Medie- og informasjonskunnskap Bydel Vestre Aker 24. oktober 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Retningslinjer for informasjons- og mediehåndtering Sentralstyremøtet Norsk Psykologforening
Jobbsøking.
Hva er en sak - hvordan komme på?
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
Servicekonferansen 2008 Test av kommunal service KSI-måling ™ KOMMUNAL SERVICE INDEKS™ Sidsel Brath Informasjons- og servicesjef.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hvordan intervjue en forsker?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
CV Curriculum Vitae.
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Personlig planlegging
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie Bydel Vestre.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Bydel Grorud.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport – praktisk bistand fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 7
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - hjemmesykepleie fra kommunal.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
10 regler for å skrive for web
Synlige i media.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Politisk påvirkning.
RAPPORT saklig og informativ
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Folkebibliotek.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skolefritidsordning.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen NAV NAV Innbyggerundersøkelsen.
Utarbeidet av Sissel Vestre
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Helsestasjon.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Forbrukerrådet Kommunetesten 2016
Ulvejakt og media.
Utskrift av presentasjonen:

Medie- og informasjonskunnskap Bydel Vestre Aker 24. oktober 2007

”Jeg håper vi aldri opplever den dagen da forholdene er så elendige som avisene vil ha det til.” Will Rogers ( ) amerikansk humorist Oslo kommune Byrådslederens avdeling

Hvordan saken egentlig er

Mediehåndtering •Respekt - ikke frykt •Muligheter - ikke vanskeligheter •Regler - fortrolighet •KISS

Forts… •Ta aldri lett på håndteringen •Gi deg tid •Vær godt forberedt •Maks tre budskap - lag budskapene NÅ! •Eget fakta-ark –lag fakta-arket NÅ!

Noen aktører i Bydel Vestre Aker • (Nytt) BU •Bydelsledelse •Mellomledere •Tjenestebestillere •Tjenesteutførere •Fagorganiserte •NAV-kontoret •Tjenestebrukere •Pårørende •Innbyggere generelt •Lokalavis •Private tjenesteleverandører •Interesseorganisasjoner

Bydel Vestre Aker i mediabildet •Bydelsøkonomi •Barnehagedekning •Bosetting •Barnevern •Pleie og omsorg •Ambassadesaken

Huskeliste for samarbeid med journalister •Klargjør om henvendelsen gjelder bakgrunnsinformasjon eller om det er et intervju. •Aldri la deg intervjue om vanskelige eller sensitive saker på telefon. Inviter journalisten ned på kontoret ditt. Still kontrollspørsmål for å sjekke om vedkommende har forstått deg riktig. •Vær godt forberedt – ta aldri et telefonintervju uten en tenkepause – be journalisten ringe tilbake slik at du rekker å forberede deg og sjekke med kolleger og fagansvarlige i din virksomhet.

•Dersom saken eller situasjonen tilsier det – be om å få spørsmålene på mail og besvar dem på mail. •Om nødvendig bruk båndopptaker på bordet under intervjuet med journalisten. •Be alltid om å få lese hele saken før den går i trykken, ikke bare det som er direkte sitater fra intervjuet med deg. Viktig å sjekke faktaopplysninger og journalistens forståelse/mangel på forståelse av hva som er sagt. Misforståelser oppstår lett! •Kommenter aldri påståtte uttalelser journalisten refererer for deg fra kolleger i andre etater eller eventuelt eksterne aktører – sjekk alltid kilden først! •Vær proaktiv – ta initiativ. Bruk mediene til å praktisere offentlighet i forvaltningen. Selg de gode sakene dine, og de dårlige sakene før journalistene graver dem frem. – Ta regigrep. Hvis ikke du selv tar regien i en gitt sak, vil noen ta den for deg. Det kan du angre på.

•Klag på dårlige/ufullstendige/feilaktige oppslag. Krev om nødvendig en beriktigelse. Klagen går først til journalisten, deretter videre til redaksjonssjef og redaktør dersom du ikke møter gehør hos vedkommende som har laget saken. Du blir IKKE behandlet dårlig neste gang journalisten ringer, tvert i mot får du respekt for å opptre profesjonelt. •Kjenn dine rettigheter som intervjuobjekt. Vit hva som står i Presseforbundets Vær-varsom-plakat. Vær et profesjonelt intervjuobjekt! •Husk at journalister alltid er på jobb, enten du treffer dem i skiløypa, over en pils på byen eller i et middagsselskap med felles bekjente. Vær ikke løsmunnet! •Husk at journalisten ikke er en fiende – men heller ingen venn.

Regelverk •Kommuneloven §4 •Mer-offentlighet •Uttalelsesrett •Intern kommunikasjon •Tydelighet i kommunikasjon –Internt grunnlag for ekstern tydelighet •Vær varsom plakaten

Bruk mulighetene •Sette agendaen fremfor ”å bli satt” •Ingen uttaleplikt i alle saker –bruke uttalemuligheten konstruktivt •Tall •Sjekk hva primærkilden mener/sa!

Arbeidsmetoder •KO-KO •Undervurder aldri innsikten •Overvurder aldri kunnskapen •Kontrollspørsmål •Kontroller fakta –Faktainformasjon: tall, navn, tidsrammer!

Bruk alle tilgjengelige infokanaler: •Internett •Din Bydel •Direkte kontakt med Akersposten •Egne sider i Akersposten •Oslonå •Nettverksinformasjon •Førstelinje (02 180) •Egne medarbeidere •Intranett •Andre bydeler

Informasjonsøkonomi 3. En henvendelse fra publikum avbryter den egentlige tjenesteproduksjonen. Dårlig og upresis informasjon genererer publikumshenvendelser. Det er dårlig informasjonsøkonomi ikke å kvalitetssikre informasjonen. Gjennomsnittlig publikumshenvendelser på fem minutter kan fort være resultatet. 4. Publikum blir mer vandt med å finne faktainformasjon selv. Da må kvaliteten på informasjonen som legges frem være god og utfyllende. Informasjonen må være oppdatert.

Informasjonsøkonomi 5. Standardbrev er sjelden god informasjonsøkonomi. Brevleseren må være mer i fokus. Gamle og utdaterte standardbrev forhindrer god informasjon og forhindrer effektiv og ressursbesparende informasjonsarbeid. 6. En videresendt henvendelse er sjelden god informasjonsøkonomi. Flere blir forstyrret i tjenesteproduksjonen. 7. Informasjonsøkonomisk bør en helhetlig plan for informasjonsarbeidet iverksettes. Da unngås usakelige mediehenvendelser, og medieoppslag. Slike resultater medfører ofte kostbar brannslukking på flere plan.

Informasjonsøkonomi 8. Informasjon kan ikke neglisjeres, det vil straffe seg - ofte fra svært uventet hold. 9. Utarbeid alltid gjennomtenkt skriftlig informasjon. Klar, skriftlig informasjon er mer effektiv og gir mindre muligheter for tolkninger enn bare muntlig. Kombinasjonen er god informasjonsøkonomi. 10. Aktivt informasjonsarbeid sikrer optimal ressursutnyttelse og avverger best uønsket dobbeltarbeid. Viktig at informasjon er tilgjengelig før den forventes.