Kick-off 2008 Arrangementene i Tippeligaen og Adeccoligaen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DAMEKAMPER SPILLES F.O.M. DENNE SESONGEN OGSÅ SOM 9`ER SPILLES PÅ 11`ER BANE VANTENE LEGGES INN 5 METER PÅ HVER LANGSIDE 2 X 35 MINUTTER 3 – 6 MINUTTER.
Advertisements

SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Fotballmål, innbytterbenker, tribuner og seter !
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
ARRANGEMENT TIPPELIGA/ ADECCOLIGA
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Alkohol | fotball.
Vårkurs 2008  Jørn Egelund  Straffesparkreglementet Brukes kun ved straffesparkkonkurranse
A-LAGET 2008.
NORSK KLUBBLISENS.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Velkommen til dommerkurs
 Fair Play Emblem. Hva gjør Emblem I.L  Foreldrevett regler deles ut på alle hjemmekamper.  Fair Play hilsen før og etter kamp.  Mot Klubb fra Våren.
Retningslinjer for sesongen H E N S I K T •TYDELIGGJØRE REGELVERKET PÅ NOEN OMRÅDER •GI SIGNALER OM HVILKEN VEI VI ØNSKER Å GÅ •LUKE BORT NEGATIVE.
Fordelingsnøkkel Fordeling •Utvalget bestemte seg for å navngi de ulike dimensjonene som: –68 %: Sportslig (tidligere kalt 68 %) –10 %: Kommersiell.
Krav til anlegg/arrangement i Tippeligaen og Adeccoligaen
Hvordan spille Yukigassen snøballkamp
Lørenskog Idrettsforening
Opptreden på benken Av Rune Nordby. Offisielle beslutninger 1.Kun en person om gangen kan ha tillatelse til å gi taktiske instruksjoner, og han skal straks.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Arrangement sesongen 2006/2007 Nettsiden Arrangementsmal Tidtaker/sekretær Viktig informasjon.
Vi håper og tror det kommer 4-5
Lagledertreff Jardar fotball april 2008 Velkommen til Lagledertreff Jardar klubbhus Tirsdag 1. april kl
Seminar 3. februar 2011 Gardermoen Norges Fotballforbund |
Sesongen 2010 Arrangementsseminar 25/3-10 Ullevaal Stadion.
Arrangementsseminar for Tippeligaen 2011 Arrangementet sett fra en spillers ståsted Joachim Walltin, forbundsleder NISO.
Norsk toppfotball Retningslinjer Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
DELEGATSAMLING NYKOMMERE
Sesongen 2011 Arrangementsseminar 9/3-11. Program 10:00 – 10:15Velkommen, presentasjon. 10:15 – 11:00Nødvendige dokumenter 11:00 – 13:00Nyheter og fokusområder.
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
Elektronisk kamprapport
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Klubblisens v2.0 Kapittel 8 lov og reglement Roger Ness.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Vårmøte 2012 VELKOMMEN TIL VÅRMØTE PÅ HOTEL ARENA, LILLESTRØM TORSDAG 26. MARS, KL 1800.
Norsk toppfotball Retningslinjer Presiseringer er tatt inn. Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Norsk toppfotball Retningslinjer Det påhviler alle å ha kjennskap til og samarbeide om holdninger og NFFs policy. Fair Play skaper positivitet.
Mini- og småbasket arrangement Nora Hindar
Mikro, mini- og småbasket cup
Mini (U12)og småbasket (U14) cup i BRMN sesongen
Notodden FK Jenter 12 år Foreldremøte – VÅR 2013.
Elektroniske kamprapporter
KIL - Fotball hjemmekamper
Fair Play Nytt i sesongen 2014: Fair play møte før kampen
KICK-OFF 2008 Thon Arena Hotell, Lillestrøm Torsdag 27. mars 2008.
RETNINGSLINJER FOR SESONGEN 2009 RUNE PEDERSEN, NFF.
Informasjonsmøte for lagledere 2011-sesongen 14. april 2011.
Trenerforum – "Best practice"; gruppeledelse/administrasjon 11. februar 2015.
KICK OFF 2010 Trondalen 8/4. Fair Play – Hva er det? …respekt for motstandere, dommere og alle andre i fotballfamilien …og hva gjør vi for å etterleve.
NTF medlemsmøte 12. september 2007 Status i Seriekomiteens arbeid Forslag / Tilbakespill.
Program G00 (Kl )G99 (Kl )G98 (Kl ) Flyball-kamper (alle påmeldte lag må ha gjennomgått regler på egen trening først,
Status TV-kamper – og framtidige muligheter Knut Kristvang, Direktør TV & Media NFF 10. Mars 2007.
Kontaktpersoner sesongen OppmannsansvarligTorunn Eilertsen Sportslig koordinatorAnders Holand Pettersen Resultattavle og musikk.
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Foreldremøte Skjoldar G12 Onsdag 7.april 2016 Trenere: Paul Fuglestein og Åsmund Børretzen Lagleder: Jan Olav Landa.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
NTF U Fakta Gjennomføring –Søndag 06 – Lørdag 12 juli Kvalifisering –Mars (må koordineres blant klubbene) –Format Cup - Semifinaler og FINALE.
NTF U Fakta Gjennomføring –Søndag 07 – Lørdag 13 juli Kvalifisering –Mars (må koordineres blant klubbene) –Format Cup - Semifinaler og FINALE.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Prosedyre straffeslagskonkurranse Flaskeholder - Bilder til målkamera
Registrere tropp før kamp i fiks.fotball.no
2013 – 20/21 juli til 26/27 juli NTF U16.
Arrangement i Gressvikhallen
Presentasjon for spillere og foreldre
Snarøya Telenor Vinter Cup 2017 Praktisk informasjon
Innføring ny kamprapportering i FIKS Breddefotball
Fair play ABC Viktige elementer og tiltak vi kan sette i gang
Utskrift av presentasjonen:

Kick-off 2008 Arrangementene i Tippeligaen og Adeccoligaen Stadionene Arrangementene Sikkerheten Supporterne

FOTBALL- STADION

EKSISTERENDE KRAV NORSK TOPPFOTBALL TURNERINGSBESTEMMELSENE SIKKERHETSFORSKRIFTENE KAMPREGLEMENTET REKLAMEREGLEMENTET SPILLEREGLENE NORSK KLUBBLISENS

KRAV TIL ET STADION Alle norske TL-klubber skal ha et stadion som tilfredsstiller UEFA’s krav til deltagelse i E-cup.

BYGGEVIRKSOMHET Nybergsund Brann Sandnes Ulf Strømsgodset Alta Hødd Bryne Notodden Løv-Ham Hønefoss ODD Grenland Brann Strømsgodset Bodø/Glimt HamKam Stabæk

SPILLEBANEN Arena: Spilleunderlag: Hovedarena: Klubbene forplikter seg til å spille sine kamper på sin hovedarena. Reservearena: Bruk av eventuelle reservearenaer skal på forhånd være godkjent av NFF. Ingen arena kan være hjemmearena for mer enn to – 2 – klubber i NFF Tippeligaen /Adeccoligaen. Nødarena: Benyttes ved plutselig, uforutsett forhold som gjør hoved- og reservearena uaktuelle. Skal godkjennes av NFF og dommer. Spilleunderlag: Spillebanene i NFF Tippeligaen kan være av naturgress eller kunstgress. Dersom kunstgress benyttes skal kunstgresset ha et gyldig FIFA•• sertifikat ved sesongens begynnelse.

