© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advertisements

Firmanavn og varemerker – status i Norden
Dine ideer er din inntektskilde - beskytter du dem mot kopiering?
Krav til samtykke og informasjon.
Presentasjon av juridisk utredning.  Utrede juridiske problemstillinger knyttet til eierskap til katalogdata ◦ eksisterende forretningsmodeller og.
Kristin Aamodt Støylen, DK Søre Sunnmøre
2005 Intellectual Property Rights o Industrielle rettigheter o Varemerker/domenenavn o Design/mønster o Patenter o Opphaverett.
Beskyttelse av forretningsideer
© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
TEKMAR Teknologi for marin biomasseproduksjon; krav, behov og løsninger Trondheim 2-3. oktober 2003.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Forretningsideer & Markedsanalyser
Hvorfor trenger vi patenter
Advokat Per Conradi Andersen Hvordan sikrer arbeidsgiver sine rettigheter når ansatte eller innleide konsulenter gjør en oppfinnelse? bjerknes a d v o.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Forelesning i forretningsjuss Hovedkontor/Main office: Dronning Mauds gt. 10 – P.b Vika – 0114 Oslo – Norway Tel – Fax
FORRETNINGSJUSS – HVA MÅ DERE VITE?
Introduksjon til patentsystemet
Introduksjon til patenter og patentering av oppfinnelser
© Patentstyret Varemerke og design Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Juridisk rådgiver Design- og varemerkeavdelingen E-post:
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva er det og hvorfor beskytte det?
© Patentstyret Design og varemerke Hva er det og hvorfor beskytte det? Jens Herman Ruge Seniorkonsulent Design- og varemerkeavdelingen E-post:
Hva er det og hvorfor beskytte det?
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Intellectual Property due diligence
Dag Wiese Schartum, AFIN
Ninia M. Johnsen, IPR-sjef Birkeland Innovasjon AS
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Introduksjon til patentrett
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
© copyright all rights reserved Onsagers 2009 Hvordan beskytte din idé? Med immaterielle rettigheter i fokus. Advokat Jette Robsahm, ONSAGERS AS.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - DIVERSE.
Seminar ved Grunderskolen
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Forelesning i forretningsjuss av advokat Christian Bendiksen.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes i denne lov litterære,
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Immaterielle rettigheter- Intellectual Property Rights, IPR
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Patenter 17. Januar 2005 G. Lillian Livgard Oslo.
Seminar ved Gründerskolen
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Introduksjon til patent Arild Tofting
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Opphavsrettens begrunnelse Høste frukter av det man selv har.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Opphavsrettens begrunnelse
Praktisk IPR for Industrijurister
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Teknisk beskyttelse.
Utskrift av presentasjonen:

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Beskyttelse av forretningsideer Kari Helen Simonsen ONSAGERS AS

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Utgangspunkt: Skal du satse internasjonalt må du kjenne spillereglene!

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 •Immaterialretten: –Patentloven, designloven, varemerkeloven, åndsverksloven •Konkurranseloven, firmaloven, markedsføringsloven, aksjeloven, avtaleloven etc.

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Hvorfor IR? •Verne om konkurransefortrinn •Dokumentere rettigheter ved selskapssiftelse, lisens eller salg av teknologi/konsept/løsning •Materialisere det immaterielle

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Hva bør beskyttes? •Nøklene til konkurranseevnen: – særpreg/egenart –den inntjenende kjerne –Særlig konkurranseutsatte elementer

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Varemerker = særpreg

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Varemerker: •Kjennetegn egnet til å skille innehaverens varer og tjenester fra andre -Garantifunksjon -Konkurransefunksjon

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Hvordan beskytte varemerker? Innarbeidelse:  Ved intens bruk over lengre tid slik at merket har festet seg i kjøpekretsens bevissthet Ved registrering:  I nasjonale og/eller internasjonale varemerkeregistre

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Tidsbegrenset og geografisk begrenset rettighet •Et varemerke kan fornyes i et ubegrenset antall 10-år mot betaling av avgift •Geografisk avgrensede rettigheter – beskyttelse oppnås i de land varemerket registreres eller i de området varemerket er innarbeidet

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Kriterier for registrering •Må være egnet til å skille varemerkesøkerens varer fra andres = særpreg •Må ikke være beskrivende

© copyright all rights reserved Onsagers 2006

Varemerkefortegnelsen •Beskytter varemerket i spesifikke vare- og tjenesteklasser -Et varemerke er bare egnet til å forveksles dersom det gjelder samme vare/tjeneste av samme eller lignende slag.

