Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005
Hvem og hvor Avdeling for informatikk og e-læring ved HiST Fag: Diskret matematikk og algoritmer, 14 studiepoeng. Evaluering Midtsemestertest på nett: 30 % Avsluttende eksamen: 70 % Obligatoriske øvinger (kreves bestått)
Bakgrunn for øvingsopplegget Før: skriftlige individuelle/gruppe-innleverte øvinger. Mye (unødig?) tid brukt på å rette innlevert øvingsarbeide. Mange studenter sjekker kun om de har fått godkjent, og leser ikke kommentarer. Ønske om å omdisponere ressursene slik at mer tid ble frigjort til andre sider ved læringen Mulighet til hyppigere testing/tilbakemelding til/fra studentene.
Opplegget Det ukentlige øvingsarbeidet hadde tre varianter: Flervalgsøvinger Presentasjonsøvinger Programmeringsøvinger Disse tre kan dekke veldig forskjellige sider ved læringsprossessen.
Flervalgsøvingene Hver 14.dag Deles ut en uke i forkant, uten alternativene oppgitt På innleveringsdagen logger de på Evatesting og besvarer øvingen. Tidsfristen er forholdsvis kort (< 60 min), slik at en ”tvinges” til å jobbe med oppgavene i forkant En flervalgsøving kan ikke teste alt, resten forsøkes vist i presentasjonsøvingene og programmeringsøvingene.
Presentasjonsøvingene Hver 14.dag Øvingene deles ut ca. en uke i forkant. På presentasjonsdagen plukkes studentene ut til å presentere gruppens svar på en bestemt oppgave. Trenger mer trening i å presentere! Notatene legges direkte ut på nett etter timen (TabletPC)
Programmeringsøvingen Hver 14.dag Deles ut 2-3 uker i forkant Presenteres og godkjennes på data-lab Gir studentene trening i å programmere
Flervalgsøvingssyklusen Opprette en test Finne oppgaver Finne alternativer Lage løsningsforslag Legge til oppgave Ny (klipp og lim) Fra pool Ta test som lærer Aktivere test Se/rette besvarelser Statistikk Evaluering
Besvarelser - oversikt
Besvarelser – per student
Statistikk
Tilbakemelding fra studentene
Tilbakemelding – midtsemesterprøve
Tidsbruk – midtsemesterprøve Hvor mye tid ville du hatt behov for ved tradisjonell eksamen uten svaralternativer? Konklusjon: En kan teste større del av pensum på samme tid.