Hvordan lykkes med annonsert rekruttering? - Målgrupper og mediekanaler Elin Ulset Nordseth MediaPlus AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Ruskonsulent Psykiatrisk senter Helgelandssykehuset Mosjøen
Andel reinnleggelser ved St. Olav per måned, Reinnleggelse definert som ø-hjelp innleggelse innen 30 dager etter forrige utskrivning Andel reinnleggelser.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Bygningsdelstabellen
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldremøte vg3 Onsdag
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Hva kan bankene og ungdommen lære av forskningen? Ellen Katrine Nyhus Universitetet i Agder Finansnæringens dag 27.Mars, 2012: Ungdom og økonomi.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Statsbudsjettet 2010 Noen kommentarer om Østfoldkommunenes situasjon Utviklingen i frie inntekter Videre arbeid med inntektssystemet Fordelingen av skjønnsmidlene.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kulturundersøkelsen i Sandnes Sandnes kommune 2004.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
En retrospektiv journalstudie
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Kjønn?Spørsmål 1: SvaralternativAntall% 1. Kvinne Mann7875 Antall svar:104 Snitt:1.75.
Hva er riktig utvikling av kollektivtrafikken i Oppland. Historikk
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
 Udgangspunkt Hovedkonto 0-6 Fratrukket -Forsyning -Tjenestemands- pension forsyning -Overførsler -Forsyning -Tjenestemands-
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lykkes med annonsert rekruttering? - Målgrupper og mediekanaler Elin Ulset Nordseth MediaPlus AS

Hvorfor trenger vi en strategi? Sikre at Oslo kommune får gode og riktige søkere Oslo kommune har kontroll over hvordan søkerne opplever OK som arbeidsgiver Kostnadsbesparende Dra nytte av fellesannonsering der det er mulig Mulig å nå de passive søkerne

Strategi Muligheter Hvem Orientering Innsikt Veien dit

Briefe byrå Sette mål for kampanjen Budsjett Muligheter

Definere hvem vi skal snakke til Segmentere publikum Hvem

Hvordan definere målgruppen? HVA HVEM HVOR HVORDAN Hvem

HVA Arbeidsoppgaver Absolutte krav til stillingen Ønskede kvalifikasjoner eller personlige egenskaper HVEM HVOR HVORDAN Hvordan definere målgruppen? Hvem

HVA HVEM Kjønn, alder, interesser, familiestatus, inntekt, yrke, utdannelse, livsstil, samfunnsklasse, personlighet etc. HVOR HVORDAN Hvordan definere målgruppen? Hvem

HVA HVEM HVOR Geografisk nedslagsfelt, distrikt/by, handelsområde, befolkningstetthet, klima, villighet til å flytte etc. HVORDAN Hvordan definere målgruppen? Hvem

HVA HVEM HVOR HVORDAN Hvordan oppfører målgruppen seg? Hvordan definere målgruppen? Hvem

Hvordan finne ut dette? Intern kompetanse Erfaring/Kunnskap Spørre nye ansatte Spørre de som slutter Medarbeidertilfredshetsundersøkelser Eksterne undersøkelser: - Universum - Synovate - TNS Gallup Hvem

Eksempel på målgruppeanalyse målt mot medievalg Ingeniør: - kvinner og menn - 25 – 50 år - bosatt og ønsker å jobbe i Oslo/Akershus årig høyere utdannelse innen tekniske fag Hvem

Aviser MediumAntallEnhetsprisDekningDkn.%MGIKontaktpris 1Varingen ,5594,21 053, ,19 2Østkantavisen ,0298,3703, ,29 3Nordre Aker Budstikke ,4062,3498, ,05 4Lokalavisen Frogner St.Hanshaugen ,913,2485, ,62 5Budstikka ,9098,1400, ,19 6Aftenposten aften ,62739,2388, ,31 8Romerikes Blad ,210,3364, ,48 9Østlandets Blad ,3643,9363, ,53 11Dagsavisen ,44710,7313, ,34 12Aftenposten Søndag ,33843,7305, ,12 13Raumnes ,5720,9305, ,16 14Lokalavisen Groruddalen ,9583,2297, ,00 15Ullern Avis/Akersposten ,9031,5289, ,55 16Nordstrands Blad Torsdagsutgave ,5734,3288, ,17 17VG Oslo ,95419,8278, ,69 18Finansavisen Lørdag ,9966,6276, ,67 19Aftenposten morgen (Alle utgaver) ,79747,8253, ,69 23Akers Avis/Groruddalen ,3242,2240, ,79 24Finansavisen (Alle utgaver) ,5785,9237, ,09 26A-magasinet ,53940,7236, ,19 27Eidsvoll Ullensaker Blad ,8361,4214, ,36 29Dagens Næringsliv (Alle utgaver) ,17315,2198, ,52 32Morgenbladet ,1023,5177, ,06 34Akershus Amtstidende ,5160,9156, ,39 35Dagbladet Søndag ,32713,8109, ,43 Hvem

