Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Internship høsten Internship høsten 2014.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
16 Repeter for å huske og forstå
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Forside/oversikt Fag / tema Historie Trinn 9. trinn
Status og planer landet rundt om forkurs/realfagskurs, tresemesterordning og Y-vei: 1.Hva har vi gjort, og hva planlegger vi for å tilpasse alternative.
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
Toppskolering AOFs tilbud.
Forkurs og Tresemesterordning (TRES) Fakultet for teknologiske fag Høgskolen i Telemark Høgskolelektor Jens Harald Aarnes Førstekonsulent Anne M. Blichfeldt.
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 – Materiallære
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Beste praksis Arbeid for bedre læring i matematikk ved ingeniørutdanningen OFA.
JORD JORDLÆRE - Introduksjon
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Bestått/ikke-bestått
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Student i ”moden” alder
Agenda Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra PuP (Bjørn Andersen) Råd om/prosedyre for utenlandsopphold sett fra instituttene Råd om/prosedyre.
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
100 lure ord å lære.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN En gjennomgang av:  Opplegget  Frister  Informasjonskilder.
2005 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Hva vi snakker om SIS 1070 Teknologiledelse-1 obligatorisk fag i siv.ing.utdanninga (unntatt IØT) ca 1200 studenter H stud.ass’er 4 faglærere +
Universellforum 2016.
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
Seminarundervisning EXFAC03
FYS2130 Svingninger og bølger
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Universellforum 2016.
Bienvenido.
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005

Hvem og hvor  Avdeling for informatikk og e-læring ved HiST  Fag: Diskret matematikk og algoritmer, 14 studiepoeng.  Evaluering  Midtsemestertest på nett: 30 %  Avsluttende eksamen: 70 %  Obligatoriske øvinger (kreves bestått)

Bakgrunn for øvingsopplegget  Før: skriftlige individuelle/gruppe-innleverte øvinger.  Mye (unødig?) tid brukt på å rette innlevert øvingsarbeide. Mange studenter sjekker kun om de har fått godkjent, og leser ikke kommentarer.  Ønske om å omdisponere ressursene slik at mer tid ble frigjort til andre sider ved læringen  Mulighet til hyppigere testing/tilbakemelding til/fra studentene.

Opplegget  Det ukentlige øvingsarbeidet hadde tre varianter:  Flervalgsøvinger  Presentasjonsøvinger  Programmeringsøvinger  Disse tre kan dekke veldig forskjellige sider ved læringsprossessen.

Flervalgsøvingene  Hver 14.dag  Deles ut en uke i forkant, uten alternativene oppgitt  På innleveringsdagen logger de på Evatesting og besvarer øvingen.  Tidsfristen er forholdsvis kort (< 60 min), slik at en ”tvinges” til å jobbe med oppgavene i forkant  En flervalgsøving kan ikke teste alt, resten forsøkes vist i presentasjonsøvingene og programmeringsøvingene.

Presentasjonsøvingene  Hver 14.dag  Øvingene deles ut ca. en uke i forkant.  På presentasjonsdagen plukkes studentene ut til å presentere gruppens svar på en bestemt oppgave.  Trenger mer trening i å presentere!  Notatene legges direkte ut på nett etter timen (TabletPC)

Programmeringsøvingen  Hver 14.dag  Deles ut 2-3 uker i forkant  Presenteres og godkjennes på data-lab  Gir studentene trening i å programmere

Flervalgsøvingssyklusen  Opprette en test  Finne oppgaver  Finne alternativer  Lage løsningsforslag  Legge til oppgave  Ny (klipp og lim)  Fra pool  Ta test som lærer  Aktivere test  Se/rette besvarelser  Statistikk  Evaluering

Besvarelser - oversikt

Besvarelser – per student

Statistikk

Tilbakemelding fra studentene

Tilbakemelding – midtsemesterprøve

Tidsbruk – midtsemesterprøve  Hvor mye tid ville du hatt behov for ved tradisjonell eksamen uten svaralternativer?  Konklusjon: En kan teste større del av pensum på samme tid.