Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Praktisk IPR for Industrijurister

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Praktisk IPR for Industrijurister"— Utskrift av presentasjonen:

1 Praktisk IPR for Industrijurister
Thor Mosaker advokat Tlf

2 © Copyright Zacco Norway AS
Agenda Hva er immaterielle verdier? Hva er immaterielle rettigheter (IPR) Hvorfor er det økt fokus på IPR? Nærmere om vilkår for vern Hva kan norske selskaper oppnå med å styrke arbeidet med IPR? Strategi for selskapets egen IPR onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

3 Immaterielle verdier kompetanse ekspertise tankekraft kreativitet idéer teknologi konsepter produkter og tjenester navn på produkter/tjenester produkters utseende metoder og fremgangsmåter programvare produksjonsprosesser onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

4 Særtrekk med immaterielle verdier
Først i tid (nyhetskrav) Sårbare for kopiering og snylting Utgjør en stigende andel av total selskapskapital Det kan etableres eneretter onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

5 Hva kan vernes? Oppfinnelser
Oppfinnelser, tekniske eller kommersielle ferdigheter eller erfaring, kundedata med mer Kunstneriske uttrykk, industridesign, pc-programmer med mer Produktutseende Navn, logoer, figurer slagord/særpreget emballasje/produkt- utseende Oppfinnelser Hva kan vernes? Lov eller avtale- forpliktelse Frembringelsen må være innenfor det litterære, vitenskapelige eller kunstneriske området, samt være original Designen må være ny og ha individuell karakter Varemerket må ha særpreg og ikke kunne forveksles med annens allerede beskyttede kjennetegn Oppfinnelser må kunne utnyttes industrielt, være ny og skille seg vesentlig fra det som var kjent ved patentsøknadens inng. Hvilke vilkår må være oppfylt for å oppnå vernet Ingen registrering nødvendig Ingen registrering er nødvendig for å oppnå vern. Vernet oppstår i det verket skapes Registrering Enerett kan også oppnås gjennom innarbeidelse (bruk) Hvordan oppnås vernet? Ubegrenset, forutsatt hemmelig Inntil opphavs- mannens levetid + 70 år Inntil 25 år fra søknadsdagen Ubegrenset, forutsatt registreringen fornyes hvert 10. år Inntil 20 år fra søknadsdagen Vernets varighet Hva kan vernes? Oppfinnelser Navn, logoer, figurer, slagord/særpregen Emballasje/produkt- utseende Produktutseende

6 Internasjonalt/nasjonalt lovverk
Internasjonale konvensjoner EU-direktiver Nasjonale lover Patent TRIPS, Den Europeiske Patent-konvensjonen (EPC) Direktivet om Bioteknologiske oppfinnelser Patentloven Varemerke TRIPS, Pariskonvensjonen Varemerke-direktivet Varmerkeloven Design Designdirektivet Designloven Åndsverk (copyright) TRIPS, Bernkonvensjonen 7 opphavsretts-direktiver Åndsverkloven Forretnings-hemmeligheter/know-how Markedsførings-loven Straffeloven onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

7 Internasjonale søknads - og registreringsordninger
Madridavtalen/Madridprotokollen EU-varemerke PCT (Patent Corporation Treaty) EPC (European Patent Convention) EPO (European Patent Organisation) onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

8 © Copyright Zacco Norway AS
IPR - økende aktualitet Ny kunnskapsbasert økonomi Globalisering av markedene IPR dokumenterer verdier Eneretter - strategisk virkemiddel Lettere omsettelig – handelsvare Kunnskapskilde onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

9 Norge vs. øvrige nordiske land
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

10 © Copyright Zacco Norway AS
Hvilke IPR er viktigst? 300 mill+ : 48% 300+ ansatte : 66% Know-how 58 26 10 2 1 2 Forretningshemmeligheter 54 25 12 3 3 3 Varemerker 48 26 16 3 6 2 Patenter 42 14 13 17 11 3 Domenenavn 39 32 11 10 5 4 Databaser 29 36 20 7 3 4 Design 27 36 15 9 9 3 Opphavsrett (Copyright) 26 24 16 17 14 3 0% 20% 40% 60% 80% 100% Svært viktig Ganske viktig Litt viktig Mindre viktig Ikke viktig ubesvart onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS 300 mill+ : 57% 300+ ansatte : 61% 300 mill+ : 49% 300+ ansatte : 56% 300+ ansatte : 36%

11 Patenter – vilkår for vern
Patentloven Oppfinnelse teknisk karakter teknisk effekt reproduserbar industrielt anvendbar Nyhetskravet hele verden også egen offentliggjøring Oppfinnelseshøyde skille seg vesentlig fra nåværende tekniske stand Lov om arbeidstageroppfinnelser Arbeidsgiver opsjon på oppfinnelsen onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

