Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Overlever ytelsesavtalen?
Litt mer om PRIMTALL.
Brannvern for hjemmeboende eldre og funksjonshemmede
Content Management på en ny måte Stian Danenbarger Creuna as.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
BankID i Vital Forsikring ASA
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Nye ssb.no Nordisk statistikermøde, København, august 2010
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
DAK Design og innovasjon
1 E-Site 3.2 Webmaster introkurs. 2 Innhold •Generell informasjon om E-Site •Funksjoner •Adminsider.
1 HOPP Innkalling (hunden 5 meter fra hinder). 2 HOPP Veksle foran hunden v/hopp.
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Figur 3.2 Faste kostnader pr. Enhet ved ulike aktivitetsnivåer
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Revisjon Enklere i bruk Bedre redigeringsmuligheter. Tilpassing til egne behov Ståstedsanalysen sammen med resten av verktøyene i Skoleporten utgjør et.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
1 Newcastle Senhøsten 2001 ble det arrangert golftur til Newcastle, med avreise og retur Vi var 9 ivrige golfere som reiste for å spille.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Behov Figur 4 Behov.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
1 Sara Nirvander Født: Posisjon: Målvakt.
Steglyd.
Åpne en luke hver dag og få en gave
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Samdata 2012 Somatikk.
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Konkurrenceevne og globalisering 10. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Janej
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1. Rasmus Bech Alder: 22 Posisjon: Målvakt.
Heidi Sørensen, statssekretær FNHs årskonferanse 31. mars 2009 Foto: Marianne Gjørv Forsikringsbransjens rolle i klimaarbeidet.
"You think it’s the end, but it’s just the beginning!" Bob Marley.
Økonomi og behovsprofil Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Overhalla
Thon Hotel Backlund, Levanger
Gruppe 3M2 Multiplayerspill til mobiltelefon - med MIDP 2.0 André Aubert Mats Bue Martin Havnør.
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Mer om tilgjengelighet Kirsten Ribu HiO.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Produktion og udbud 4. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Utskrift av presentasjonen:

Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse

Teknologiledelse 2 Produkt

Teknologiledelse 3 Produkt Døgnflue eller ikon. Nytt produkt eller variant Nytt eller eksisterende marked Market pull eller Tehcnology push Spå inn i fremtiden

Teknologiledelse 4 Marked ProduktProduksjon Nytt marked Nytt produkt Ny produksjon Eksisterende marked Eksisterende produksjon Eksisterende produkt

Teknologiledelse 5 Marked ProduktProduksjon Nytt marked Nytt produkt Ny produksjon Eksisterende marked Eksisterende produksjon Eksisterende produkt

Teknologiledelse 6 Marked ProduktProduksjon Nytt marked Nytt produkt Ny produksjon Eksisterende marked Eksisterende produksjon Eksisterende produkt

Teknologiledelse 7 Marked ProduktProduksjon  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 8 Marked ProduktProduksjon Ønsker Behov Muligheter Begrensninger  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 9 Marked ProduktProduksjon View handle  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 10 Marked ProduktProduksjon View handle Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 11 Marked ProduktProduksjon View handle Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 12 Marked ProduktProduksjon View handle Produktet i bruk - hva liker de - - misliker - - latente behov - Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 13 Marked ProduktProduksjon View handle Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 14 Marked ProduktProduksjon View handle Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 15 Marked ProduktProduksjon View handle Kundenes identitet Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 16 Marked ProduktProduksjon View handle Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 17 Marked ProduktProduksjon View handle Ivareta sine kunder Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 18 View handle Konkurrenter Kompletterende produkter Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere Marked ProduktProduksjon

Teknologiledelse 19 View handle Konkurrenter Kompletterende produkter Brukere Kunder Konkurrenter Kompletterende produkter  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere Marked ProduktProduksjon

Teknologiledelse 20 Marked ProduktProduksjon  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere View handle Spå inn i fremtiden Sprenge begrensningene Visjon - som utgangspunkt

Teknologiledelse 21 View handle PRODUKT VISJON Ivaretakende Diskret Gi energi  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere Marked ProduktProduksjon

Teknologiledelse 22 Marked ProduktProduksjon Design for Funksjonalitet Estetikk Sikkerhet Miljø Produkt liv Tilleggsdimensjon Design for Marked Design for Produksjon  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 23 Marked ProduktProduksjon  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 24 Marked ProduktProduksjon View handle Scenario Konsepter Skisser 3D tegninger Prototyper Scenario  Forstå Observere  Generere  Detaljere  Implementere

Teknologiledelse 25 Marked ProduktProduksjon View handle

Teknologiledelse 26 Marked ProduktProduksjon View handle