ABB AS Divisjon Kraft Forretningsenhet Krafttransformatorer, Drammen
ABB i Drammen
KRAFTTRANSFORMATORER, DRAMMEN Nøkkeltall, 2003: Omsetning: 120 MNOK Ansatte: 85 Eksportandel: 35 % Hovedprodukt er reparasjon og service av kraft- og industri-transformatorer ISO 9001 - ISO 14001 sertifisert Forretningsidé: Vi skal å øke driftssikkerheten og levetiden for transformatorer gjennom moderne diagnostistiske metoder og kreative reparasjonsløsninger
Kunde ORGANISASJON Hoved- prosess Side- prosess Støtte- prosess SALG OG TEKNIKK Britt-Helene Neteland DIAGNOSTIKK OG SERVICE Knut Herdlevær PRODUKSJON Erik Aronsen Side- prosess OLJEREGENERERING RESERVEDELER LABORATORIET Anne Marie Haug LASTKOBLERE Leif Steindal Støtte- prosess ØKONOMI Elin Helmersen GP / IS Konsernprosesser QA/HMS Walter Werningsen PERSONAL DIREKTØR Britt-Helene Neteland
TRANSFORMATORVERKSTEDET Verkstedet skal ivareta kundens behov for: reparasjon, rehabilitering og ombygging av transformatorer korte leveringstider leveringer til rett tid riktig kvalitet hvor miljøhensyn er ivaretatt testing og tørking av transformatorer forlenget levetid for transformatorer Kapasitet: Areal, ca 5000 m2 Løftekapasitet, 300 tonn Testing, 500 MVA, 420 kV
ANLEGGSARBEID Ved vår anleggsvirksomhet skal vi ivareta kundens behov for: reparasjon, rehabilitering, ombygging og service av transformatorer korte ute- og stopptider hurtig hjelp av kvalifisert personell ved problemer eller havarier reparasjons- og servicetjenester hvor miljøhensyn er ivaretatt forlenget levetid for transformatorer tørking av aktiv del på anlegg regenerering av olje
DE VIKTIGSTE TJENESTENE Reparasjon i fabrikk og på anlegg Rehabilitering av transformatorer Oppgradering av transformatorer Lastkobler revisjon/reparasjon Tilstandskontroll/-overvåking Diagnostikk Regenerering av transformatorolje Tørking av transformatorer på anlegg Reservedeler Serviceavtaler og vaktberedskap Konsulenttjenester, kurs
Særtrekk ved vår virksomhet Mange og ulike prosjekt Varighet fra 10 til 6000 timer Involverer fra 1 til 30 operatørerer Ca. 60 utføres i verksted og 130 i felt Varierende belastningsbilde Hyppige endringer, dvs. planer må kunne endres raskt
Bakgrunn for innføring av MS Project Manglende oversikt som ofte førte til ”overbooking” Forsinkelser Ressursmangel Gal ressursutnyttelse For mye ad-hoc
Hva vi oppnådde Belastningstopper ble synlige i god tid Løst ved omplanlegging eller innleie av ressurser Færre forsinkelser, dvs. mer fornøyde kunder Planene ble mer synlige for hele organisasjonen
Hvorfor Web Access Filbasert løsning ble etter hvert ustabil og og svært tung Opplevde stadig kræsj Plan måtte formidles via papirkopier til store deler av organisasjonen da ikke alle hadde tilgang til MS Project Databaseløsning gir nye muligheter Kopling til tidregistreringssystem Ingeniørressurser rapporterer inn egne timer og korrigerer egne planer direkte via Web Tilgang for kunder til ”egen” plan via Web
MS Project Web Access - Projects
MS Project Web Access - Enkeltprosjekt
Ressurspool
Hovedplan
Ressurstildeling
Belastningsdiagram
Erfaringer Web tilgang fungerer bra. Dog en skuffelse at filtre ikke lar seg lagre. Hovedplan som er filbasert har kræsjet av og til. Dette krever en del opprydding. Organisasjonen har begynt å bruke Web Access hvor de alltid vil finne sist oppdaterte plan