 fjerde eller femte ledd og for å gjenopprette normal situasjon.

Prosjekt Fjernvarmeberedskap Prosjekt med bransjedeltagelse Norsk Fjernvarme oppnevnte Rolf Julin – Agder Energi Varme, Kjartan Aarbø – BKK Varme, Kenneth Arnesen – Hafslund Varme, Ola Niklasson – Statkraft Varme Fra NVE Helge Ulsberg – prosjektleder, Liv A. Løchen, Jørgen Bølling, Asle Selfors Prosjektet leverte konkrete forslag til ny beredskapsforskrift og har lagt grunnlag for egen veiledning for fjernvarme. Se rapporten Fjernvarmeberedskap

Kapitlene i ny beredskapsforskrift Kapittel 1. Innledende bestemmelser Kapittel 2. Generelle krav Kapittel 3. Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon Kapittel 4. Ressurser og reparasjonsberedskap Kapittel 5. Klassifisering og sikringstiltak Kapittel 6. Informasjonssikkerhet Kapittel 7. Beskyttelse av driftskontrollsystem Kapittel 8. Avsluttende bestemmelser

Kapittel 1. Innledende bestemmelser § 1-1. Formål § 1-2. Virkeområde § 1-3. Hvem forskriften er rettet mot § 1-4. Definisjoner

Nytt i kap. 1 § 1-1. Formål Innenfor formålene i energiloven § 1-2, skal forskriften sikre at energiforsyningen opprettholdes og at normal forsyning gjenopprettes på en effektiv og sikker måte i og etter ekstraordinære situasjoner for å redusere de samfunnsmessige konsekvensene.

Kapittel 2. Generelle krav § 2-1. Ansvar § 2-2. Organisasjon og funksjon § 2-3. Beredskapsplikt § 2-4. Risiko og sårbarhetsanalyse § 2-5. Beredskapsplanlegging § 2-6. Varsling og rapportering § 2-7. Øvelser § 2-8. Informasjonsberedskap § 2-9. Evaluering § 2-10. Internkontroll

Nytt i kap. 2 § 2-4. Risiko og sårbarhetsanalyse § 2-7. Øvelser … oppdateres årlig § 2-7. Øvelser … skal ha en flerårig øvelsesplan og gjennomføre minimum én årlig øvelse.

Kapittel 3. Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon § 3-1. Oppbygging av KBO § 3-2. Beredskapsmyndigheten § 3-3. KBO-enheter § 3-4. Ansvar og oppgaver for KBO-enhetene § 3-5. Ansvar og oppgaver for KBO-enheter eller KBO under beredskap og krig § 3-6. Ansvar og oppgaver for KDS § 3-7. Særskilte plikter for Statnett SF § 3-8. Prioritering § 3-9. Fritaksordninger

Nytt i kap. 3 § 3-1. Oppbygging av KBO Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO) består av: a) Beredskapsmyndigheten b) Kraftforsyningens distriktssjefer (KDS) c) KBO-enhetene § 3-6. Ansvar og oppgaver for KDS Fullmakt til vedtak kan delegeres fra beredskapsmyndigheten til KDS.

Hvem er enhet i KBO? Den som eier et klassifisert anlegg Eiere av varmesentral i klasse 1 eller 2. Beredskapsmyndigheten kan ved enkeltvedtak bestemme at også andre virksomheter som eier eller driver anlegg eller annet som har vesentlig betydning for energiforsyningen, skal være enhet i KBO. Eiere av varmesentraler som i sum utgjør minst 100 MW.

Kapittel 4. Ressurser og reparasjonsberedskap § 4-2. Kompetanse og personell § 4-3. Drift i ekstraordinære situasjoner og gjenoppretting av funksjon § 4-4. Ressurser § 4-5. Transport § 4-6. Nasjonal transportberedskap § 4-7. Samband § 4-8. Landsomfattende samarbeidsordning

Nytt i kap. 4 § 4-1. Reparasjonsberedskap Alle KBO-enheter skal ivareta reparasjonsberedskap gjennom planlagte forberedelser og sikker tilgang til nødvendige ressurser i ekstraordinære situasjoner. Reparasjonsberedskapen skal dimensjoneres etter stedlige forhold og anleggenes tilstand og klasse. Så langt som det er samfunnsmessig rasjonelt skal gjenoppretting av forsyning til samfunnskritisk virksomhet prioriteres. § 4-3. Drift i ekstraordinære situasjoner og gjenoppretting av funksjon Alle KBO-enheter skal i ekstraordinære situasjoner drive de anlegg og den del av energiforsyningen enheten har ansvaret for, herunder driftskontrollfunksjoner, på en effektiv og sikker måte, samt gjenopprette nødvendige funksjoner i og etter ekstraordinære situasjoner.