SPILLEBANEN Sikkerhetssoner: Sidelinjer: 4,0 meter, hvorav min. 2,0 meter må ha samme underlag som banen. Mållinjer: 5,0 meter, hvorav min. 3,0 meter må ha samme underlag som banen. IKKE: Reklameskilt Ballhentere Ballstativer Målutstyr (hjul, stenger etc). Fotografer TV-kamera Mikrofoner Banemannskap Vakter

4 3 5 3 3 4

SPILLEBANEN Flomlys: Nødstrøm: Kamper i NFF Tippeligaen kan spilles i flomlys som er godkjent av NFF. For sesongen 2007, skal alle arenaer i NFF Tippeligaen ha flomlys som tilsvarer en gjennomsnittlig belysning på 1200 Lux. Kontroll av lysanlegget skal foretas foran hver annen sesong, dokumentert på belysningssertifikat. Nødstrøm: For å sikre at kampen kan fortsette uten avbrudd om ordinær strømforsyning til flomlyset faller ut, skal stadion være utstyrt med alternativ strømkilde med teknisk utstyr som sikrer uavbrutt flomlys med full lysstyrke. Dette kravet gjelder for alle stadioner i TL, samt de stadioner som har flomlys i Adecco til enhver tid. Kravet gjelder alle stadioner i Adecco fra og med sesongstart 2010.

SPILLEBANEN Innbytterbenker: To innbytterbenker under tak, som hver tar minimum tretten personer (innbyttere og ledere). Benkene skal stå minimum 12 meter, og om mulig maksimalt 15 m fra hverandre i tillegg minimum 5 m fra sidelinjen.

SPILLEBANEN Funksjonshemmede tilskuere: På hver tribune skal det reserveres egnede plasser for rullestolbrukere med ledsagere, inkl. feltet for bortelagets supportere. Universell utforming Ny, Europeisk standard, NS fra 2007

RULLESTOLPLASSER PÅ STADION

SPILLEBANEN Reserve strømforsyning: Flomlys Høytaleranlegg Videoovervåkning OB Van / TV

SPILLEBANEN Klipping: Vanning: Gressets lengde skal på kamptidspunktet ikke være lenger enn 3,5 cm. Gresset skal klippes i ca. 4 – 5 m brede felter, vinkelrett på sidelinjene. Klipperetningen alternerer slik at spillebanen fremstår som stripete (på tvers) Vanning: Vanning av spillebanen skal ikke skje senere enn 60 minutter før avspark og det skal ikke vannes i pausen, dersom dette ikke er avtalt mellom de to involverte lagene. En slik avtale skal meddeles på Kampmøtet. Disse retningslinjene gjelder både for baner av naturgress og kunstgress. Hvis vanning avtales, skal hele banen vannes.

SPILLEBANEN Oppmerking: Arenareglement: Spillebanen skal merkes slik som angitt i Spilleregel nr. 1. Ytterligere linjer, merker eller markeringer i hvitt eller annen farge, er ikke tillatt. Klipping av gress, i den hensikt å være ”hjelpeoppmerking”, er ikke tillatt. Arenareglement: Arenaeierne må fastsette allmenne regler for arenaen. Reglene skal være lett synlig og lesbare ved alle innganger og dører inn på arenaen. Arenareglementet bør også være på engelsk.

ARRANGEMENTENE TIPPELIGAEN ADECCOLIGAEN

ARRANGEMENTENE Sportslige rammer for 2008-sesongen: - nr. 14 i TL rykker ned i AL - nr. 1, 2 og 3 i AL rykker opp i TL - nr. 13 i TL og nr. 4 i AL spiller kvalifisering om en plass i TL 2009.

ARRANGEMENTENE FAIR PLAY Konkurranse i TL Konkurranse I AL

ARRANGEMENTENE NEDTELLING TIL AVSPARK Kun en variant mot tidligere to, dette for å forsterke TLs produkt

ARRANGEMENTENE NEDTELLING TIL AVSPARK -10 Oppvarmingsperioden slutt -10 Avspilling av klubbsang eller lignende - 9 Innmarsj for deltakere i midtsirkelseremoni - 7 Lagoppstillingene leses(evt via skjerm) - 6 Lagene klare i tunnelen for utmarsj - 5 Knottekontroll - 4 Utmarsj -2:30 Håndhilsningsprosedyre -2:30 Midtsirkelseil bæres av banen

