Hvordan lykkes med annonsert rekruttering? - Målgrupper og mediekanaler Elin Ulset Nordseth MediaPlus AS
Hvorfor trenger vi en strategi? Sikre at Oslo kommune får gode og riktige søkere Oslo kommune har kontroll over hvordan søkerne opplever OK som arbeidsgiver Kostnadsbesparende Dra nytte av fellesannonsering der det er mulig Mulig å nå de passive søkerne
Strategi Muligheter Hvem Orientering Innsikt Veien dit
Briefe byrå Sette mål for kampanjen Budsjett Muligheter
Definere hvem vi skal snakke til Segmentere publikum Hvem
Hvordan definere målgruppen? HVA HVEM HVOR HVORDAN Hvem
HVA Arbeidsoppgaver Absolutte krav til stillingen Ønskede kvalifikasjoner eller personlige egenskaper HVEM HVOR HVORDAN Hvordan definere målgruppen? Hvem
HVA HVEM Kjønn, alder, interesser, familiestatus, inntekt, yrke, utdannelse, livsstil, samfunnsklasse, personlighet etc. HVOR HVORDAN Hvordan definere målgruppen? Hvem
HVA HVEM HVOR Geografisk nedslagsfelt, distrikt/by, handelsområde, befolkningstetthet, klima, villighet til å flytte etc. HVORDAN Hvordan definere målgruppen? Hvem
HVA HVEM HVOR HVORDAN Hvordan oppfører målgruppen seg? Hvordan definere målgruppen? Hvem
Hvordan finne ut dette? Intern kompetanse Erfaring/Kunnskap Spørre nye ansatte Spørre de som slutter Medarbeidertilfredshetsundersøkelser Eksterne undersøkelser: - Universum - Synovate - TNS Gallup Hvem
Eksempel på målgruppeanalyse målt mot medievalg Ingeniør: - kvinner og menn - 25 – 50 år - bosatt og ønsker å jobbe i Oslo/Akershus årig høyere utdannelse innen tekniske fag Hvem
Aviser MediumAntallEnhetsprisDekningDkn.%MGIKontaktpris 1Varingen ,5594,21 053, ,19 2Østkantavisen ,0298,3703, ,29 3Nordre Aker Budstikke ,4062,3498, ,05 4Lokalavisen Frogner St.Hanshaugen ,913,2485, ,62 5Budstikka ,9098,1400, ,19 6Aftenposten aften ,62739,2388, ,31 8Romerikes Blad ,210,3364, ,48 9Østlandets Blad ,3643,9363, ,53 11Dagsavisen ,44710,7313, ,34 12Aftenposten Søndag ,33843,7305, ,12 13Raumnes ,5720,9305, ,16 14Lokalavisen Groruddalen ,9583,2297, ,00 15Ullern Avis/Akersposten ,9031,5289, ,55 16Nordstrands Blad Torsdagsutgave ,5734,3288, ,17 17VG Oslo ,95419,8278, ,69 18Finansavisen Lørdag ,9966,6276, ,67 19Aftenposten morgen (Alle utgaver) ,79747,8253, ,69 23Akers Avis/Groruddalen ,3242,2240, ,79 24Finansavisen (Alle utgaver) ,5785,9237, ,09 26A-magasinet ,53940,7236, ,19 27Eidsvoll Ullensaker Blad ,8361,4214, ,36 29Dagens Næringsliv (Alle utgaver) ,17315,2198, ,52 32Morgenbladet ,1023,5177, ,06 34Akershus Amtstidende ,5160,9156, ,39 35Dagbladet Søndag ,32713,8109, ,43 Hvem
Tidsskrifter/Magasiner (000)%Cov%CompIndexCPM 1. Auto Motor og Sport57,64, ,45 2. Mamma33,84, ,5 3. Mann57,64, ,31 4. Gjør Det Selv79,74, ,78 5. Bil1217,53, ,75 6. Mat & Helse56,83, ,02 7. Hus & Bolig912,73, ,24 8. Autofil811,63, ,55 9. Rocky23,23, , Kapital1014,83, , Alt om Fiske45,43, , A-Magasinet2231,23, , Interiørmag Maison45,23, , Vi Menn Bil811,63, , Båtmagasinet45,72, ,8 16. Teknisk Ukeblad710,42, , Elle Interiør45,52, , Norsk Golf45,42, , Reis23,32, , Vi Menn1622,32, , Båtliv342, , PC World Norge34,32, , Bonytt913,42, ,4 24. Interiør Magasinet57,22, , Se og Hør Weekend1521,52, , D!34,92, , Dine Penger912,92, , SportMagasinet(Dagb)79,82, , Motor2029,12, , Det Nye79,62, , Magasinet (Dagbl.)1622,82, , Se og Hør Tirsdag2232,22, , Illustrert Vitenskap1318, , National Geographic56, ,9 35. FHM57,21, , Fjell og Vidde69,11, , Eva22,61, , Vi Menn Båt56,81, , KK68,51, , VG Helg1826,41, ,88 Hvem
Eksempel på målgruppeanalyse målt mot medievalg Sykepleier - Kvinner - 25 – 50 år - Bor i Oslo/Akershus - Utdannelse innen helse- og sosialfag Hvem
Aviser Hvem
Magasiner/Tidsskrifter Hvem
Forstå målgruppens medievaner og deres inntrykk av Oslo kommune, medielandskapet og konkurrentens aktiviteter. Innsikt
Generasjon C Content Krever i større grad hverandres innhold fremfor innhold laget av store aktører Communication Kontinuerlig kommunikasjon Collaboration Vant til samarbeid og kreativitet Cash Vi forventer at nettbrukere vil kreve en andel av annonseinntektene de selv genererer ved innhold. (eks. You Tube) Innsikt
Medietrender I går I dag I morgen Elite Få bestemte for mange Mainstream Tilpasset felles referanser My Stream Individuelt tilpassede medier Informasjon Nyheter og kunnskap Underholdning Avslapping og drømmer Interaksjon Sosialt, involvering og påvirkning Dette påvirker både medievalg og tekstvalg. Innsikt
Flere trender Åtte av ti elleveåringer har mobiltelefon Innen 2010 vil ungdom bruke 80 % av sin medietid på digitale medier De unge bruker i dag 4,5 time på medieaktiviteter som ikke eksisterte i 1960 Ungdom bruker nå for første gang mer tid på internett enn på TV en gjennomsnittsdag. Innsikt
Konkurrentforståelse Hvilke andre arbeidsgivere konkurrerer vi med? Hva kan de tilby som vi ikke presenterer tilfredsstillende? Innsikt
Orientering Veien dit
Kommunikasjonsvalg Når Hvor Hvordan
Hvor - mediekanal Avis Internett Magasiner Fagblader Radio Andre
Alternative medier Internett: - Målgrupperettet (søkeord) - Fleksible presentasjonsformer - Rom for kreative løsninger - Direkte dialog med brukeren
Alternative medier Magasiner: - Høy grad av segmentering - Lang lese- og levetid - Positiv lesersituasjon - Kreative muligheter
Alternative medier Fagpresse: - Selektiv mot spesielle målgrupper/ yrkesgrupper - Interesserte lesere - Relativt lav annonsestøy - Gir mulighet for å nå målgrupper som er vanskelige å nå gjennom andre kanaler
Hvordan - kommunikasjonsalternativer: Hjerte, hode, hånd FølelserRasjonell Handling
Evaluering Oppnådd ønsket effekt Hva kan vi lære til neste kampanje
Takk for oss Elin Ulset Nordseth