Kapittel 5. Klassifisering og sikringstiltak § 5-1. Sikringsplikt § 5-2. Klasser § 5-3. Sikring av klassifiserte anlegg § 5-4. Sikringstiltak for klasse 1 § 5-5. Sikringstiltak for klasse 2 § 5-6. Sikringstiltak for klasse 3 § 5-7. Vedtak om sikring eller klasse § 5-8. Analyse § 5-9. Meldeplikt om sikringstiltak § 5-10. Vakthold § 5-11. Besøksrestriksjoner

Nytt i kap. 5 § 5-2. Klasser Ved klassifisering av anlegg eller annet som har vesentlig betydning for drift eller gjenoppretting av eller sikkerhet i produksjon, omforming, overføring, omsetning eller fordeling av elektrisk energi eller fjernvarme benyttes klasse 1 til 3. Klasse 3 benyttes der betydningen for energiforsyningen er størst.

Den enkelte klasse: Klasse 1 omfatter: d. Fjernvarmesentral med samlet installert ytelse på minst 50 MW. I ytelsen skal medregnes effekt i ekstern varmeleveranse. Klasse 2 omfatter: d. Fjernvarmesentral med samlet installert ytelse på minst 150 MW. I ytelsen skal medregnes effekt i ekstern varmeleveranse. Klasse 3 omfatter ikke fjernvarmesentraler.

Kapittel 6. Informasjonssikkerhet § 6-1. Sensitiv informasjon § 6-2. Identifisering av sensitiv informasjon og rettmessige brukere § 6-3. Beskyttelse, avskjerming og tilgangskontroll § 6-4. Sikkerhetsinstruks § 6-5. Anskaffelser i energiforsyningen § 6-6. Begrenset anbudsinnbydelse § 6-7. Personkontroll § 6-8. Sikkerhetskopier

Nytt i kap. 6 § 6-1. Sensitiv informasjon (Gjelder for enhver!) Kraftsensitiv informasjon er underlagt taushetsplikt etter § 9-3 i energiloven. Med sensitiv informasjon menes spesifikk og inngående opplysninger om energiforsyningen som kan være egnet til å skade anlegg eller påvirke funksjoner som har betydning for energiforsyningen, herunder: A. Alle system som ivaretar viktige driftskontrollfunksjoner, herunder også nødvendig hjelpeutstyr som samband mv. B. Detaljert informasjon om energisystemet, herunder enlinjeskjema. C. D. Oversikt over fordelingsnett til samfunnskritiske funksjoner. E. F. Forebyggende sikkerhetstiltak mot bevisst skadeverk. Lokalisering av reserve driftssentraler og andre særskilte beredskapsanlegg for ledelse og drift. G.Detaljerte analyser av sårbarhet som følge av påført skade. H. Beredskapsplaner for å håndtere bevisst skadeverk. I. Samlet oversikt over reservemateriell, reserveløsninger eller reparasjonsberedskap av betydning for håndtering av bevisst skadeverk.