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Egnet til å forveksle – et eksempel •”Orgatech” søkes registrert i klasse 10 for kirurgiske apparater og instrumenter og får motholdt ”organon teknika” som er registrert i klasse 1 (kjemiske produkter til industrielle og vitenskaplige formål

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Merket er en musikalsk lyd som består av et crescendo og decrescendo spilt på rubbet krystall, bass vannfon, og på kontrabass, samtidig blir fem toner spilt ved å stryke på krystall, hvilket har en varighet av ca tre sekunder.

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Hvordan velge et varemerke? •To sammenfallende innfallsvinkler gjelder: •I. Markedsføring  Lett å få produktet på markedet  Hva forbinder konsumenten med ordene  Er varemerket lett å kommunisere. •II. Rettslig  Være mulig å registrere uten for store problemer.  Må ikke kollidere med tidligere rettigheter  Må ha særpreg.

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Vedlikehold av beskyttelse: •Ha klar strategi for bruk av merket  Konsekvens i skrivemåte, fonter og farger •Overvåke markedet  Protestere mot inngrep •Overvåke varemerkeregistre og firmanavnregistre (og domenenavn) for å  Protestere mot forvekselbare merker og firma (samt domenenavn)  Få informasjon om konkurrenters inntreden på markedet

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Design = utseende

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Hva kan designbeskyttes? •Utseende av et produkt – to- eller tredimensjonalt •Deler av et produkt (eks. stolben) forutsatt at delen har særpreg og er synlig i normal bruk •Ornamenter

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Hva kan designbeskyttes forts. •Også ikke fysiske gjenstander kan designbeskyttes: f eks skjermbilder •Unntak: et utseende som er bestemt av tekniske funksjon kan ikke designbeskyttes

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Avgrenset rettighet: •Geografisk: gjelder i de land man søker og oppnår beskyttelse i •Maksimal beskyttelsestid: 25 år (15 for reservedeler) –Fornyes hvert 5. år

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Kriterier: •Nyhets- og forskjellskrav •Unntak fra nyhetskravet: –”Grace period”: ikke nyhetsødeleggende om designbeskyttelse søkes innen 12 mnd etter at designet er gjort allment tilgjengelig. (NB: gjelder bare i Europa!)

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Frivillig nyhetsgrankning •Søker må selv be Patentstyret granske designsøknaden •Patentstyret vil orientere om mulige hinder

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Tillatte endringer •Det er tillatt å endre designsøknaden, forutsatt at designet beholder sin identitet og at villkåret for designrett fortsatt oppfylles.

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Patent

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Patenter  Definerer rettigheter knyttet til tekniske løsninger  Tidsbegrenset: 20 år (inntil 25 for legemidler, plantefarmasøytiske midler)  Geografisk avgrenset – må søke i de land man ønsker beskyttelse  Kilde til teknisk informasjon

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Patentsystemets hensikt: •Belønne nyskapning gjennom å gi eneretter til kommersiell utnyttelse oppfinnelser •Samfunnet får tilgang til ny kunnskap gjennom publisering av patentsøknadene •Kunnskapen kan benyttes av enhver når patentet trår ut av kraft

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Enerett til kommersiell utnyttelse => en sannhet med modifikasjoner - Patentrett = forbenyttelsesrett - Hvilket handlingsrom patentet gir kan avhenge av andres rettigheter

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Unntak fra eneretten: •Privat bruk •Utnyttelse av patentbeskyttende produkter som patenthaveren selv har brakt på markedet innen EØS-området (konsumpsjon/parallellimport) •Ikke-kommersiell forskning •Tilberedning på apotek etter resept i enkelttilfeller

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Hva kan beskyttes ved patent: •Produkter (kjemiske forbindelser, apparater, verktøy osv), •Fremgangsmåter •Anvendelser

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Patenterbarhetskriterier •En patenterbar oppfinnelse må –Være ny –Ha oppfinnelseshøyde –Kunne utnyttes industrielt –Være reproduserbar og tilstrekkelig underbygget (jf. PL § 1, 2 og 8)

