Case studier: Tekniske og kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 21 til 23.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
Advertisements

Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Programvare for nisje SMS
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
1 Tilgjengeliggjøring av elektroniske registre – idéer og problemstillinger Seminar om tilgængeliggørelse af elektroniske arkivalier, Skógar, Island,
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Del 3 – B2C Pensum: Olsen, kap. 18 ”Symbolic Services”
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Kap. 64 Continously Online How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Digitale dokumenter Nils Pharo. Digitale dokumenter engelskspråklig kurs tverrfaglig del av sivilbibliotekarstudiet.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 1 VÅFF, våren 2002.
Hvordan virker Internett
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
10 regler for å skrive for web
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Tekniske og kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 21 til 23 ”case studier”
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Del 3 – B2C Pensum: Olsen, kap. 18 ”Symbolic Services”
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Begrensninger for anvendelse av teknologi Pensum: Olsen, kap. 3 ”Constraints on Technology”
Symbolske data Pensum: Olsen, kap. 2 ”Symbolic Data”
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 59 – Automatic Translation How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 11 – Case Studies: Technical Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

Case studier: Tekniske og kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 21 til 23

Elektroniske aviser  Fordeler:  24/7/365 service.  Continuous updates.  Customized information, at least in the respect that the customer can choose what he or she wants to see.  Fast and inexpensive dissemination.  Multimedia formats, text, pictures, audio, animation, and video.  Background information from archives.  Unlimited storage.

Som forretningsidé?  Vanskelig å få kundene til å betale  Reklameinntekter blir viktig  Hvor god er Web reklame?  Alternativ:  Inntekt fra online tjenester, f.eks:  Spill  Ringetoner  Konkurranser

Vil papiravisene forsvinne?  Forskjell i aktiviseringsnivå  Papiraviser god for scanning  Web aviser ser til å legge seg mellom TV og papiraviser (mye bilder og grafikk, lite tekst)  Men det kan være vanskelig å konkurrere med noe som er gratis over tid  Ungdommen kan få nye vaner  Vil papiravisene kunne bli elektroniske?

eBøker  ”Hype” for noen år tilbake  Har stort sett forsvunnet  God grunn til det. Papirboka er ingen dårlig idé  Men:  Tidligere var alle kontorer fulle av IT manualer  Disse er nå borte

Manualer  Store fordeler elektronisk:  Hyppige oppdateringer  Enkel distribusjon (på nettet, nedlastbar)  Hypertext  Søking  Kan utnytte formaliseringer

Formalisering av en manual for en tekstbehandler FormalizationExamples Typographical termsFont, paragraph, header, margin CommandsPrint, Cut, Paste DrawingsLine, rectangle, arrow Graphical effectsShadow, rotation, display order LanguageSpelling, grammar, thesaurus User-interface termsWindow, menu, toolbar, button Computing termsFile, auto recovery, database EquipmentPrinter, keyboard, mouse StandardsASIII, HTML, XML

Formalisering av denne læreboka FormalizationExamples OrganizationParts, chapters, headers, exercises ReferencesAuthor, title, publisher, URL TerminologyFormalization, symbol EquipmentComputers, displays, printers IT applicationsWeb, , Word processing DirectionsB2C, B2B, P2P ConceptseMusic, eBook StandardsASCII, HTML, XML

Neste generasjons ”lærebøker”  Dynamiske:  Videoklipp  Animasjoner  Demonstrasjoner  Tester  Database mer enn bok:  Artikler  Eksempler  Undervisningsmiljø:  Chat mellom studenter og lærere  Utveksling av ideer

Formalisering av en roman  Navn  Sidetall  men lite annet?  Hypertext og søking lite relevant  Hyppige oppdateringer ikke nødvendig  Men en stor fordel at boka kommer med sin egen ”leser”

