Global Blue Tax Free Kristiansand – CHINAVIA
Tax Free Shopping Globe shopperes fordeler Billigere å handle ute enn hjemme. Høy MVA-sats gjør det rimelig å handle. Butikkens fordeler ved å tilby TFS Turister påvirkes til å handle mer. Bedre inntjening for butikk. Tilby en rabatt som ikke påvirker bunnlinjen
Et stort nettverk.. 300,000 35M Butikker tilbyr tjenesten verden over Reisende pr år benytter tjenesten
Vi er der du er… 42 land5 kontinenter
Globe shoppers are spending more than ever Increase in tax free spend by globe shopper nationality January December 2012 Source: Global Blue Tax Free Shopping sales data
Globe shoppers make shopping a priority Number of travellers who report shopping as a vital part of their trip, by nationality Source: Global Blue Review % Russia 82% China Middle East 56%
TOPP 10 LAND - NORGE
TOPP 10 FYLKER RankLandOppgangI fjorAndel 1.Oslo+20,2%142,2% 2.Hordaland-1,4%223,4% 3.Rogaland+16,5%45,7% 4.Finnmark+1,9%35,5% 5.Sogn og Fjordane +20,0%64,6% 6.Møre og Romsdal +0,3%53,8% 7.Troms+3,7%73,2% 8.Akershus+9,9%81,7% 9.Nordland+33,7%101,6% 10.Oppland-1,4%90,9 %
1. Oslo Rank PY:1Endring i SIS: +20,2 % Endring i Trxn: +7,4% Topp 5 Sector Main by Trxn Topp 5 Nasjoner Topp 5 Refund Location by Trxn Topp 5 Refund Point by Trxn
2. Hordaland Rank PY:2Endring i SIS : -1,4% Endring i Trxn: -1,6% Topp 5 Sector Main Topp 5 Nasjoner Topp 5 Refund Location Topp 5 Refund Point
3. Rogaland Rank PY:4Endring i SIS: +16,5% Endring i Trxn: +20,4% Topp 5 Sector Main Topp 5 Nasjoner Topp 5 Refund Location Topp 5 Refund Point
5. Sogn og Fjordane Rank PY:6Endring i SIS: 20,0% Endring i Trxn: +27,3% Topp 5 Sector Main Topp 5 Nasjoner Topp 5 Refund Location Topp 5 Refund Point
14. Vest-Agder Rank PY:13Endring i SIS: -6,98% Endring i Trxn: -0,4% Topp 5 Sector Main Topp 5 Nasjoner Topp 5 Refund Location Topp 5 Refund Point
Turistinformasjon
Kristian B. Jørgensen, adm.dir. Fjord Norge HRR utg. 05/13 September «Vekst fra Asia kompenserer for svikt fra Europa»
Kontinentenes andeler 2012 mot 2013
Tilbakeblikk på topp 10 nasjonene i 2013 Total Omsetning Januar - Oktober
Tilbakeblikk på topp 10 nasjonene i 2013 Antall Transaksjoner Januar - Oktober
“Four years ago China was one third of our American business. Now it’s four times our American business.” -- Michael Ward, MD, Harrods
1. Kina Rank PY:2Endring i SIS : +68,7 % Endring i Trxn : +56,4 % Kategori% av TotalEndring Watches&Jewl.43,3 %+84,3 % Fashion&Cloth.34,6 %+76,0 % Souv&Gifts14,6 %+28,3 % Other Retail2,0 %+44,2 % Cons.Electr.1,8 %+40,8 % Other3,7 % Fylke% av TotalEndring Oslo68,4 %+42,2 % Hordaland17,0 %+54,3 % Sogn og Fjordane5,7 %+3,3 % Akershus2,2 %+31,2 % Rogaland1,9 %+49,3 % Other4,8 %
2. Russland Rank PY:2Endring i SIS : +5,3 % Endring i Trxn : +8,3 % Kategori% av TotalEndring Souv&Gifts30,4 %+3,0 % Fashion&Cloth.28,5 %+12,0 % Other Retail23,9 %+11,4 % Watches&Jewl.4,5 %-6,5 % Cons.Electr.3,8 %-0,9 % Other8,9 % Fylke% av TotalEndring Finnmark33,8 %+12,9 % Oslo26,6 %-2,6 % Hordaland16,4 %+9,6 % Troms5,6 %-4,3 % Møre og Romsdal4,1 %-0,9 % Other13,5 %
Fokus for innovasjon Norge for •Høyt fokus: •Norge, Sverige, Danmark, Storbritannia, Nederland, Tyskland 2. •Fortsatt trykk, men markedene er svake: •Frankrike, Spania, Italia 3. •Ekspanderende marked: •Russland, Polen 4. •Offensiv satsing: •USA, Japan, Kina, Sør-Korea 5. •Up and coming: •India, Brasil 6. •Enkeltsatsinger: •Taiwan, Hong Kong