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Et patent består av: •Patentkrav – beskriver hva som er vernet ved patent •Beskrivelse – innledning med omtale av nærmeste kjente teknikk, beskrivelse av oppfinnelsen og utførelseseksempler

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Kravene bestemmer hvilket vern du oppnår: •Hvordan beskrive oppfinnelsen i kravene •Støtte i beskrivelsen •Kan ikke utvide omfanget etter innlevering •Endringer som innføres i løpet av saksbehandlingen kan få betydning for tolking av vernet

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Ikke alt som patenteres kan kommersialiseres:

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Unntak (PL § 1, 2., 3. og 4.ledd)  Oppfinnelser som bare utgjør:  Oppdagelser  Planer, regler eller metoder for utøvelse av intellektuell virksomhet, for spill eller foreretningsvirksomhet eller programmer for datamaskiner  Fremleggelse av informasjon

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Patenterbare dataprogrammer:  Må kunne løse et teknisk problem (Technical contribution)  hva slags teknisk problem? - komprimering av data - signalbehandling/filtrering  Liten rettspraksis! Oftere et spørsmål om manglende oppfinnelseshøyde enn mangel på teknisk effekt.

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Unntak forts.  vesentlige biologiske fremgangsmåter,  terapeutiske, kirurgiske og diagnostiske fremgangsmåter  Oppfinnelser som strider mot sedelighet og offentlig orden

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 US 6,258,998 Method of cloning porcine animals

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 USA: •Patentsystemet i USA ikke i like stor grad knyttet til rene tekniske løsninger: – Regler for spill, forretningsmetoder og diagnostiske, kirurgiske og terapeutiske fremgangsmåter er patenterbare i USA. •Utility > oppfinnelsen må være nyttig •Grace period (1 år)

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 SØK PATENT TIL RETT TID - Søk når produktet er godt nok utviklet og i rett tid før produktet lanseres - Hold kjeft inntil søknad er innlevert og allerhelst helt inntil prioritetsåret er omme

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Hvem har rett til en patenterbar oppfinnelse? •Retten oppstår alltid hos oppfinneren •Forholdet mellom oppfinner og arbeidsgiver er regulert i egen lov •Loven omfatter også forskere ved universiteter og høyskoler (nytt fra 1/1-03)

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 IP - strategi Sjekkliste for investorer og gründere

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Før: •Undersøk alltid hva som er kjent på området og hvilke rettigheter som er knyttet til en teknologi for å unngå inngrep – så tidlig som mulig  Forundersøkelser  Patenterbarhetsvurderinger  hva oppnås med beskyttelsen  Hvilket reelt vern gir patentet eller vil sannsynligvis oppnås ved godkjenning av søknad (styrkevurdering)?

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Før fort.  Markedsanalyser – hvor er det formålstjenelig å oppnå beskyttelse?  Sørg for at rettighetene til oppfinnelsen er avklart  Er utnyttelsen av patentet avhengig av annen beskyttet teknologi (”handlingsromanalyser/freedom to operate)? •Lisenser •Avhengighetspatent

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Underveis: •Overvåk konkurrenter •Overvåk tilsvarende tekniske områder •Beskytt også videreutviklinger –Dekkes videreutviklinger av det første patentet? Må beskyttelsen suppleres ytterligere?

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Etter:  Håndhev rettighetene dine – forfølg inngripere  Overvåk konkurrenter  Beskytt videreutviklinger  Utvikle lisensstrategi  Vurder kontinuerlig om patentene/patentsøknadene dekker kjerneteknologien godt nok  Søk å oppretthold de rettighetene som det til en hver tid er behov for

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Styrke- og inngrepsvurdering •Vurdering av kjent teknikk •Vurdering av patent/patentsøknads holdbarhet ved en evt. konflikt •Inngrepsvurdering •Vurdering av de mest relevante konkurrenters IP-rettigheter

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Konfidensialitet –Ovenfor samarbeidspartnere –Arbeidstakere –”Know how”

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Om kommersialiseringen hindres av andres rettigheter: - oppnå samarbeid => lisensiering/ krysslisensiering eller - få kjent patentet ugyldig (”patent cracking”)

© copyright all rights reserved Onsagers 2006 Trenger du IP-rådgivning? •Ring •