Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trenerforum 17.desember 2007 Innhold i kveld:
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Samhandling.
utnytte ledg rom/medløpspasning
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
VELKOMMEN TIL BARNEFOTBALLKVELD HOMMELVIK 11.MARS.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
CSK Fotball G04 Foreldremøte
FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Langhus G97 «Play what you see»
Lørenskog Idrettsforening
NFFs Modulkurs Ferdighetsutvikling i ungdomsfotballen Modul 4: Gå i press! Om 1. forsvarerferdigheten.
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Barnefotballkveld 2013.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
dekke opp innenfor egen 16-meter
Treningsplanlegging Kompetansetiltak SFYA MG/MJ & LG/LJ C.Haugen
HelART i Ulåsen barnehage
Skedsmo FK etablert angrepsspill v/ Kim Andre Pedersen
Kvalitetsklubb – NFF regi
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim
11er teori.
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
Første spillermøte fotball jenter 2001 om sesongen januar 2015.
SPILLERUTVIKLING VARHAUG, )Hva kan Varhaug`s trenere gjøre for å utvikle spillere best mulig (7-19år)? Hvilke ferdigheter bør vektlegges på treningene?
Arrangørmøte Agenda: Arrangørens plikter –Skal følges. Gjennomføring –Oppbygging av en god treningsøkt –Smålagsspill –Unngå kø –Differensiering.
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
Bjørn Erik Korum Hansen & Knut Slatleim.  På klubbhus(30 min):  Nyheter  Formasjoner og småspill teori  Ordet åpent erfaringer til nå:  Fornøyd med.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Foreldremøte Skjoldar G12 Onsdag 7.april 2016 Trenere: Paul Fuglestein og Åsmund Børretzen Lagleder: Jan Olav Landa.
FAIR PLAY I BARNEFOTBALLEN ASKØY FOTBALLKLUBB 2016.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
 Presentasjon av trenarar/støtteapparat rundt laget  STIL Fotball sine verdiar  Kvalitetsklubb  Organiseringa av tilbodet vårt (treningstider, kamp)
Hinna Gutt 10 år. AGENDA 1.Oppsummering høst sesongen 2.Trenerteamet og ansvarlige rundt laget 3.Forventninger til trening og kamp 4.Påminnelse om spillestil.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Velkommen til foreldremøte J-9-1 og J-9-2 Sesongen 2016.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Infomøte Agenda Kick-off Amfi - medlemskort Dugnader Kamp- og dommeroppsett Mottak av andre lag Sport og organisering barnefotball Prøving av tøy.
Kråkerøy junior sesongen Sportslige planer og opplegg.
Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball.
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Torsdag 30. mars kl Nordhuset
Klubben for alle.
Velkommen til foreldremøte! G13/ sesongen
Treninger 2017 G2006 Årsklassen G11/12 er fortsatt definert som barnefotball etter NFFs regler. Treningsinnholdet er ganske likt det som gjaldt for siste.
Treningen. Ull/Kisa Yngres..
”blir´u med å spille fotball?”
”Flest mulig - lengst mulig - best mulig!”
Trenerrollen i UllKisa
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Holdninger og verdier Kampen i fokus.
Utskrift av presentasjonen:

Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen Trenerseminar 20.10.2013 Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen

Agenda «Pass på at møtet varer frem til litt etter leggetid» Kolbotns visjon Angrep Forsvar Regler for verdier Barns motivasjon & behov Kjennetegn for ulike kohorter i barnefotball Trenere Å lære fotballferdighet Organisering og treningsinnhold sett i forhold til behov & kjennetegn Tips til å forbedre fokus Kolbotns Visjon i forhold til barnefotball Klaus trenger overnatting Agenda «Pass på at møtet varer frem til litt etter leggetid»

