Geometrioppgave for 4.klasse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
«Strykebrettcover og stativ»
Byggedetaljer, dører og vinduer
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Knut Grønvold •Eidsvoll videregående skole •Fagbrev som forskalingssnekker •Svennebrev som tømrer •Hovedfag i pedagogikk •Utdannet innen karriereveiledning.
HVA ER GRUNNLEGGENDE BEGREPER ? HVORFOR ER DE VIKTIGE ?
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Pedagogisk analyse.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
ARKITEKTENS PLAN Hva må arkitekter ta hensyn til?
Historiefaget i skolen
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
KARIUS OG BAKTUS PÅ PIRATEN
Framtida nå - les og forstå!
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Om å skrive om litterære tekster
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
DIDAKTISK OPPLEGG I GEOMETRI FOR 2.KLASSE
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
Oppmåling, målestokk og geometri,
DRAKE SIRKEL PARALLELLOGRAM AREALFORMLER REKTANGEL TRAPES.
Forside/oversikt Fag / tema Eventyr Trinn 1.trinn
Forside/oversikt Fag / tema Matematikk Trinn 1. – 2. klasse
Dette er SMART.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
Bygg en by av pepperkaker.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
MySaemienSitje- et møtested for den moderne same på Snåsa
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
SERVIETTBRETTING Visste du at serviettbretting har eksistert i over 500 år? Det finnes over 50 forskjellige bretteteknikker. Du må kunne minst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Hvordan bruker ulike aldersgrupper sosiale medier?
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Kulturelle skolesekken Satsingen er oppdatert og ny for sesongen Oppgaver er satt opp av fagpersoner innen skole og geologi. Den tar utgangspunkt.
En stor utfordring i en skole for alle! Svein H. Torkildsen, NSMO
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
M4 onsdag 22. okt.
Geometri Intro og former
Geometri Former og figurer.
Skill DNA Hvis du ønsker å gå fort, gå alene, men ønsker du å gå langt, gå sammen med noen!
GEOMETRIGEOMETRI fjerde kveld med familiematematikk.
Pytagoras’ setning Undervisningsopplegg laget av Johan Nygaard for Vitenfabrikken i Sandnes.
Perspektiv med ett, to og tre forsvinningspunkter.
For å finne opplysninger om tema: 1. klikk på figurerne på menyside لمعرفة المزيد عن هذا الموضوع : 1. إضغط على الأشكال الهندسية في القائمة - 2. Klikk på.
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
GeoGebra “En gratis dynamisk matematisk programvare til bruk i skoler”
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Van Hiele-modellen.
Geometri 3.
BTI-illustrasjoner Redigerbare.
Bruke Pytagoras-setning i berekning av ukjende storleikar
GEOMETRI Måling og utregning.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Geometri Figurer: egenskaper, Areal og omkrets
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Geometrioppgave for 4.klasse Bygg et boligstrøk Geometrioppgave for 4.klasse

Valg av klassetrinn En 4.klasse har fra før gjort seg kjent med geometriske figurer og deres egenskaper (2.klasse), undersøker videre i 3.klasse, form og størrelse, hjørner, sider, kanter og sideflater.

L97 i fokus ”Elevene skal planlegge og undersøke hvordan vi kan bruke enkle former til å lage sammensatte figurer…”

Oppgaven Lage hus av mangekanter med utg.pkt. i trekanter. Undersøke hvilke trekanter som egner seg til husbygging og hvorfor. Få en idé om hvordan hus ser ut, litt funksjoner. Planlegge/tegne huset eller idéen. Bygge modellene, male og gjøre ferdig Evaluere, finne forklaring

Undring Trekanter; rettvinklede, likebeinte, stumpe og likesidede i forskjellige størrelser. I grupper skal elevene finne andre figurer (tegne av disse på ark) Alle forslagene samles og det samtales om dem. Hvilke type trekanter egner seg best til å danne vegger? Hvilke er best for tak? Plansjer på veggene

Hva er et hus? Elevene skal finne ut på egen hånd/i fellesskap hva de trenger, f.eks vegger, tak, gulv, pipe, dører, vinduer… Se på bygninger rundt i lokalmiljøet om tiden strekker til, eller læreren tar med bilder, modeller av ulike typer hus.

Planlegging Gruppene tegner forslag til huset de skal lage. Ta opp problemstilinger som hvordan lage et høyt hus, et langt hus… Tegningene kan være sett ovenfra, fra sidene eller i i utklippede modeller.

Bygging Egne tegnede trekanter og kopiere Det skal brukes kartong, teip og lim Alt males til slutt, hvis ikke det brukes farget kartong Elevene bør se det ferdige resultatet

Evaluering Har elevene forstått det vi ville formidle? Hvordan vet vi at de lærte noe? Ble det for mye på en gang? Hvordan var gjennomføringen? Mulighet for å gjøre oppgaven større: Volum og areal

Geometriske begreper Trekanter i regulære og uregulære former. Kvadrat av rettvinklet, likebeint trekant. Rektangel av rettvinklet trekant Flere polygoner og polyedre: Trapes, rombe, parallellogram, pyramide, prisme