JUS201 Dag 10 14.11.12.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen i Møre og Romsdal Ny offentleglov – relevante endringer for kommunene •Endringene – større åpenhet •Gjennomføring.
Rettsregler vedrørende Internett og betydningen for informasjonsfriheten Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hvilke rettsregler gjelder for norske nettsteder? Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Saker og dokumenter på Internett
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag Steinar Taubøll - JUS201 UMB Dagens program • Gjennomgang av praktiske oppgaver •nr 1 og 2 • Prosessuell kompetanse -Forvaltningslovens.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
E-forvaltningsforskriftens (efvf) krav til elektronisk kommunikasjon
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighetsprinsippet Forelesning , “Digital forvaltning”, DRI 1001 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Informasjonsplikt og uttalerett
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Studieadministrativt forum 26. februar 2010
JUS201 Dag
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
JUS201 Dag
Offentlighet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Personopplysningsloven
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Spesialrådgiver Tore Gullichsen, Mandal kommune
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Kort om innsyn og åpenhet
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
3 Marius Stub.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Oppgavegjennomgåelse i forvaltningsrett 29. mars 2007
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 7 2./4. april Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og annet konfidensialitetsvern (+ innledning til juridisk del av emnet) Prof. Dag Wiese Schartum.
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Tvistelovens regler om offentlighet og dokumentinnsyn
3 Marius Stub.
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Rettslige krav til innsyn og offentlighet mv
Dag Wiese Schartum, AFIN
Prof. Dag Wiese Schartum
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
3 Marius Stub.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Utskrift av presentasjonen:

JUS201 Dag 10 14.11.12

Dagens program Praktisk oppgave 7 og 8 Orientering om eksamen Introduksjon til innsynsrett

Praktisk oppgave 7

Oppgave 7 Ting å legge merke til: Løsningsforslag: Fristregler er ofte vanskeligere enn det ser ut til Fristberegning kan variere med sakstype Tre viktige tidspunkter: Start – Avbrytelse – Slutt Forskjellen på ”kommet frem” og kommet til kunnskap Forskjell på direkte levering, vanlig post og e-post Fristen i fvl § 29 står i kap VI og gjelder derfor enkeltvedtak Løsningsforslag: Fristen løper fra 26.09 og går ut 17.10. Avbrytelse skjer 20.10 når mailen kommer til postmottak@fkd.dep.no Ottos klage har kommet for sent

Praktisk oppgave 8

Oppgave 8 Ting å legge merke til: Forskrifter kan ikke påklages Et forskriftsvedtak kan tenkes å være enkeltvedtak i forhold til noen Rettslig interesse for organisasjoner er mest sannsynlig for dem som er nærmest til å representere, for eksempel har et klart definert interesseområde, er representative og har geografisk tilknytning Fristreglene er annerledes for dem som ikke er part i førsteinstansvedtaket.

Innsynsrett for allmennheten

Offentlig dokumentinnsyn: Hvorfor åpne opp? Mulighet for mediafokus Avdekke kritikkverdige forhold Bidra til demokratisk kontroll Mulighet for enkeltpersoner Se saker man ikke er part i Vurdere forskjellsbehandling Materiale til samfunnsforskning

Offentlig dokumentinnsyn: Hvorfor begrense? Kan gjøre forvaltningens arbeid vanskeligere Fare for at realitetene da blir avgjort muntlig i de lukkede rom Hensynet til forvaltningens klienter Taushetsplikt

Offentleglova Lov av 19. mai 2006 nr 16 Trådte i kraft 1.1.2009 Noen dokumenter må legges fram Noen må holdes hemmelig Mellomtilfeller Taushetsrett og opplysningsrett Plikt til å vurdere meroffentlighet Innsynsrett for parter i en sak regulert i fvl. Kap. IV Ganske likt, men noe mer innsyn

Hovedregler § 4,2: dokumentbegrepet Saksdokument for organet er dokument som er komne inn til eller lagde fram for eit organ, eller som organet sjølv har oppretta, og som gjeld ansvarsområdet eller verksemda til organet. Eit dokument er oppretta når det er sendt ut av organet. Dersom dette ikkje skjer, skal dokumentet reknast som oppretta når det er ferdigstilt.

