Finn alle setningsleddene du kan.. Hvilke setningsledd kan du?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Advertisements

Kapittel 14 På tur i skogen
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
L Ø K P L A N T I N G 18. september Dagali og Skurdalen Oppvekstsenter
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Tekster til kapittel 2.
H FOR HANE •MARI SER EN __ANE •__ANEN GALER •DENNE __ __ NEN HETER THOMAS.
Kapittel 28 Norgeskartet
TILDELES : NN FOR FLOTT INNSATS PÅ ART-TRENINGENE I PERIODEN MND-MND 200? Du har vært…… og vist at…… Lykke til!! _______________ Johannes Finne ART-trener.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
SYNTAKS
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Tordivelen flyr i skumringen
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Fra læreplanen i norsk:
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Tekster til kapittel 8.
Leddenes syntaktiske funksjoner
Meg selv. Jeg heter Victoria og er 9 år.
God morgen.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Sett inn synes eller tro.
d. Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
O PPGAVE 31 Side 155 Fyll inn riktig form av det refleksive pronomenet.
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
GUSTAR-ENCANTAR-PARECER-APETECER
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
EN STOR, FIN SEI VI MÅTTE BRUKE HÅVEN, SÅ IKKE FISKEN SLET AV SNØRET. UNGENE FULGTE NØYE MED NÅR HANNA BLØGGET FISKEN.
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Kapittel 15 På litteraturgruppe
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Grammatikk.
ARTIKLENE ~ Analyse ~.
Røros Fefen.
Kapittel 1 Du og jeg I dette kapittelet skal du lære:
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Museklubb onsdag 6.februar 2013.
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Oppgave 14 Side 123 i arbeidsboken.
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Kapittel 12 Melissa og Petter gifter seg
Kapittel 9 Å spise sunt og riktig.
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Utskrift av presentasjonen:

Finn alle setningsleddene du kan.

Hvilke setningsledd kan du?

Flott, du kunne nesten alle.

• Subjekt • Verbal • Direkte objekt • Indirekte objekt • Predikativ • Adverbial • Konjunksjonal • Subjunksjonal

• Dhashaani har en fin sykkel. • Jostein liker slalåm. • Aurora snakker med Hanne Elisabeth.

• Nicole bor i Norge. • Ervin liker spennende filmer. • Zahidullah er sympatisk.

• Celine har et pent smil. • Suphakd går ofte på kafé. • Vibeke har en snill bror.

• Mettes bror bor i Ammerudveien. • Han heter Jens-Oscar. • Kona jobber på Linderud skole. • De har to døtre.

• Ellen tar en mastergrad ved Høgskolen i Oslo. • Sofie A. smiler ofte. • Benjamin er veldig flink i grammatikk. • Jeg liker Maia. • Jeg liker Mathusan også. • Sofie Ø trives i klassen.

• Partheepan ga Hermann ros. • Long har pent hår. • Maren er sjarmerende. • Jonas kan mange dataspill. • Ina kan mye grammatikk. • Ghoshi har snille søsken.

• Og Silvia skal få ei analysesetning denne gangen også. • Jostein har lært mye på skolen. • Dhashaani har langt, fint hår.

• Hanne Elisabeth ga Aurora et nydelig speil. • Aurora holdt speilet høyt.