Kolbotns Visjon Regler for Verdier Glede: Spillet skal glede oss. Vi skal bli stolt av og glad for at vi spiller slik som vi gjør. Vi skal mestre, og vi skal lykkes med det vi gjør. Utvikling: Vi skal spille på en måte som utvikler oss. Vi skal spille på en måte som utvikler fotballen videre, som skaper løsninger som enten ikke har eksistert før, eller som aldri har eksistert i vår forståelse av fotballen ennå. Samhold: Vi vet at fotball er et lagsspill, og summen av alle spilleres ferdigheter multiplisert med samhandlingens potens og kollektive lagfølelse skaper ettertraktede resultater. Kolbotns Visjon Regler for Verdier

Kolbotns Visjon Angrep Vi skal ha ballen mye for å kontrollere spillet. Vi spiller gjennombrudd når vi er sikker på at ballen kommer fram, graden av gjennombruddshissighet økes når vi nærmer oss motstanders mål, da vil også mulighetene for å få gode gjennombrudd bli mindre, og det blir naturlig å ta flere sjanser. Vi skal utvikle og spille på en måte der vår måte å spille på gir muligheter til å kunne slå en hver motstand uansett hvordan de møter oss. Kolbotns Visjon Angrep

Kolbotns Visjon Forsvar Siden vi ønsker å dominere motstanderne og spille på deres bane halvdel ønsker vi også å vinne igjen ballen umiddelbart på deres bane halvdel. Klarer vi ikke det ønsker vi å kontrollere motstanderens angrepsspill igjennom et kollektivt forsvarsspill som enten kan presse høyt, normalt eller lavt. Kolbotns Visjon Forsvar

Kolbotns Visjon Kriterienes hierarki Angrep: Score mål. Skape sjanse og avslutning. Spille med kontroll i bakrom sentralt Spille med kontroll i bakrom side Spille med kontroll i mellomrom. Vri spillet og kontroller spillet. Forsvar: Hindre mål som viktigste kriterium: Hindre mål Hindre sjanse og avslutning Hindre gjennombrudd i bakrom sentralt Hindre gjennombrudd mellomrom sentralt Hindre gjennombrudd på sidene i bakrom. Hindre innlegg Vinne ball som viktigste kriterium: Gjenvinning umiddelbart Jaging Kontroll

Kolbotn Visjon Faser vi opplever Fase Angrep Score mål. Skape sjanse og avslutning. Spille med kontroll i bakrom sentralt Spille med kontroll i bakrom side Spille med kontroll i mellomrom. Vri spillet og kontroller spillet. Fase: Nøytral Duell Skyggespillet: Forberedelser til både angrep og forsvar. Fase: Forsvar Gjenvinning Jaging Kontroll Reparasjon Dødball Skyggespillet: Forberedelser til angrep.

Foreldrevettregler «Kjør på!» «Spark ballen vekk» Støtt opp om klubbens arbeid – gjennom foreldremøter forankres fotballens og klubbens verdisyn. Møt fram til kamper og treninger – du er viktig både for spillerne og miljøet. Gi oppmuntring til alle spillerne i med- og motgang – dette gir trygghet, trivsel og motivasjon for å bli i fotballfamilien lenge. Vi har alle ansvar for kampmiljøet – gi ros til begge lag for gode prestasjoner og Fair Play. Respekter treneren(e)s kampledelse – konstruktiv dialog om gjennomføring tas med trener og klubb i etterkant. Respekter dommerens avgjørelser – selv om du av og til er uenig! Det er ditt barn som spiller fotball. Opptre positivt og støttende – da er du en god medspiller! Foreldrevettregler «Kjør på!» «Spark ballen vekk»

Barns motivasjon og behov «Vi må jo ha oppvarming» Motivasjon for deltakelse For at det skal være gøy For å få være sammen med venner Fordi de fleste andre i deres sosiale miljø deltar En stor andel kan faktisk drømme om proffspill Behov Omsorg & Trygghet Tilhørighet Rettferdig behandling Spenning Oppmerksomhet Vise hva de kan og bli sett Gode opplevelser Rettledning & grensesetting Barns motivasjon og behov «Vi må jo ha oppvarming»

