Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaring med etikkarbeid fra sykehjem i Stavanger
Advertisements

Å håndtere etiske utfordringer i møte med demensrammede
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Møteplass for etisk refleksjon
Etiske perspektiver på bruk av tvang
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
ETISK REFLEKSJON OG PALLIASJON.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Etikkprosjektet FoU - prosjekt: Utvikling av systematisk
Prosjekt - Samarbeid om etisk kompetanseheving
Etikk og brukermedvirkning
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
HTV-konferanse 5. februar 2013 Sosiale medier i helse og omsorg – veilederen Jo Cranner Seniorrådgiver NSF.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Etikk for finansielle rådgivere
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Målsetning med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (40 min)
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Etikk og refleksjon i kommunehelsetjenestene
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Målsetting med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Samarbeid om etisk kompetanseheving
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Etisk kompetanseheving Helse- og sosialetaten i Røros kommune.
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
Erfaringer med kliniske etikk- komiteer ved norske sykehus Reidun Førde Lege, professor i medisinsk etikk SME, Universitetet i Oslo.
Velkommen til metodekurs Et samarbeidsprosjekt mellom: -Helse- og omsorgsdepartementet -Den Norske Legeforening -Helsedirektoratet -Fagforbundet.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Hvem er vi Hvorfor er vi Om demens Fokusområder Tilbud Demensplan 2020
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
A. Tønsberg og E. Thygesen
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Forebygge trakassering i PHA
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Utskrift av presentasjonen:

Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid Reidar Pedersen Seksjon for medisinsk etikk, UiO Soria Moria, mars 09

Litt om SMEs aktiviteter Undervisning, veiledning, introkurs, fordypningskurs, erfaringsseminar, nettside, forskning/evaluering Etiske tilnærminger UiO-kurs, DNLF- nettkurs Fordypningsseminar/ Litteraturgjennomgang Prosessen Tema Veileder for arbeidet i KEK /evaluering/ forskning Presentasjoner av kasuistikker, seminarprogram, retningslinjer

’Moral’ og ’etikk’ ’Moral’ - føringer for handlinger og holdninger som påvirker menneskers ve og vel, og inkluderer normer og verdier som er viktige i ett eller flere samfunn ’Etikk’ – systematisk refleksjon, systematiske tilnærminger, studier eller teorier om moral Hva kjennetegner etiske utfordringer? Når det er tvil, usikkerhet eller uenighet om hva som er riktig eller galt, godt eller ondt. ’Etikk’ kan også defineres på ulike måter. Etikk brukes ofte i dagligtale med omtrent samme betydning som moral. ’Moral’ gir føringer for handlinger og holdninger som påvirker menneskers ve og vel, og inkluderer normer og verdier som er viktige i et eller flere samfunn. En alminnelig definisjon av ’etikk’ tar utgangspunkt i at moral og etikk er noe forskjellig. ’Etikk’ defineres gjerne som refleksjon over moralen, eller som systematiske tilnærminger, studier eller teorier om moral, for eksempel ulike former for moralfilosofi.

Noen karakteristika i etisk utfordrende situasjoner uvitenhet usikkerhet/tvil maktkamp/ulike interesser viktig avgjørelse dilemma ofte konflikt

Hvordan legge til rette for etisk refleksjon og diskusjon i kommunehelsetjenesten? Etikken har fått økt oppmerksomhet og plass, men ”moralsk stress” og verdikonflikter er utbredt Økende muligheter, kompleksitet, pasientrettigheter og kostnader

Sentrale etiske utfordringene For lite ressurser, udekkede behov og prioritering Kvalitet, kompetanse, oppførsel og bemanning Varsling Informasjon og kommunikasjon Selvbestemmelse, samtykkekompetanse og bruk av tvang Samarbeid med pårørende Unnlatelse av livsforlengende behandling (inkludert ernæringssonde) Mishandling og vanstell av pasientene Vold mot helsepersonell Ulike kulturer og rasisme Tverrfaglig samarbeid og samhandling

Vanligste strategier/tiltak Etikk-komiteer og andre arenaer for etikkdrøftinger (for eksempel ”ethics rounds”, etikk kafe, refleksjonsgrupper) Undervisning og veiledning (f.eks. fra “etiker”) Retningslinjer for etiske vanskelige områder

Hva ønsker ansatte/ledere i kommunehelsetjenesten? Praksisnær kompetanseheving i etikk (for alle) Møteplasser for å ta opp etiske utfordringer Refleksjonsmodeller og verktøy til å diskutere etiske utfordringer Noen å henvende seg til for råd og veiledning Ansatt med etikk-kompetanse Etikk-komite Retningslinjer for etisk vanskelige områder Kjerneverdier på arbeidsplassen Forskning og faglig bistand Hva ønsker de i mindre grad? Jurist Nettkurs

Noen spørsmål Hva er etikk? Uformell vs. formalisert Internt vs. eksternt Enkeltpersoner, grupper/team, komité Refleksjonsgrupper – facilitator - veiledning – rådgivning – ”domstol” Gruppeprosess vs. utadrettet virksomhet Profesjonsspesifikk vs. tverrfaglig Drøftinger (situasjoner, enkeltpasienter, generelle spørsmål, i forkant/etterkant), undervisning og retningslinjer Eksisterende fora/møteplasser vs. nye fora/møteplasser Faste møter vs. ved behov Hvem skal være med? (Ledere? Mellomledere? Ufaglærte? Ekstravakter? Pasienter/pårørende?)

Tilhørighet? Avdeling/seksjon Helseinstitusjon Geografi/kommune Felles for kommune(r) og foretak? (Regionalt/nasjonalt)

Forankring og ressurser Ressursgruppe/personer Kartlegge behov og interesse Mandat/bestilling/krav og aksept for bruk av tid og ressurser fra ledelsen Plan Innimellom; i tillegg til; i stedet for; frikjøp (prosjektleder, sekretær, leder) Ildsjeler vs. ressurspersoner med avsatt tid Oppstartfase/kompetansehevning for ressurspersoner/veiledere/komite-medlemmer Informere målgruppe (kontinuerlig prosess) Evaluere

Rutiner Hvem kan henvende seg/hva slags saker? Forberedelse Møteledelse/ordstyring Dokumentasjon Evaluering Taushetsplikten? Involvere berørte parter Habilitet Oppnevning

Refleksjonsmodeller Eksempel (SMEs mal): Hva er det etiske problemet? Fakta Berørte parter Sentrale verdier Handlingsalternativ Konklusjon/videre oppfølging Annet eksempel: Aadlands refleksjonsmodell/Etikkhåndboka

Supplerende litteratur Hjemmeside: http://www.med.uio.no/iasam/sme/kek/ - manual for kliniske etikk-komiteer og brosjyre: http://www.med.uio.no/iasam/sme/kek/hva_er_KEK/index.html Etikkhåndboka: http://www.ks.no/tema/Samfunnsansvar/Etikk/Ny-handbok-i-etikk-for-helse--og-omsorgsektoren/ Refleksjonsgrupper/verktøy (Hjerte - hode - hender): http://www.afi-wri.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=1&I=3387&mids=

Konklusjon Mange ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid Stor interesse og mange etiske utfordringer Systematikk, kompetanse, forankring, ressurser og evaluering + engasjement Etikk er en viktig del av kvalitetsarbeid og kompetanseløftet Ta kontakt med KS, SME eller høyskole/universitet/klinisk etikk-komite i nærheten ved behov