ARRANGEMENTENE NEDTELLING TIL AVSPARK -1:30 Lagfoto -1:00 Myntkast

ARRANGEMENTENE STADIONINSPEKSJON 3,5 time før avspark: Stadion skal være klargjort for kamp

ARRANGEMENTENE KAMPMØTET Som tidligere, husk drakter/utstyr for kontroll Legg vekt på kampmøtets infrastruktur -navneskilt -forfriskninger -papirer

ARRANGEMENTENE Samme prosedyre som i 2007 HÅNDHILSNINGSPROSEDYRE FØR KAMP Samme prosedyre som i 2007

ARRANGEMENTENE HÅNDHILSNINGSPROSEDYRENE ETTER KAMP

Håndhilsing etter kamp

ARRANGEMENTENE INNBYTTERE/LEDERE 5 ekstra plasser til gjestende lag, utenfor teknisk område. Personene som sitter på disse plassene kan ikke begi seg inn i teknisk område under kampens gang

ARRANGEMENTENE ENDRING AV KAMPRAPPORTEN Dersom spiller, som er ført opp som en de 11 som starter kampen blir syk/skadet etter at kamprapporten er fylt ut og levert dommeren, kan spilleren erstattes av en av innbytter som er oppført på kamprapporten. Ny innbytter kan føres opp. Dersom dette rammer spiller oppført som innbytter, kan ny innbytter føres opp.

ARRANGEMENTENE BALLHENTERE Antall, minst 10 Alder anbefalt ikke yngre enn 12 år Opplæring påkrevet

ARRANGEMENTENE MEDISINSKE TJENESTER Rom og fasiliteter Ambulanse, lege og bårelag tilstede fra det tidspunkt portene åpnes.

ARRANGEMENTENE DRAKTER Undertrøyer Tights, sykkelbukser, etc.

ARRANGEMENTENE DOPINGKONTROLL 4 hjelpere(chaperones)til assistanse for dopingkontrolldoktor. Egne vester

ARRANGEMENTENE KONKURRANSE OM BESTE ARRANGØR I 2008 Tippeligaen Adeccoligaen Premie: trofe og kr. 50.000

Sikkerhet Rune Nordhaug

Bør man trene på sikkerhet? Aker Stadion 14.03.08 treningskamp Molde FK – Lillestrøm SK 100 vakter + øvrig personell stilte opp Trente på reelle situasjoner på publikum og markører: Visitering Hjertestans Forflytting av medisinsk personell Forflytting av vaktmannskaper Fordeling vaktmannskaper Evakuering av stadion Røyklegging Bengalske lys Fallskade Sikkerhetssjef utilgjengelig + + +

Sikkerhet Jordvoll som publikumsområde Permanent midlertidig tribune Handicap: Tribuneplass inkluderer ledsager 5 per 1000 (rullestol) Toalett Kiosk Hørsels- og synshemmede

Kontrollrom Full fysisk oversikt over stadion Teknisk utstyr: Videoovervåkning: Stadionkart:

Kontrollrom Evakueringsplaner Brannalarmsentral Telefon Kommunikasjon med vakter og speaker (utover telefon) Bemanning: Arrangementssjef Sikkerhetssjef Arenasjef Politi Lege Brann Gjestende supportere

Videoovervåkning Overvåke alle inn og utganger og alle publikumsområder på arenaen. Ikke krav til vrimlearealer, men sterkt anbefalt Mulig å ta stillbilder Bevegelige kameraer med fokusering UPS på både kamera og bilder for nødsituasjoner

PA System Mulighet til å kommunisere innen- og utenfor stadion Også ved strømbrudd!

