NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Systematisk HMS arbeid
Risikostyring i staten
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Nedre Romerike Flyklubb Standard Operasjons Prosedyre (SOP)
Innføring i hovedmodulene
Pedagogisk analyse.
Endringsstyring Change Management.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Internkontroll i kommuner
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forbedringsprosjektet
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Jakten på kvaliteten.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
IKP basert på risiko- og sårbarhetsanalyser i egen virksomhet
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
Byggherreforskriften
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Risikostyringsprosessen
Internkontroll i norske kommuner
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Litt om håndtering av risiko
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Prosjektavslutning og sluttrapport
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Veileder for risikovurdering
Valgforums valgkonferanse 2014 Har du tenkt på hva som kan gå galt?
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
ROS-analyse.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Informasjon Velkommen til en kort presentasjon av Risikoanalyse-programmet “RiskAssess Express 2007” RiskAssess - et verktøy for analyse og vurdering av.
Om lysbildeserien Lysbildene er støttemateriell til prosessledere
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Utarbeidet av Difi, november 2014
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Mal: Risikoanalyse med rettleiing
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Mottakskontroll av fiskeråstoff til klippfisk Ålesund 2019
Utskrift av presentasjonen:

NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse

Risikoanalyse Behov for risikoanalyse Valg av metode Risikoanalyse flygeoppvisninger -Innledning Bakgrunn Formål Referanser Beskrivelse av metode

Behov for risikoanalyse PÅSTAND: Oppfølging og forbedring av operative prosedyrer (SOP) i den grad at disse eksisterer i klubbene idag foregår i beste fall gjennom erfaring fra ulykker og hendelser, eventuelt sporadiske observasjoner og tilbakemeldinger. Det foretas i liten eller ingen grad risikovurderinger med tanke på å forhindre ulykker og hendelser.

Valg av metode Innenfor feltet flygeoppvisninger har LT i flere år pålagt arrangører av større flystevner å utarbeide risikoanalyser NLF/Motorflyseksjonen ved Akrokomiteen har i denne sammenheng utarbeidet en standardisert metode/mal som kan brukes av arrangørene som et grunnlag og som må tilpassess lokale forhold I det påfølgende presenteres denne metoden/malen og den vil kunne omarbeides av SU komiteen til en mal for bruk ifm den operativ aktiviteten i klubbene

Risikoanalyse flygeoppvisninger Innledning-Bakgrunn Planlegging og gjennomføring av flygeoppvisninger med sivil arrangør innenfor norsk område skal foretas i henhold til BSL D 4-3 ”Forskrift om flygeoppvisning”. Formålet med forskriften er å ivareta sikkerheten for omgivelsene, publikum og deltagere. Med hjemmel i forskriftens §4, annet ledd har Luftfartstilsynet de siste årene pålagt arrangørene ved større stevner å utarbeide risikoanalyser.

Risikoanalyse flygeoppvisninger Innledning-Formål Formålet med utarbeidelse av en risikoanalyse for flygeoppvisninger er primært å bidra til å forhindre ulykker. Gjennom å identifisere, vurdere og eliminere eller redusere risikorelaterte faremomenter til et akseptabelt nivå, kan ulykker unngås.

Risikoanalyse flygeoppvisninger Innledning-Referanser FAA System Safety Handbook, dated December 30, 2000 MIL-STD 882D, System Safety Program Requirements, February 10, 2000 UK CAA CAP 760, Giudance on the Conduct of Hazard Identification, Risk Assessment and the Production of Safety Cases, January 13, 2006  

Beskrivelse av metode Innen luftfarten gir blant annet FAA System Safety Handbook, MIL-STD 882D og UK CAA CAP 760 begreper og metoder for risikoanalyse. Utarbeidelse av risikoanalyse og risikohåndtering for flygeoppvisning baserer seg på relevante utvalgte deler av metode og prosessbeskrivelse i disse tre dokumentene.

Beskrivelse av metode Fare er en tilstand, hendelse eller omstendighet som kan lede til eller bidra til en ikke-planlagt eller uønsket hendelse. Risiko er et uttrykk for resultatet av en uønsket hendelse sett i forhold til hendelsens alvorlighetsgrad og sannsynligheten for at den inntreffer. Gjennom risikoanalyse identifiseres farer, risikoer analyseres, prioriteres, tiltak vurderes, iverksettes og resultat evalueres.

Beskrivelse av metode Ut over å forklare metoden på norsk har en valgt å bruke begrepene og definisjonene på engelsk. De refererte modeller for risikoanalyse innen luftfarten er godt kjent innen fagmiljøet i engelskspråklig form og en unngår dermed unøyaktigheter gjennom oversettelse.

Beskrivelse av metode

Beskrivelse av metode

Beskrivelse av metode

Beskrivelse av metode Identifisere aktuelle faremomenter og konsekvenser (Hazard Identification: Identify Hazards and Consequences) Potensielle farer identifiseres gjennom både interne og eksterne kilder. I første omgang listes faremomentene i en ”Preliminary Hazard List” (PHL), for siden å grupperes etter funksjonell likhet for å analyseres. Før risikoanalyse starter, må resultat av angitte faremomenter angis som konsekvensen av den uønskede hendelse. Farefulle situasjoner bør typisk angi hvem, hva, hvor, når, hvorfor og hvordan. Dette gir et foreløpig resultat som uttrykker vilkår og konsekvenser som siden brukes under risikoanalysen.

Beskrivelse av metode Analysere faremomenter og identifisere risikofaktorer (Risk Analysis: Analyze Hazards and Identify Risks) Risikoanalyse er prosessen hvor faremomenter karakteriseres i forhold til alvorlighetsgrad og sannsynlighet. Dette kan enten være en kvalitativ eller kvantitativ analyse. En matrise for risikovurdering (Risk Assessment Matrix) brukes for å bestemme risikonivået som klassifiseres som lav, medium, alvorlig eller høy i henholdt til en angitt fargeskala.  

Beskrivelse av metode Vurdering av risiko (Consolidate and Prioritize Risks) Gjennom risikovurdering ses konsekvensen av hvert risikoelement som har vært gjenstand for analysering og sammenlignes opp mot akseptkriteria.   Utvikle tiltak for å redusere risiko. Basert på en utarbeidet liste over prioriterte risiko gjennomgås hvert risikoelement og tiltak utvikles hvor en starter med det høyest prioriterte. Generelt vil risikoelementer enten kunne overføres, fjernes, aksepteres eller reduseres gjennom de foreslåtte tiltak. Evaluering og erfaringsoppbygging Etter gjennomført flystevne/flygeoppvisning gjennomføres en evaluering av risikohåndteringen slik at erfaring kan overføres til fremtidige flystevner

Veien fremover Hva ønsker klubbene? Er det ønskelig at SU komiteen med basis i metode/mal fra flygeoppvisninger omarbeider dette til et standardisert grunnlag som kan brukes i klubbene? Klubbene må likevel selv få eierskap til risikoanalysen og tilpasse denne de lokale forhold. Kommentarer?