12 Nasjonal søknadsbehandling
Patentsøknad innleveres til Patentstyret Patent blir gitt i Norge (ca-behandlingstid) Patentsøknad blir allment tilgjengelig I denne perioden kan det protesteres mot patent (innsigelse). Etter 4-6 mnd. får du svar fra patentstyret som indikerer om du vil kunne få patent eller ikke. Frist for å søke patent i utlandet med prioritet fra den norske søknaden Patent gis i andre land (kan ta fra 3-6 år) 12 18 20 29 Mnd. onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS Tilbake

13 Internasjonal søknad - PCT-systemet
PCT II forberedende patenterbarhets rapport Frist for å velge PCT kap II Første innlevering, f.eks i Norge Innlevering av PCT-søknad PCT Granskning rapport PCT publisering PCT kap I nasjonal innlevering PCT kap II nasjonal innlevering 12 16 18 19 20 28 30 Mnd. Internasjonal granskning Internasjonal forberedende patenterbarhetsprøving PCT-søknad = internasjonal patentsøknad onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS Tilbake

14 © Copyright Zacco Norway AS
Patenter i praksis Dele egen teknologi – mot lisensavgift IBM Texas Instruments Patenter som forhandlingskort i konflikt Ericsson vs Qualcomm Patenter til vern mot inngripere og plagiater Polaroid onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

15 © Copyright Zacco Norway AS
Patenter i praksis Patenter for å sikre ”monopol” på markedet Alvern - skinn av enerett Patenter – en opsjon på eneretter British Telecom De som ikke patenterte Xerox og datamusen/brukergrensesnittet onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

16 Alternativ til patentering
Publisering hindrer andre (men også deg selv) i å få patent på samme oppfinnelse onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

17 Varemerker – vilkår for vern
Varemerkeloven Registrering ® Særpreg (ikke beskrivende) Ikke forvekselbar med eldre merker Innarbeidelse™ Gjelder for 10 år om gangen For klasser; 34 vareklasser, 11 tjenesteklasser onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

18 Varemerker – vilkår for vern
ordmerke figurmerke kombinert merke vareutstyr lydmerke bevegelige merker luktmerke varemerke onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

19 Valg av varemerke - to innfallsvinkler
Marked Markedsmessig kommunisertbart Registrerbart Støter ikke mot andres rettigheter Rettslig onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

20 Nærmere om særpreg – svake og sterke varemerker
Ikke registrerbar Registrerbar Ikke enerett Enerett Beskrivende Varemerker Personsvar Kontantkort Svake Varemerker Telenor Netcom Suggestive Varemerker Nomade Djuice Sterke Varemerker Sense Chess onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

21 Nærmere om forvekselbarhet
Hvis kjennetegnene er lik eller forvekselbar Hvis varefortegnelsen er lik eller forvekselbar Forundersøkelser onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

22 Varemerker i praksis – riktig bruk er viktig
Bruk merket Oppfyll brukskravet Konsekvent bruk Bruk stor bokstav Bruk ® eller ™ ? Konsekvent med fonter og farger Ikke i bøyd form Overvåk merket onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

23 © Copyright Zacco Norway AS
Springer ® onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

24 © Copyright Zacco Norway AS
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

25 © Copyright Zacco Norway AS
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

26 © Copyright Zacco Norway AS
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

27 © Copyright Zacco Norway AS
Degenerasjon av varemerker varemerke Alminnelig varebetegnelse nytt produkt uten bra egennavn merket ligger nær det beskrivende innehaver uten god strategi onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

28 Degenerasjon av varemerker

29 Foretaksnavn – vilkår for vern
Foretaksnavneloven Vilkår for vern mot forvekselbare kjennetegn: “særpreg” Firma onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

30 Domenenavn – vilkår for vern
Første mann til mølla Enerett til kjennetegn er det eneste som hjelper i en domenekonflikt (“særpreg” igjen...). Tvisteløsningsorganer i Norid (.no) og WIPO (.com mfl) onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

31 Design – vilkår for vern
Designloven Utformingen må være ny Utseende på skille seg vesentlig fra tidligere kjent design onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

32 Opphavsrett – vilkår for vern
Åndsverkloven Vern uten registrering Verkshøyde Verner mot kopiering, mindre endringer, eksemplarfremstilling og publisering Særlig om dataprogrammer Vernetid 70 år etter opphavsmannens død onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

33 Når er software vernet etter åndsverkloven?
IDÉ DESIGN, KONSEPT, STRUKTUR KILDEKODE ikke åndsverk åndsverk onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

34 © Copyright Zacco Norway AS
Markedsføringsloven Markedsføringsloven Supplement til foran nevnte lover Markedsføringsloven skal sikre at næringsdrivende opptrer redelig overfor hverandre og forbrukerne. Markedsføringsloven forbyr generelt handlinger som er urimelige eller villedende onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

35 Markedsføringsloven forts.
Generalklausulen i § 1 : I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom, eller er urimelig i forhold til forbrukere eller som for øvrig strider mot god markedsføringsskikk § 8 a – Etterlikning av annens produkt. “det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende etterliknende kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må ansees som en urimelig utnyttelse av en annens innstas eller resultater og fører med seg fare for forveksling” onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