Sammenligning Document typeEasy update.HypertextSearch toolsDynamics ManualsHighVery high High TextbooksMediumHighMediumHigh Other booksLow Scientific journalsHigh Medium Other journalsLow NewspapersMedium Low

Video on demand  Krever stor båndbredde  Avansert utstyr for å vise i fullformat  Nedlastning eller streaming  Vil gjøre videoutleie og DVD plater avleggs  Kommer, men begrenset av rettigheter og eksisterende maktstrukturer

Hva kan vi lære  Lett å overdreve teknologiens muligheter  Tekniske begrensninger som kan hindre eller bremse utviklingen  Overraskelser:  VLSI  Bredbånd på vanlig telefonlinje

Kulturelle begrensninger  eMusikk:  Symbolsk  Mulig allerede i dag både kommersielt og via pirater  Mer aktuell når stereoanlegget er koplet rett til Internett  Nye grensesnitt  Internett ideelle transportmedium  Elektronisk ideell lagringsform  Abonnementsordninger er framtiden, betal månedsavgift og last ned så mye du vil

Elektroniske tidsskriftsdatabaser  Fordeler:  Søking  Hypertext  Hurtig spredning  Billig lagring, gratis spredning  Leser kan lagre og organisere artikler elektronisk  Motstand:  Fra de som eier copyright og lever av å distribuere slike artikler  Svært ulogisk situasjon i dag, universitetene gjør jobben (skriver artiklene) men må betale for å lese disse  Men eksisterende (papir) tidsskrifter har prestisje (merkevare)

Fjernundervisning  Dette har vi holdt på med i svært mange år (jfr. brevundervisning)  For hver teknologi har en trodd at dette skulle ta av  Internet og Web gjør distanseundervisning enklere  Men det er kanskje andre faktorer som begrenser dette?

Markedsføring på Web  Er den like effektiv som i aviser?  Aktivisering?  Filtrering (pop-up mm)  Er bruker mer fokusert?  Plagsom (Spam)  Integrert med brukerens mål

Den elektroniske kunde  Teknologi gir nye koplinger mellom kunde og bedrift  Er vi mindre lojal på nettet enn i den fysiske verden?  Har vi også praktiske begrensninger her som reduserer konkurransen?  I den fysiske verden kan vi tenke langsiktig (godt kundeforhold), kan vi det på nettet?  Vet vi mer/mindre om den elektroniske kunden enn den fysiske?  Vil personifisert markedsføring være brudd på personvernet

Elektroniske ansatte  Vi jobber foran PC’en  Kan vi da like godt jobbe fra hjemmet?  Hva med det sosiale miljøet?  Vil bedriften være tjent med dette  Diskuter!

En bedre modell  Vi må ta hensyn til at tjenester har både åpne og lukkede deler  De lukkede kan ofte automatiseres  Men unntak og spesielle situasjoner må håndteres med åpne metoder  I praksis:  Om vi har et Web-skjema for kundekontakt  Må vi også ha telefon og/eller åpen ePost for kontakt  I praksis:  Om vi har trykk 1 for det, trykk 2 for det funksjonalitet i sentralbordet  Må vi også ha mulighet til å få kontakt med en sentralbordoperatør

Må vi velge - banktjenester  En fysisk bank er grei å ha når vi skal gjøre store og kanskje også vanskelige investeringer, f.eks. kjøpe hus i utlandet  Personlig kontakt er greit å ha når vi har mistet lommeboka i utlandet  Ellers kan vi kanskje klare oss med Internett tjenester  Vi trenger altså både-og, men må selvfølgelig være villig til å betale for dette

Må vi velge - reisebyrå  For kompliserte reiser er det greit å få eksperthjelp  For enkle reiser kan vi bestille billettene selv  Vi trenger begge deler

Åpne og lukkede deler Booking system Human agent håndteres hver for seg.

Bedre automatiske tjenester  Tilfredsstiller dagens billettbestillingssystemet våre behov?  Kan vi forbedre det automatiske systemet?