Tidsskrifter/Magasiner (000)%Cov%CompIndexCPM 1. Auto Motor og Sport57,64, ,45 2. Mamma33,84, ,5 3. Mann57,64, ,31 4. Gjør Det Selv79,74, ,78 5. Bil1217,53, ,75 6. Mat & Helse56,83, ,02 7. Hus & Bolig912,73, ,24 8. Autofil811,63, ,55 9. Rocky23,23, , Kapital1014,83, , Alt om Fiske45,43, , A-Magasinet2231,23, , Interiørmag Maison45,23, , Vi Menn Bil811,63, , Båtmagasinet45,72, ,8 16. Teknisk Ukeblad710,42, , Elle Interiør45,52, , Norsk Golf45,42, , Reis23,32, , Vi Menn1622,32, , Båtliv342, , PC World Norge34,32, , Bonytt913,42, ,4 24. Interiør Magasinet57,22, , Se og Hør Weekend1521,52, , D!34,92, , Dine Penger912,92, , SportMagasinet(Dagb)79,82, , Motor2029,12, , Det Nye79,62, , Magasinet (Dagbl.)1622,82, , Se og Hør Tirsdag2232,22, , Illustrert Vitenskap1318, , National Geographic56, ,9 35. FHM57,21, , Fjell og Vidde69,11, , Eva22,61, , Vi Menn Båt56,81, , KK68,51, , VG Helg1826,41, ,88 Hvem

Eksempel på målgruppeanalyse målt mot medievalg Sykepleier - Kvinner - 25 – 50 år - Bor i Oslo/Akershus - Utdannelse innen helse- og sosialfag Hvem

Aviser Hvem

Magasiner/Tidsskrifter Hvem

Forstå målgruppens medievaner og deres inntrykk av Oslo kommune, medielandskapet og konkurrentens aktiviteter. Innsikt

Generasjon C Content Krever i større grad hverandres innhold fremfor innhold laget av store aktører Communication Kontinuerlig kommunikasjon Collaboration Vant til samarbeid og kreativitet Cash Vi forventer at nettbrukere vil kreve en andel av annonseinntektene de selv genererer ved innhold. (eks. You Tube) Innsikt

Medietrender I går I dag I morgen Elite Få bestemte for mange Mainstream Tilpasset felles referanser My Stream Individuelt tilpassede medier Informasjon Nyheter og kunnskap Underholdning Avslapping og drømmer Interaksjon Sosialt, involvering og påvirkning Dette påvirker både medievalg og tekstvalg. Innsikt

Flere trender Åtte av ti elleveåringer har mobiltelefon Innen 2010 vil ungdom bruke 80 % av sin medietid på digitale medier De unge bruker i dag 4,5 time på medieaktiviteter som ikke eksisterte i 1960 Ungdom bruker nå for første gang mer tid på internett enn på TV en gjennomsnittsdag. Innsikt

Konkurrentforståelse Hvilke andre arbeidsgivere konkurrerer vi med? Hva kan de tilby som vi ikke presenterer tilfredsstillende? Innsikt

Orientering Veien dit

Kommunikasjonsvalg Når Hvor Hvordan

Hvor - mediekanal Avis Internett Magasiner Fagblader Radio Andre

Alternative medier Internett: - Målgrupperettet (søkeord) - Fleksible presentasjonsformer - Rom for kreative løsninger - Direkte dialog med brukeren

Alternative medier Magasiner: - Høy grad av segmentering - Lang lese- og levetid - Positiv lesersituasjon - Kreative muligheter

Alternative medier Fagpresse: - Selektiv mot spesielle målgrupper/ yrkesgrupper - Interesserte lesere - Relativt lav annonsestøy - Gir mulighet for å nå målgrupper som er vanskelige å nå gjennom andre kanaler

Hvordan - kommunikasjonsalternativer: Hjerte, hode, hånd FølelserRasjonell Handling

Evaluering Oppnådd ønsket effekt Hva kan vi lære til neste kampanje

Takk for oss Elin Ulset Nordseth