Kapittel 7. Beskyttelse av driftskontrollsystem § 7-1. Generell plikt til å beskytte driftskontrollsystemet § 7-2. Overordnede sikkerhetskrav § 7-3. IKT-sikkerhetskoordinators oppgaver og myndighet § 7-4. Dokumentasjon av driftskontrollsystemet § 7-5. Kontroll med brukertilgang § 7-6. Kontroll ved endringer i driftskontrollsystemet § 7-7. Kontroll med utstyr i driftskontrollsystemet § 7-8. Håndtering av sårbarheter, hendelser og sikkerhetsbrudd § 7-9. Beredskap og alternativ drift ved svikt i driftskontrollsystemet

Beskyttelse av driftskontroll forts. § 7-10. Bemanning av driftssentral § 7-11. Ekstern tilkobling til driftskontrollsystem § 7-12. Systemredundans i driftskontrollsystemet § 7-13. Sammenkobling mellom avanserte måle- og styringssystem (AMS) og driftskontrollsystem § 7-14. Beskyttelse mot EMP og EMI § 7-15. Særskilte krav til driftskontrollsystem i klasse 2 § 7-16. Særskilte krav til driftskontrollsystem i klasse 3 § 7-17. Vern av kraftsystemet i regional- og sentralnettet § 7-18. Mobile radionett – driftsradio

Nytt i kap. 7 (Mye er fra veiledningen) § 7-1. Generell plikt til å beskytte driftskontrollsystemet Alle virksomheter med driftskontrollsystem skal sørge for at disse til enhver tid virker etter sin hensikt og skal beskytte driftskontrollsystemer mot alle typer uønskede hendelser, herunder mot alle typer uautorisert tilgang for å hindre misbruk og spredning av ondsinnet programvare og liknende. Alle virksomheter med driftskontrollsystem er underlagt bestemmelsene om klassifisering og sikringsplikt etter kapittel 5. § 7-3. IKT-sikkerhetskoordinators oppgaver og myndighet

Nytt i kap. 7 forts. § 7-10. Bemanning av driftssentral Virksomheten skal til enhver tid ha tilstrekkelig og tilgjengelig autorisert personell med nødvendig kompetanse for å betjene og drifte driftskontrollsystemet slik at overvåking og kontroll av energisystemet kan utøves uten unødig opphold. § 7-13. Sammenkobling mellom avanserte måle- og styringssystem (AMS) og driftskontrollsystem Dersom virksomheten har integrert funksjonalitet for bryting og begrensning av effektuttak i avanserte måle- og styringssystem (AMS), … skal IKT-system med tilhørende utstyr som benyttes til denne funksjonen, sikres i henhold til driftskontrollsystemets klasse.

Kapittel 8. Avsluttende bestemmelser § 8-1. Kontroll § 8-2. Pålegg § 8-3. Dispensasjon § 8-4. Tvangsmulkt § 8-5. Overtredelsesgebyr § 8-6. Straff § 8-7. Gebyr til beredskapsmyndigheten § 8-8. Ikrafttreden § 8-9. Forholdet til eldre vedtak om klassifisering og overgangsregler

Nytt i kap. 8 § 8-1. Kontroll § 8-2. Pålegg § 8-4. Tvangsmulkt Beredskapsmyndigheten fører kontroll … § 8-2. Pålegg Beredskapsmyndigheten kan gi de pålegg som er nødvendige … § 8-4. Tvangsmulkt § 8-5. Overtredelsesgebyr § 8-6. Straff § 8-7. Gebyr til beredskapsmyndigheten

Nytt i kap. 8 forts. § 8-9. Forholdet til eldre vedtak om klassifisering og overgangsregler Vedtak om sikring truffet etter 1. januar 2003 og før 1. januar 2013 står fortsatt ved lag inntil de blir endret eller opphevet i medhold av denne forskrift. NVE vurderer å oppheve alle tidligere klassifiseringsvedtak av fjernvarmeanlegg, slik at de skal klassifiseres etter forskriften. Dette vil i så fall skje ved brev fra NVE til den enkelte virksomhet, sammen med vedtak om innlemmelse i KBO for de som eier anlegg på i sum 100 MW, men der ingen av varmesentralene er på 50 MW.

Administrative og økonomiske konsekvenser Forslaget innebærer i all hovedsak en videreføring av dagens regelverk og dagens praksis. Men på noen punkter foreslår NVE endringer som vil kunne ha administrative og økonomiske konsekvenser. Årlig oppdatering av ROS-analyser Evaluering etter øvelser og ekstraordinære hendelser Flere anlegg får lavere klasse enn tidligere Strengere krav til driftskontrollsystemer Energiforsyningen underlegges ikke sikkerhetsloven.