Høgskolen i Oslo - GM -04 1 Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Server  Server tjenester  Server hardware. Server tjenester  Fil/print  Database  Web  Applikasjon  Mail  Gruppevare  Terminalserver  På de.
Elkem Research Prosess IT
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Programvaretesting In 140 Sommerville kap 20.
IcabMobile Ingvar Lygren.
Gerica på ny plattform Oppdatert
Anvendt signalbehandling Introduksjon. De ”gode hjelperne...” Fagansvarlig : Magne H. Johnsen rom C331, Veiledere : –Pål Anders Floor.
Operativsystemer.  Tilstandsmaskiner kalles på engelsk Finite State Machines.  Tilstandsmaskiner er en metode til å beskrive systemer med logisk og.
1 Oppgave gjennomgang Kap Oppgaver -Kap 12: 1, 2, 3, 5, 7, 8, 11, 18, 19.
Grunnleggende testteori
Verifikasjon og validering
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Introduksjon til systemutvikling
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
In 102 – Innføring i informasjonsbehandling Tekstbehandling forelesning V2005 Ola Bø.
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Bendik Bygstad Høgskolen i Vestfold RUP-prosjekt Sammenhengen med UML 1.Hovedstruktur i RUP-prosjekter 2.Faser og iterasjoner 3.Sammenhengen med.
Web-applikasjoner Prosjekt3 Logging Gruppe 9 Malik Muhammad Naeem Kevan Qureshi.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Testintegrering Gruppe3 Andrè Hauge Vegard Simensen Mats Lindh Henning Kristiansen.
Teknikker for å bedre design- prosessen -Design by contract -Prototyping design -Fault-tree analyses.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter! Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å.
Høgskolen i Oslo Web-programmering Feilhåndtering i PHP.
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
VI LAGER EN PLATEBUTIKK
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Metode for systembeskrivelse og
Objektorientert utforming In 140 Sommerville kap. 12.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Ekstra mange tips til Oblig 3! 12. mars 2007 Are Magnus Bruaset og Arild Waaler Inst. for informatikk, UiO.
Gamle systemer In 140 Sommerville kap 26. Forelesninger fremover 8/4:Gamle systemer 22/4: Systemevolusjon og vedlikehold 28/4: Konfigurasjonsstyring.
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
Jæger: Robuste og sikre systemer Høgskolen i Molde Velkommen til INF150 Programmering Foreleser Bjørn Jæger.
Objektorientert design
Konstruksjon og Testing Torsdag 30. september 2004 Av Even Aasland Harald Ueland.
1 VervDb Web-basert system utviklet med PHP og MySQL, vervdatabase for Høgskolen i Sør-Trøndelag.
JADE-LEAP AmbieSense er et EU støttet forskningsprosjekt. I dette prosjektet prøver man å integrere nye typer teknologi for bruk på mobile enheter I den.
Systemmodeller In 140 Forelesning nr. 9 Sommerville kap. 7.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Bruk av simulatorer i undervisningen Introduksjon og enkel bruk av Yenka av Nils Kristian Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Identifisere behov – og etablere krav
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
Forstå bruk og datainnsamling
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Nyttige rapporter i SCCM
IN1000-seminar høsten 2017 Henrik H. Løvold
Eldre og moderne teknologi
Hvordan bruke powerpoint? Og hva kan det brukes til?
Sensorveiledninger på MN
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Oslo - GM Vær metodisk  Definer og forstå problemet  Spesifiser hva du har av hardware  Lag en prototyp av brukersnittet  Design programmet  Skriv – test og debug programmet  Skriv dokumentasjon

Høgskolen i Oslo - GM Definer og forstå problemet  Sett deg inn i fagfeltet  Diskuter med eier og bruker  Finn ut ønsker og behov til brukeren  Definer en ordliste  Bruk tid på å forstå problemet  Lag en liste over funksjonelle krav

Høgskolen i Oslo - GM Definer og forstå problemet. forts…  Karakteriser alle signal.  Hva er de grunnleggende operasjoner  Er det kritiske funksjons parametre?  Hvilke display og kontrollenheter må være med?  Hva slags signalbehandling er nødvendig?  Hvilken lagring av info er nødvendig?  Hvor mye er virkelig nødvendig? (must have)

Høgskolen i Oslo - GM Definer og forstå problemet. forts…  Tegn et contextdiagram  Definer den I/O du trenger  Sensor og aktuator typer  Antall kanaler karakterisert ved type  Signalkarakteristikk – Spenning, strøm, frekvens..  Frekvens

Høgskolen i Oslo - GM Spesifiser IO  Hva slags Hardware skal du bruke?  Hva slags drivere?  Skal du bruke flere prosessorer?  Er det nødvendig med kommunikasjon?  Lag en liste over IO.

Høgskolen i Oslo - GM Prototyp av brukergrensesnittet  Skal det være skjermbasert?  Knapper og display?  Hva slags kontrollere?  Hva slags kurver?  Prøv å lage et enkelt snitt.

Høgskolen i Oslo - GM Design  Splitt og hersk.  Bryt opp programmet slik at bitene henger sammen, med minst mulig interaksjon mellom bitene. (Modularisering)  Er det nødvendig med parallelle prosesser  OO-teknikk eller strukturerte metoder  Top-down eller bottom-up teknikk?  Tenk debugging også på dette nivå.

Høgskolen i Oslo - GM Design. Forts…  Struktur?  Signalering mellom moduler?  Client server?  Peer to peer?  Trengs det køer?  Trenger du tilstandsmaskiner?  Bruk standard metoder for å beskrive programmet ditt.

Høgskolen i Oslo - GM Definer og forstå problemet. forts…  Standard metoder:  Tilstandsdiagram  SDL-diagram  CRC-kort  OO-metodikk  Flytdiagram

Høgskolen i Oslo - GM Skriv programmet og debug  Dersom du ikke kan debugging har du ingen mulighet for å kunne få et feilfritt program.  Lær deg de mulighetene som systemet har.  Legg inn muligheter for feilsjekk.  ICE – (In circuit emulator)  Utskrift – lampetester  Logg

Høgskolen i Oslo - GM Dokumentasjon og testing  Pass på at dokumentasjonen er i overenstemmelse med programmet. (konsistens mellom modellene)  Du kan bare teste ting som utføres, så lag et skall tidlig slik at du kan teste komponenetene etter hvert.