Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
Advertisements

Sekretariatkurs.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Forventninger og videre arbeid…...
Antall spillere, inntreden på banen - feil og konsekvenser, samt nyheter bl.a. etter NFF’s ting sist helg.
Samspill og Samhandling
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Generelt ved medarbeidersamtaler
- Hovedrolle eller birolle
Dommerrollen Stil & profil - vi som dommere
Barnets tredje leveår Trinn 5. Tema for trinnet  Barnet og familiens identitet  Kommunikasjon  Trassalder – likt for alle barn og alle foreldre? 
Felles plattform dommer og veileder
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”

AKB-Pårørende en ressurs
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Basisferdigheter Sarpsborg, 14. – 15. november 2009 Morten Høgberg.
Lørenskog Idrettsforening
Mål med talentutvikling (dommer) i Oslo Fotballkrets 2009
Staten Vi har også sammenlignbare undersøkelser fra 1991 og i Disse viser bl.a.: Bakgrunn: Journalisten er ”på vei ut” og kommunikatøren med utdanning.
EU-utvidelsen Arbeidsinnvandring og kampen mot sosial dumping Statssekretær Kristin Ørmen Johnsen, Kommunal- og regionaldepartementet.
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Aktører, roller og relasjoner Noen punkter fra rollespill Bortreiseseminaret mars 2002.
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Disiplinære forføyninger Sarpsborg, 7. mars 2010 Morten Høgberg.
Fadderoppgaven - hva vektlegges?
Hva forventer vi av dommer på ulike nivå.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Lederegenskaper Sarpsborg, mars 2009 Morten Høgberg.
Protester Sarpsborg, 5. mars 2010 Morten Høgberg.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
DISKUSJON (å slå i stykker)
1 Veien mot målet: Bakgrunn Mål for oppgaven Litt teori Funn Forslag til forbedring EiT – Jenter og Data – Gruppe 3.
Kvinne på Topp 2008 Samling 2 Sørmarka september 2008.
REKRUTTERE INTERNT/EKSTERNT: FORDELER/ULEMPER
ETIKK OG MORAL I KIWANIS
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Gode råd for å selge inn en kommunikasjonsplan
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
RETNINGSLINJER FOR SESONGEN 2009 RUNE PEDERSEN, NFF.
Opprettholdende faktorområder
Veilederskjema Quality Hotel og Resort, Sarpsborg 21. – 22. mars 2009.
KICK OFF 2010 Trondalen 8/4. Fair Play – Hva er det? …respekt for motstandere, dommere og alle andre i fotballfamilien …og hva gjør vi for å etterleve.
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Dommerrollen Jørn Egelund / Svein Dahle. Dommerrollen Hvordan var det å komme inn hit? Hvem av oss kommer dere til å høre mest på? Og hvorfor?
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Steget mot 2.divisjon? Hva kreves? Hvilke utfordringer venter? Observ./DUK/DUR Hva er forskjell fra 3. til 2.divisjon? Forventninger til opprykksmuligheter.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Fair play-møte med trenere og dommer før kamp.  Det skal ikke være høyt press ved igangsetting fra motstanders keeper (pressfri sone)  Når kampen er.
Del 1: Selvinnsikt. Kurs i tre deler: 1)Selvinnsikt Bli mer bevisst dine egenskaper, interesser og verdier. 2) Personlig økonomi Lær om hvordan ulike.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Torsdag 30. mars kl Nordhuset
Klubben for alle.
Uteseksjonen i Stavanger
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Kommunikasjon; forutsetninger
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Utskrift av presentasjonen:

Sarpsborg, 21. - 22. mars 2009 Morten Høgberg Lederegenskaper Sarpsborg, 21. - 22. mars 2009 Morten Høgberg

Lederegenskaper Internt (i trioen) Eksternt (ovenfor de andre aktørene)

Regel 5 sier at dommeren skal lede kampen

Delmål for å lede kampen Skape tillit Ha autoritet Styre temperaturen i kampen Skape flyt Ha kontroll på kampen

Hjelpemidler Verbal kommunikasjon Kroppsspråk Personlighet Fløyte og kort

Verbal kommunikasjon Bruk dialog aktivt på banen, men den må være målrettet Til å være preventiv Til å skape samarbeid Til å advare Til å vise omsorg Til å irettesette Dette kan trenes

Kroppsspråk Må stå i stil til den verbale kommunikasjonen Er et supplement til verbal kommunikasjon, men samtidig et virkemiddel for å kommunisere med flere samtidig Må stå i stil til personligheten din Dette kan trenes!

Reaksjonsmønster Reaksjonsmønsteret må stå i stil med Forseelsen Temperaturen i matchen Markeringsbehovet Konsekvensen av hendelsen

Personlighet Vær deg selv! Vær mer av deg selv! Vær bevisst på hvordan du opptrer

Kjennetegn på Kamplederen Løsningsfokusert Fokus på påvirkelige forhold Strategisk i forhold til kampavviklingen Preventiv Konsekvent Tar tak

Synlighet Det er ønskelig å være usynlig så mye som mulig, men synlig når det er behov Når vi er synlige ønsker vi å utstråle ro, kontroll og engasjement Balanser synligheten etter temperaturen i kampen