Kjennetegn 6-9 år: Stor aktivitetstrang Selvsentrert Tar verbal instruksjon dårlig Kort konsentrasjonstid Idealer og forbilder står sentralt Stort vitebegjær Følsom for kritikk Kjennetegn 10-12 år: Oppsøker treneren for ”bekreftelse” ofte Tar verbal instruksjon fremdeles dårlig Kan forholde seg til med og motspillere Følsom for kritikk, men kan ta rettledninger Kjennetegn for ulike kohorter i barnefotball «Hva er du stolt av i dag? Jeg holdt på å score.» Kjennetegn 30-50 år: Tar verbal instruksjon fremdeles dårlig Følsom for kritikk, men kan ta rettledninger

Kjennetegn for ulike kohorter i barnefotball «Jeg vant noen, tapte mange. Men det gjør ikke noe fordi det var veldig gøy.»

Ved beskrivelse av kjennetegn ved barn og ungdom er Piagets teori formålstjenlig. Teorien er egnet for å tilpasse pedagogikk og læringsinnhold til bestemte aldersgrupper. Barn vil ved alderen 7-11 år i stand til å tenke logisk. Operasjonell tenkning begrenset til konkrete oppgaver. Frem mot ungdomstiden vil det foregå en vridning fra induktiv til deduktiv tankegang. Induktiv er da en erfaringsbasert metode. infallsvinkelen er prøv og feil. Fasen kjennetegnes også av barn som oppsøker å mestre ferdigheter som er viktige i deres umiddelbare nærhet, for eksempel skole og hjem. Medfører at de vil bedømme seg selv som kompetente eller inkompetente. Viktig at de lykkes med en del for at de skal bedømme seg selv som kompetente. Kjennetegn for ulike kohorter i barnefotball «Jeg er en fotballdanser. Jeg danser mens jeg spiller fotball»

Rent biologisk utvikler barn seg ulikt Til tross for ulike biologisk utvikling vil generelt barn født tidlig på året være lengre fremme. Fotballsesong er i hele kalenderår vil de som er født tidlig på året i utgangspunktet favoriseres. Dette kalles relativ alderseffekt. En kretslagssamling for yngre grupper observere fordelingen: 40 % født januar-mars 30 % født april-juni 20 % født juli-september 10 % født oktober-desember Kjennetegn for ulike kohorter i barnefotball «Kunne du gjort noe annerledes her? Jeg hadde ikke trengt å sparke bort ballen» «Kunne du gjort noe annerledes her? Jeg kunne gått mot det andre målet» «Jeg vil ikke ha hale. Bare ta de» Tidlig utviklet blir sett på som større talenter av trenere og foreldre pga sine fysiske fortrinn. Per dags dato tas yngre kretslag ut i 1. og 2. halvår. Selv Ajax opererer innenfor disse rammen på lavere nivåer.

Rolle Å legge forhold til rette for god spillerutvikling, ferdighetsmessig og mellommenneskelig. Ingredienser man kan kontrollere for å skape en god utviklingskultur. Trenere «Åhh er det sånn du gjør det. Da skjønte jeg det» «To berøringer det er jo vanskelig»

Trenere «Er det noen grep vi kan ta for å skape bevegelse hos barna» Hva skal man vektlegge? Hva har tradisjonelt vært vektlagt? Trenere «Er det noen grep vi kan ta for å skape bevegelse hos barna»

Trenere «Du sa jeg skal bruke hodet. Jeg mente til å tenke med. Okey!» Fra sosiologisk forskning har man påvist sammenheng mellom sosial påvirkningskraft og hvordan man uttrykker meninger.

Å lære fotballferdighet «Ballen vil ikke dit jeg vil.» Per definisjon er læring varig endring i adferd Viktig å fokusere på læringsteorier Dersom fotballferdighet tar utgangspunkt i: en spillers valg og handling på banen der og da, er resultatet et samspill mellom: oppgave omgivelsene spillerens egenskaper\ferdigheter. Dette er en spillsentrert tilnærming for læring i fotball Kombineres med mange gjentakelser, prøving og feiling under endrede betingelser og omgivelser. Tilnærmingen blir da erfaringsbasert spillsentrert Å lære fotballferdighet «Ballen vil ikke dit jeg vil.»

