Status/erfaringer etter innføring FISBasis i Brunssum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Huldt & Lillevik WEB registrering Jens Erik Mjølnerød: Vi hjelper dere med løsninger i forbindelse med lønn og personal.
Advertisements

GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Astrid Øksenvåg Rådgiver eKoR AS
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
Veien videre med DocuLive
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Bakgrunn Fra 1. januar 2011 blir bank- og finansnæringen pålagt å ta opptak av alle telefonsamtaler. Pålegget kommer etter en endring av verdipapirforskriften.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Velkommen til EDB Lønn og Personal lansering
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Intranettløsning for små og store organisasjoner.
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Innføring i bruk av Dashboard
Hovedprosjekt 44 Webrapporteringssystem med ASP
Forutsetninger: Alle deltagere skal ha kompetanse tilsvarende modul 1
Human Factors (HF) i kontrollrom - en revisjonsmetode 2003.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Felles ADM KONFERANSE MARS 2005 SCHLOSS HOTEL.
Adm konferansen i Ramstein 2005
BRUKERBANKEN Mandatet:
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Samarbeid i ”HALD” kommuner (Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna)
Utvikling, tilgjengeliggjøring og anvendelse av maritim geografisk informasjon Fargis Seminar – 5. mars 2003 Terje Grastveit Prosjektleder.
Nettskjema v3.0 Oppsummering for allmøte med USIT og Lokal IT torsdag 15.des 2011 Av Dagfinn Bergsager, USIT.
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Elektronisk saksbehandling og arkiv
Hurtigladere i Rogaland Bruk og erfaringer. Innhold Status Bruk Erfaringer Hva kan vi lære? Konklusjoner.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
v/Bård Henry Moum Jakobsen
Om sykefravær For ledere på USIT Feb – Britt M. Krog.
Overvåking Feilhåndtering
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware
Prognose og BW rapporter - praktiske eksempler KK Johnny Haukland FST/POD/VS Konsernkontroller kap 1720.
Intranettsider for ”Data Management Service Team” Oddny Klungtveit Anne-Solfrid Walløe.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Felles regnskap og lønn Langesund 10. mars 2005 
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
UTARBEIDET AV INGER-LISE STOKKE
1 GeoPortal – Rammeverk Tjenester - Introduksjon.
Hydro Representert i ca. 70 land ansatte, hvorav ca. halvparten i Norge Omsetning ca. 150 milliarder NOK Intern.
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
Internt HandlingsRom (IHR) En oppdatering på hva som skjer.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Et BAS: Cerebrum.
UiO Programkiosk: Ny portal og tilgang fra Mac og Linux
© USIT/SAPP/GT, Bård Jakobsen UNIVERSITETET I OSLO USIT :34 Side 1 FEIDE – BAS – Cerebrum v/Bård H.M. Jakobsen GT/SAPP/USIT, UiO.
IT-Workshop IT-Workshop Rotary Distrikt 2310 Distriktstrening v/ DICO Per H Thrane-Nielsen (Oslo RK) Høvik skole, Lier
Enhet for digitale driftstjenester
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Hvordan BankID er bygget opp / fungerer (konseptuelt) Banklagret BankID, funksjonell beskrivelse med fokus på sikkerheten i systemet Sammenligning.
Opplæring i «Nye DDV» Windows 10 OneDrive login.ddv.no
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Bluegarden Tid og Prosjekt ved UiB
PROSJEKT PDA I STEINKJER KOMMUNE MOBIL PROFIL
Utskrift av presentasjonen:

Status/erfaringer etter innføring FISBasis i Brunssum 9 MARS 2005 Lt Svein Erik C. Schilbred-Eriksen

TEMA Plattform FISBasis Applikasjoner Drift/vedlikehold Sikkerhet Mailserver Applikasjoner SAP Regnskap/lønn P3/ORG3 FIF Portal/Egenregistrering DOCULIVE/ESAF/FOMAL!!! Remedy/Helpdesk/Skjema intranett

Plattform FISBasis Drift/vedlikehold Brukeradm Kan ikke ”resette” passord til FIF/SAP Back-up rutiner server Feil på hardware – reparasjon/service Vi har totalt 9 arbeidsstasjoner i Brunssum hvorav 3 bærbare. 3 stasjoner er kontinuerlig tilgjengelig for tjenestemenn i Brunssum. Yngve Hansen/Andreas Tønnesøl er brukeradm. Generelt fungerer drift bra, men vi savner å kunne resette passord til FIF Portal da tjenestemenn ikke bruker FISBasis daglig og har en tendens til å ”glemme” passord. Back-up rutiner på server fungerer godt, og vi har hittil heldigvis ikke vært nødt til å lese inn back-up. Skifter tape 2 ganger i uken iht retningslinjer. Vi har hatt lite feil på hardware, men har problemer med en skriver (Lexmark c752) med farger på utskrift. I tillegg ”hang” den seg nylig. Det har vært mye frem og tilbake mht vedlikehold. Initielt ble vi fortalt at det måtte komme personell fra Norge for å utføre reparasjon/service, men dette har driftsmiljøet gått tilbake på. Noe tungvint – burde vært beskrevet bedre med faste rutiner ved feil på hardware!

