Geometrioppgave for 4.klasse Bygg et boligstrøk Geometrioppgave for 4.klasse
Valg av klassetrinn En 4.klasse har fra før gjort seg kjent med geometriske figurer og deres egenskaper (2.klasse), undersøker videre i 3.klasse, form og størrelse, hjørner, sider, kanter og sideflater.
L97 i fokus ”Elevene skal planlegge og undersøke hvordan vi kan bruke enkle former til å lage sammensatte figurer…”
Oppgaven Lage hus av mangekanter med utg.pkt. i trekanter. Undersøke hvilke trekanter som egner seg til husbygging og hvorfor. Få en idé om hvordan hus ser ut, litt funksjoner. Planlegge/tegne huset eller idéen. Bygge modellene, male og gjøre ferdig Evaluere, finne forklaring
Undring Trekanter; rettvinklede, likebeinte, stumpe og likesidede i forskjellige størrelser. I grupper skal elevene finne andre figurer (tegne av disse på ark) Alle forslagene samles og det samtales om dem. Hvilke type trekanter egner seg best til å danne vegger? Hvilke er best for tak? Plansjer på veggene
Hva er et hus? Elevene skal finne ut på egen hånd/i fellesskap hva de trenger, f.eks vegger, tak, gulv, pipe, dører, vinduer… Se på bygninger rundt i lokalmiljøet om tiden strekker til, eller læreren tar med bilder, modeller av ulike typer hus.
Planlegging Gruppene tegner forslag til huset de skal lage. Ta opp problemstilinger som hvordan lage et høyt hus, et langt hus… Tegningene kan være sett ovenfra, fra sidene eller i i utklippede modeller.
Bygging Egne tegnede trekanter og kopiere Det skal brukes kartong, teip og lim Alt males til slutt, hvis ikke det brukes farget kartong Elevene bør se det ferdige resultatet
Evaluering Har elevene forstått det vi ville formidle? Hvordan vet vi at de lærte noe? Ble det for mye på en gang? Hvordan var gjennomføringen? Mulighet for å gjøre oppgaven større: Volum og areal
Geometriske begreper Trekanter i regulære og uregulære former. Kvadrat av rettvinklet, likebeint trekant. Rektangel av rettvinklet trekant Flere polygoner og polyedre: Trapes, rombe, parallellogram, pyramide, prisme