Å lære fotballferdighet «Det er vanskelig å få barna til å spille pasninger» Men for de yngste i seg selv ikke nok. Teknisk trening Ballføring, vendinger etc er det hensiktsmessig at barn får prøve seg frem i øvelser uten en motstander først. Egnet for selve mestringen Supplement i treningene for barn Under en hensiktsmessig funksjonalitetsskala

Å lære fotballferdighet «I dag skal vi bare spille. Yes!!» For å utvikle fotballferdighet står vi da igjen med: Spillsentrert tilnærming, ulike spillvarianter Teknisk treningsøvelser For å evaluere sammensetning legger man til grunn en progresjonsmatrise.

Stor aktivitet – ikke kø – små grupper Ikke for lange aktivitetssekvenser Introduser nye læringsmomenter og delferdigheter Læring gjennom aktiviteten, regler i spillformer Lær regelverket gjennom spill Rose både valg(taktikk) og utførelse(handling) Unngå for mye konkurranser der du skaper vinnere og tapere. Konkurranseformen: slå seg selv Vri konkurranseaspektet i kamp til å berømme spesifikke ferdigheter Scoring etter 3 pasninger gir 3 poeng Innside-Utside finte før scoring gir 2 poeng. Prioriter lek, touchøvelser og smålagsspill. 1v1,2v1,2v2,3v2 Suppler med koordinasjon Benytt en erfaringsbasert læringsteori Bruk motto, regler og rim Få mange repetisjoner Forenkle, forenkle, forenkle Øvelser man enkelt kan bygge videre på i forhold til vanskelighetsgrad\momenter Se alle Varier betingelser og differensier. Klare regler for oppførsel. Fair Play prinsipper på sikt Organisering og treningsinnhold sett i forhold til behov & kjennetegn «Skal ikke barna få bestemme?»

Tips til å forbedre fokus «Jeg følger med» Tydelige rammer og regler for trening og kamp God og effektiv organisering Mye smålagsspill Bruk fløyte Samlingspunkt Ved ved vannstasjon Oppfordre foreldre til å oppmuntre og følge opp barna deres i forhold til å prøve så godt de kan på trening. Barna lære seg: Ikke gjøre for å prøve og ferdig. Men gjøre en øvelse eller spill for å øve. Tips til å forbedre fokus «Jeg følger med»

Zero fotball Snille hender Gode ord Alltid gjøre så godt vi kan sammen. Basert på Oppegård Kommunes nulltoleranse i skolen. Kolbotns Visjon «Vi går alltid ut på banen for å spille hverandre gode! Ikke for å være en diva!

Angrep, når laget har ballen Er kompis på plass, pass og gi gass (Pasning og bevegelse) Ingen (vil) på plass, bare gi gass (Ballføring\finter og bevegelse) Gir kompis gass, kom deg på plass (Observasjon og bevegelse) Hele laget med Kolbotns Visjon «Vi skal ha ballen mye for å kontrollere spillet.» «Vi skal utvikle og spille på en måte der vår måte å spille på gir muligheter til å kunne slå en hver motstand uansett hvordan de møter oss.»

Forsvar, når laget ikke har ballen Vi vil fjerne gass. Nærmeste kompis tar førsteplass. (Første linje: press\jag og ta ut fart) For å fjerne gass må vi også ta andreplass (Andre linje: press\jag, støtte og sikring) «Sjef i forsvar» tar tredjeplass klar for å fange langpass. (Tredje linje: press og ta ut rom) Hele laget med Kolbotns Visjon «Siden vi ønsker å dominere motstanderne og spille på deres bane halvdel ønsker vi også å vinne igjen ballen umiddelbart på deres bane halvdel.» «Klarer vi ikke det ønsker vi å kontrollere motstanderens angrepsspill igjennom et kollektivt forsvarsspill som enten kan presse høyt, normalt eller lavt. »

Noen eksempler fra DBU «Sjovt»

Noen eksempler fra DBU «Smugt»