Plattform FISBasis Sikkerhet Mailserver Dokumentasjonskrav / rutinebeskrivelser Utarbeide felles standard ved støtteelementene!! Datasikkerhet/informasjonssikkerhet Fysisk sikring - Brunssum Mailserver Flyttet fra lokalt til Kolsås i høst - forsinkelser Vi har begynt å arbeide med utarbeidelse av sikkerhetsdokumentasjon og rutinebeskrivelser for kryptosikkerhet og informasjonssikkerhet. Tar utgangspunkt i allerede utarbeidede rutiner ved MMB, og samtidig studert kommentarer og pålegg fra NSM ifm inspeksjon ved SHAPE. NSNO vil sterkt anmode om at støtteelementene sammenstiller og utarbeider sikkerhetsdokumentasjon i fellesskap for å redusere arbeidsomfanget. De fleste områder antar vi er tilnærmet identiske. Kryptoorganisasjon er opprettet i Brunssum, men vi er fremdeles noe usikker på hvorvidt vi er kommet inn i distribusjonsliste for kryptonøkler hos Interlan Management senter!?? Når det gjelder fysisk sikring ved NSNO er vi i den oppfatning at vi tilfredsstiller kravene som ble gitt mht Tempest ifm innføring av FISBasis. Vi har fått bygget eget server-/kryptorom uten vinduer og tilgang kun for autorisert personell. Kryptoenhet er i tillegg plassert i egnet sikkerhetsskap. I høst ble mailserver flyttet fra lokalt til Kolsås. NSNO Brunssum erfarer mer forsinkelser og nedetid på mail enn tidligere. Er dette også tilfelle for øvrige støtteelement??

Applikasjoner Generelt Ansvarsomfang/oppgaver Fravær/stedfortreder Avtale mlm støtteelementene?! Begrenset ant operatører ved hvert støtteelement Ansvarsomfang Meget stort spenn i arbeidsoppgaver og ansvar som følge av overføring av oppgaver til støtteelementene. Fra virksomhetsstyring til oppdatering av rulleblad – personellforvaltning, regnskap, budsjett, organisasjonsforvaltning Bredt oppgavespekter som fulgte med overføring av oppgaver til støtteelementene ifm innføring av FISBasis Stiller krav til bred kompetanse innenfor personellforvaltning, økonomi, materiell og budsjett. I tillegg kommer andre prioriterte oppgaver som for Brunssum er AFA-ansvar ift deployeringer (spesielt aktuelt for JFC HQ Brunssum, HQ ARRC og 1.(GE/NL) Corps). Omfanget betyr at vi er meget sårbare ved fravær av ulikt slag. Anbefaler at støtteelementene ser på løsninger for å kunne avlaste hverandre ved fravær Men også se på mulighetene for å fordele ”ekspert”-bruker ansvar eller kompetansesenter om man vil…

Applikasjoner SAP Regnskap Lønn/Personellforvaltning ”Business workplace” – elektronisk bilagsbehandling Lokale håndkasser – kassedagbok Balanse/depositum Lokal scanning/validering Lønn/Personellforvaltning Saksbehandling – ansvarsforhold Vedlikeholde personal-/lønnsdata Fravær – kvoter, registrering Støtte fra FLA Business workplace – fungerer i all hovedsak meget bra, men det er enn så lenge fremdeles noe dobbeltarbeid som jeg vil komme tilbake til innenfor lokal scanning. I tillegg til våre faste avdelinger forvalter vi en del personell hvor det er eksterne budsjetteiere.

Applikasjoner SAP Budsjett Virksomhetskontroller Prognoser Viderefordeling av budsjett til andre WBS

Applikasjoner P3 ORG3 Registrering av villighetserklæringer Oppdatering rulleblad Rettelser til historiske data – spesielt tjenestegjøring Registrering av deployering - erfaring ORG3 Rettigheter – kun leserettigheter Oppdateringer Ledertilordning WBS knytning

Applikasjoner FIF Portal / Egenregistrering Brukervennlighet Ustabilt brukergrensesnitt Registrering av fravær

Applikasjoner DOCULIVE / ESAF / FOMAL FOMAL fungerer ikke i FIS/Basis Arkivplikt – i dag/fremtid??!! Distribusjon av skriv fra avdelinger med Doculive?!

Applikasjoner Remedy/Helpdesk/Skjema intranett Registrering av sak til remedy over intranett Bestilling av IS/IT-utstyr over intranett