Hovedregler Hvem kan få informasjon? Hvordan? § 3: ”Alle” inkludert utlendinger Hvordan? § 3: ”hos vedkommande organ” Må kreves – ingen plikt til publisering

Offentlighetsloven: Hovedregler Hvordan komme på sporet av en sak? § 10: «Organet skal føre journal etter reglane i arkivlova med forskrifter. Kongen kan gi forskrift om at organ som fører elektronisk journal, skal gjere han allment tilgjengeleg på Internett, og om korleis det skal gjerast» - Mye brukt av media Saksbehandlere ”skriver for nettet”

To hovedformer Unntak Forbud mot offentlighet (skal) - Taushetsplikt Eks: Graderte dokumenter kan unntas helt Sikkerhetsloven av 20.mars 1998 nr. 10 § 11 Adgang til unntak (kan) Unntak knyttet til dokumentets form/tilblivelse – interne dokumenter Unntak knyttet til dokumentets innhold

Unntak på grunn av dokumentets innhold ”kan” unntas Gjelder ”opplysninger” i dokument Formål: Ikke gjøre arbeidet lettere for kriminelle Galleri Munch

Forvaltningslovens regler om taushetsplikt

Forvaltningslovens regler om taushetsplikt Gjelder for alle som arbeider for forvaltningen Suppleres av spesiallover og forskrifter Noen yrkesutøvere har taushetsplikt uansett hvor de arbeider Leger, psykologer, advokater, prester m.fl.

Forvaltningslovens regler om taushetsplikt Vern av private interesser Hovedregel § 13 Personlige forhold Helse, økonomi, familiesituasjon, trygdeytelser ++ Forretningshemmeligheter Økonomi, oppfinnelser, strategier ++

Forvaltningslovens regler om taushetsplikt § 13,1: Taushet om det man ”får vite” Mer enn dokumenter Ikke bare skriftlige opplysninger § 13,3: Plikten er varig §§ 13a og 13b: begrensninger av plikten § 13a,1: Samtykke fra den som blir beskyttet § 13b,1: Part i samme sak

Dokumentinnsyn for partene

Dokumentinnsyn for partene Partsoffentlighet Rett til å se sakens dokumenter Gjelder ved enkeltvedtak Gjelder partene og deres representanter Går på noen områder lenger enn innsyn etter offentlighetsloven

Dokumentinnsyn etter forvaltningsloven kap. IV § 18,1: Parten har rett til innsyn § 18,2: Unntak for interne dokumenter § 18,3: Likevel krav på å se deler av interne dokumenter Faktiske opplysninger Inkl. notater gjort etter telefonsamtaler og befaringer Sammendrag eller bearbeidelse av faktum Inkl. vurderinger. Eks: ”dårlig vedlikehold”

Dokumentinnsyn etter forvaltningsloven kap. IV Taushetsplikten etter § 13 gjelder ikke Jf. § 13b,1 nr.1 Annen taushetsplikt kan gjelde. Eks: graderte dokumenter § 19 regulerer tilsvarende opplysninger Parten ”har ikke krav på” opplysninger Opp til organet om innsyn skal gis

Dokumentinnsyn etter forvaltningsloven kap. IV § 19,1 a: Nasjonens sikkerhet § 19,1 b: Forretningshemmeligheter § 19,1 c: Hensyn til partens egen helse og personer som står ham nær Situasjonen kan gå fra vondt til verre Typisk ved rusmisbruk, barnevernsaker, bidragsplikt

Dokumentinnsyn etter forvaltningsloven kap. IV § 19,2 Interesseavveining ”vesentlig betydning” a: Annen persons helseforhold b: Andre forhold - ”særlige grunner” Eks: familieforhold, vandel Forvaltningens behov for å beskytte sine kilder Eks: Hvem har anmeldt meg? Eks: Rt. 1993 s. 1409. Represalier Parten kan pålegges taushetsplikt om det han får vite. Overtredelse straffbart