36 Etterlikning av produkt
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

37 Etterlikning av produkt
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

38 Etterlikning av kjennetegn
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

39 Etterlikning av reklame (I)
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

40 © Copyright Zacco Norway AS
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

41 © Copyright Zacco Norway AS
Knowhow – vilkår for vern Hemmelighold Utg pkt: Ingen lovfestet enerett – må beskyttes i avtale Knowhow – vår kunnskap/ekspertise, ikke tidligere publisert onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

42 © Copyright Zacco Norway AS
Hemmeligholdelsesavtale (NDA) …om å gjøre seg attraktiv uten å vise alt Skal du signere andres bør du se etter: om den inneholder en fornuftig rekkevidde av knowhow/merking, at den er avgrenset mot det allment kjente at den ikke avskjærer deg fra utnyttelse av egen teknologi hvem den gjelder for? om den er gjensidig? klausuler om varighet? bruksbegrensning? retur av dokumenter? håndhevelse? onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

43 Har styret diskutert strategi for IPR?
Vet ikke Ja, siste 12 mnd. Ja, lenge siden Nei Kilde: MMI/Zacco 2005 onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

44 © Copyright Zacco Norway AS
Mål med IPR 1. Beskyttelse - Enerett - Handlingsfrihet 2. Kostnadsreduksjon - Unngå konflikter 3. Inntekter - Fra beskyttede varer og tjenester - Direkte fra salg/lisensiering av IPR 4. Posisjonering - Tilgang til markeder - Tilgang til andres teknologi - Blokkering - Grunnlag for forretningsallianser - Image Defensive mål Offensive mål onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

45 © Copyright Zacco Norway AS
Andres rettigheter Hvor har andre i samme bransje enerettene konsentrert Bruke forskningsressurser riktig Inspirasjon? Risikovurderinger / Risk management Har andre etablert enerett på ”vårt” område? Hvor stor er faren for at vi begår patentinngrep? Hvor stor er risikoen for at rettighetshaver vil håndheve? Hvor stor blir erstatningsutbetalingen ved evt tap av tvist? onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

46 IPR hierarkiet – norske bedrifters plassering
Nivå D: Offensiv utnyttelse (13 %) Bruker IPR offensivt - Systematisk konkurrent overvåking - Utarbeidet IPR strategi Nivå C: Optimalisering (14 %) - Fokus på omkostningene - Skriftlige retningslinjer - Opplæring Nivå B: Beskyttelse (44 %) IPR brukes defensivt (forsikring) Vanligvis kartlagt IPR Nivå A: Ad-hoc tilnærming (26 %) Rettighetene erverves tilfeldig onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

47 © Copyright Zacco Norway AS
Hvor skal man begynne? egen innovasjon policy analyse strategi konkurrenters portefølje rutiner bestemm systemer onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

48 © Copyright Zacco Norway AS
IPR strategi i praksis Formulere strategi og policy Forankring Implementering Kompetanseheving onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

49 Forankre – i organisasjonen Tradisjonell organisasjon
Forankring i organisasjonen Forankre – i organisasjonen Tradisjonell organisasjon Fra ”Rembrandts in the Attic” onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

50 Forankring i organisasjonen
Fra ”Rembrandts in the Attic” onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

51 Forankring i prosesser
Sikre egne verdier Patentere? Dokumentere PROSJEKT Planlegging og etablering Gjennomføring / Implementering Avslutning/ gevinstrealisering Starte varemerke prosess?. Analyse av konkurrenters Rettigheter/ onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

52 © Copyright Zacco Norway AS
Forankre – i organisasjonen onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

53 © Copyright Zacco Norway AS
Avtaleverk Ansettelsesavtaler Avtaler med innleide konsulenter Avtaler med leverandører "For the avoidance of future doubt the Parties will confirm in writing at the time of order if any software purchased under this Contract is to be regarded as Customised Software for the purpose of this Subclause 16.1.” onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

54 IPR-strategi steg for steg
Utpek produkter, teknologier eller tjenester som skal drive selskapet Søk i patentdatabaser, for eksempel etter patenter innenfor de relevante områder Finn frem til de mest innovative konkurrentene og se hvordan de beskytter sine rettigheter Utpek en IPR-ansvarlig i virksomheten Formuler regler for håndtering av medarbeidernes oppfinnelser Avgjør hvem som kan anvende virksomhetens kjennetegn eller varemerker og hvordan Formuler regler for håndtering av forretningshemmeligheter Vedta politikk for bruk av opphavsrettigheter Formuler en strategi for både inn- og utlisensiering Avdekk risikoen for å krenke andres IPR og vurder konsekvensene (Kilde: Ejer du din egen viden? Danske Patent- og Varmerkestyrelsen, ITE og IT-Bransjeforening) onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS

55 © Copyright Zacco Norway AS
onsdag, 19. september 2018 © Copyright Zacco Norway AS


Laste ned ppt "Praktisk IPR for Industrijurister"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google