Storskjerm Lisens fra NFF Kan trekkes tilbake ved misbruk Fair Play Ikke skade fotballens anseelse, herunder aktørenes renomè Ivareta sikkerheten til kampens aktører Ivareta dommernes integritet og autoritet Ansvar for innhold; delegeres av klubb Rettigheter: Visning av livebilder Scoringer fra øvrige arenaer i TL 2 ganger per omgang (ved stans i spillet, dette er skade og innbytte) Uten lyd Positive hendelser (mål og annet) kan vises i reprise en gang (gjelder ikke dommerens prestasjoner, som ikke kan vises i reprise) Ikke reklame og branding utenom fastsatte retningslinjer Storskjermproduksjonen skal lagres og kunne stilles til rådighet på DVD til NFF i etterkant av arrangement

Nødstrømsaggregat Kamper som arrangeres i flomlys må ha nødstrøm for 2/3 av flomlyset Alltid backup for: Lys i publikumsområder strøm i PA Videoovervåkning

Inngangskontroll Vite hvor mange som er innpassert til enhver tid Ikke overskride godkjent kapasitet Beslaglegging av ulovlige gjenstander Kan ikke pålegge å kroppsvisitere, men kan betinge kroppsvisitering for å slippe inn Husk vakter av begge kjønn

Inngangskontroll Vite hvor mange som er innpassert til enhver tid Ikke overskride godkjent kapasitet Beslaglegging av ulovlige gjenstander Kan ikke pålegge å kroppsvisitere, men kan betinge kroppsvisitering for å slippe inn Husk vakter av begge kjønn Eks forbudte effekter: Våpen Flasker (glass og plastikk) Pyro Alkohol Ikke brannsikre bannere Politiske / rasistiske / kommersielle / seksuelle budskap på flagg og bannere Laserpenner Videokamera Dyr

Supportere Klubbene er ansvarlige for sine supportere – også på bortekamper Ha god kontakt med arrangerende klubb på bortekamper Supportere skal behandles som andre tilskuere Toaletter, fasiliteter og annet Reisende lag pålegges å ta med sikkerhetssjef eller en han bemyndiger på bortekamper I tillegg til et antall vakter som står i rimelig forhold til eget antall reisende supportere

Autorisering av sikkerhetssjefer Sikkerhetssjefene i TL har gjennomgått opplæring og er autorisert AL står for tur i april Viktig at kunnskap bringes videre i egen organisasjon

Vaktkorpset Vaktkorpset skal trenes og øves Vaktkorpset må ikke under noen omstendighet opptre provoserende og alltid vise en nøytral fremferd ”- Ikke bare ser de på kampen, men de jubler også i sine gule vester når hjemmelaget scorer. Da kan man jo stille spørsmål ved hvor lojaliteten ligger når det virkelig smeller. Det er påfallende å registrere den type ting, sier Øvrebø til Dagbladet.no. ” 04.06.2007

Feiring av mål Spillere må ikke under noen omstendighet feire mål på en slik måte at det provoserer det andre lags supportere. Det er for eksempel ikke lov å løpe bort og feire og eller gestikulere foran det andre lagets supportere på en provoserende måte

Pyroteknisk materiell Forbudt! Utenom: Skriftlig forhåndstillatelse fra Forbundsstyret etter søknad Roman candles (før under og etter kamp på reservert område) Bengalske lys av autorisert personell på plass autorisert av anleggseier, politi og brannvesen Bortelag kan IKKE søke om bruk av pyroteknikk

SUPPORTERNE PRESISERING: Klubbene er ansvarlig for sine supporteres/tilhengeres opptreden. Samme fortolkning som for uefa.

SUPPORTERNE ENDRINGER: 4 DAGERS FRIST FOR BILLETTER VED BORTEKAMPER DERSOM GJESTENDE SUPPORTERE SKAL LEDEREN DELTA PÅ KAMPMØTET

SUPPORTERNE TO GRUPPERINGER: KLUBBENE ER ENIGE OM EN FELLES PLATTFORM FOR SANKSJONER MOT SUPPORTERE/BRÅKMAKERE SOM IKKE HAR TILFREDSSTILLENDE OPPTREDEN. NTF OG NFF I PROSESS MED DEPARTEMENT OG POLITI- DIREKTORAT OM ANSVARSFORHOLD OG FREMTIDIG HÅNDTERING AV BRÅKMAKERE. MØTE I MORGEN 28/3.